Salam Eidul Fitri 1437h!

eid_mubarak3.jpg

assalaam wbt.

MAAF ZAHIR BATIN, YE!!

Saya mengambil peluang ini memohon kemaafan dari kalian atas segala ketelanjuran bicara dan sikap sepanjang perkenalan di sini..

eid_mubarak 1433h

Harap sudi juga dihalalkan segala bentuk perkongsian ilmu yang disentap tanpa rela.. uhh2x.. sekadar niat pengamatan diri untuk semua..

SALAM EID MUBARAK, 1433H

MAAF ZAHIR BATIN, k!

EID MUBARAK!

EID MUBARAK!

Eid-Mubarak-Greeting-Cards

wassalaam wbt.

#1Syawal,1437h=6Julai,2016(Khamis)

 

Advertisements

Bulan Sya’aban yang sering dilalaikan pengisiannya?

betulkah demikian, Bulan Syaaban yang sering dilalaikan pengisiannya?

naudzubillahi…

JOM HAYATI KHUTBAH JUMAAT mengenai Sya’aban~ semoga bermanfaat jua!

sepatutnya, Syaaban adalah pemangkin Rejab kita; anjakan rindu ke Ramdhan!

Wah, sudah masuk hari ke 2 @ 3 Sya’aban 1436h hari ini, dan marilah kita menceriakan hidup dengan keberkatan bulan Sya’ban! indahnya Islam!

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah saw. bersabda,

“Apabila masuk bulan Sya’ban , (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu.”

Khutbah Jumaat 2015: Keutamaan Bulan Sya’ban

KHUTBAH PERTAMA

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَ النَّاسَ بِهَا مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوْرِ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ أَيـُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ أَمَّا بَعْدُ

Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Kini kita telah memasuki bulan Sya’ban. Bulan yang terletak di antara Rajab dan Ramadhan ini seringkali dilalaikan oleh banyak orang sebagaimana sabda Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam:

ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ

“(Sya’ban) ini adalah bulan yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia, yaitu (terletak) antara bulan Rajab dan Ramadhan”

(HR. An-Nasa’I; hasan)

Kelalaian manusia atas bulan Sya’ban bisa diketahui dari keterkejutan mereka ketika Ramadhan telah tiba. “Lho, kok sudah Ramadhan”, “Tiba-tiba sudah Ramadhan ya” dan komentar-komentar sejenisnya menggambarkan betapa Sya’ban telah dilalaikan. Ada pula yang sebenarnya tahu bahwa Sya’ban telah tiba. Ramadhan telah menjelang. Tetapi mereka justru meningkatkan kemaksiatan. “Semampang belum Ramadhan,” alasannya. Jamaah Shalat Jum’at yang dirahmati Allah,

Banyak orang yang melalaikan bulan Sya’ban. Padahal bulan ini adalah bulan yang istimewa. Di bulan Sya’ban inilah amal manusia diangkat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam kelanjutan hadits di atas:

وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ

“Di bulan inilah amal perbuatan manusia diangkat kepada Rabb semesta alam”

(HR. An-Nasa’I; hasan)

Inilah keutama’an pertama bulan Sya’ban. Bulan diangkatnya amal manusia kepada Allah Azza wa Jalla. Keutamaan kedua dari bulan Sya’ban ada pada pertengahannya, yakni Nisfu Sya’ban.

Rasulullah shallalahu ‘alaihi wasallam bersabda tentang keutamaan nishfu Sya’ban :

إِنَّ اللَّهَ لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ

“Sesungguhnya Allah memeriksa pada setiap malam nishfu Sya’ban. Lalu Dia mengampuni seluruh makhluk-Nya, kecuali yang berbuat syirik atau yang bertengkar dengan saudaranya”

(HR. Ibnu Majah; sya’ban)

Itulah dua keutamaan bulan Sya’ban berdasarkan hadits shahih.

Dan cukuplah kita dengan hadits shahih meskipun di masyarakat berkembang banyak keutamaan bulan Sya’ban namun didasari oleh hadits dhaif bahkan maudhu’. Misalnya:

رجب شهر الله وشعبان شهري ورمضان شهر أمتي

“Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku”

(HR. Dailami)

Hadits ini derajatnya dha’if. Demikian pula hadits-hadits sejenis yang menyebut bahwa bulan Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulan Rasulullah dan Ramadhan bulan umat Islam. Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Lalu amal apa yang dicontohkan Rasulullah di bulan Sya’ban? Di antara amal yang pertama, yang dicontohkan oleh Rasulullah di bulan Sya’ban adalah memperbanyak puasa sunnah.

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنْ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Aku (Usamah bin Zaid) berkata kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, saya tidak melihat engkau berpuasa di satu bulan melebihi puasamu di bulan Sya’ban.” Rasulullah menjawab, “Ini adalah bulan yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia, yaitu antara bulan Rajab dan Ramadhan. Di bulan inilah amal perbuatan manusia diangkat kepada Rabb semesta alam. Karena itu aku ingin saat amalku diangkat kepada Allah, aku sedang berpuasa.” (HR. An-Nasa’I; hasan) Ummul Mukminin Aisyah radhiyallahu ‘anha juga meriwayatkan kebiasaan hadits yang menunjukkan amal di bulan Sya’ban ini.

لَمْ يَكُنِ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ ، فَإِنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah berpuasa sunnah di satu bulan yang lebih banyak daripada bulan Sya’ban. Sungguh, beliau berpuasa penuh pada bulan Sya’ban. (HR. Al Bukhari) Ketika menjelaskan hadits ini dalam Fathul Bari, Ibnu Hajar Al Asqalani menerangkan bahwa kalimat “berpuasa sebulan penuh” adalah ungkapan majaz. Dalam ungkapan bahasa Arab, seseorang boleh mengatakan “berpuasa sebulan penuh” padahal yang dimaksud adalah “berpuasa pada sebagian besar hari di bulan itu”. Dari keterangan tersebut, kita menjadi tahu bahwa berpuasa sunnah di bulan Sya’ban menjadi begitu istimewa karena pada bulan ini amal diangkat, bulan ini dilalaikan oleh banyak manusia, dan sekaligus puasa Sya’ban merupakan persiapan puasa Ramadhan. Sebagaimana dijelaskan oleh Syaikh Muhyidin Mistu, Mushthafa Al-Bugha, dan ulama lainnya dalam Nuzhatul Muttaqin. Ulama yang lain menjelaskan bahwa memperbanyak puasa sunnah di bulan Sya’ban itu maksudnya adalah puasa-puasa sunnah. Yakni puasa Senin Kamis, puasa ayyamul bidh, puasa Dawud dan puasa yang disunnahkan lainnya. Adapun mengkhususkan berpuasa pada satu atau dua hari terakhir Sya’ban hukumnya makruh. Kecuali puasa yang memang wajib akibat nadzar, qadha’ atau kafarat. Atau puasa sunnah yang biasa dilakukan baik Senin Kamis maupun puasa Dawud. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ يَتَقَدَّمَنَّ أَحَدُكُمْ رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ أَوْ يَوْمَيْنِ ، إِلاَّ أَنْ يَكُونَ رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمَهُ فَلْيَصُمْ

“Janganlah kalian mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari sebelumnya. Kecuali seseorang yang (memang seharusnya/biasanya) melakukan puasanya pada hari itu. Maka hendaklah ia berpuasa” (HR. Al Bukhari) Jamaah Jum’at yang dirahmati Allah, Amal kedua pada bulan Sya’ban ialah melunasi hutang-hutang puasa, khususnya bagi muslimah yang masih belum selesai mengqadha’ puasa Ramadhan. Aisyah mengatakan:

كَانَ يَكُونُ عَلَىَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِىَ إِلاَّ فِى شَعْبَانَ . قَالَ يَحْيَى الشُّغْلُ مِنَ النَّبِىِّ أَوْ بِالنَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم

Aku punya hutang puasa Ramadan, aku tak dapat mengqadhanya kecuali di bulan Sya’ban, karena sibuk melayani Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. (HR. Al Bukhari) Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Amal ketiga pada bulan Sya’ban ialah memperbanyak ibadah dan amal shalih secara umum. Baik menggiatkan shalat rawatib, shalat malam, tilawah Al-Qur’an, sedekah, amal sosial dan lain-lain. Karena bulan Sya’ban merupakan bulan diangkatnya amal, maka alangkah baiknya ketika amal kita benar-benar bagus pada bulan ini.

KHUTBAH KEDUA

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ صَاحِبَ الْوَجْهِ اْلأَنْوَرِ، وَالْجَبِيْنِ اْلأَزْهَرِ، وَارْضَ اللهُمَّ عَنِ اْلأَرْبَعَةِ الْخُلَفَاءِ الرَّشِدِيْنَ وَاْلأَئِمَّةِ الْمَهْدِيِّيْنَ الَّذِيْنَ قَضَوْا بَالْحَقِّ وَبِهِ كَانُوْا يَعْدِلُوْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِى وَعَنِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، وَعِنَا مَعَهُمْ بِعَفْوِكَ وَكَرَمِكَ وَإِحْسَانِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّحِمِيْنَ

اَللهُمَّ أَعِزَّاْلإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُسْرِكِيْنَ، وَانْصُرْ عِبَادَكَ الْمُوَحِّدِيْنَ، اَللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْغَلاَءَ وَالْوَبَاءَ وَالرِّبَا وَالزِّنَا وَالزَّلاَزِلَ وَالْمِحَنَ وَسُوْءَالْفِتَنِ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَابَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَعَنْ سَائِرِ بِلاَدِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً يَارَبَّ الْعَالَمِيْنَ

رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَّفِى اْلاخِرَةِ حَسَنَةً وَّقِنَا عَذَابَ النَّارِ، رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ، عِبَادَاللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِلْعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ، وَأَوْفُوْا بِعَهْدِ اللهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلاَ تَنْقُضُوااْلأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيْدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللهُ عَلَيْكُمْ كَفِيْلاً، إِنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَاتَفْعَلُوْنَ فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاسْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ

The post Khutbah Jumat 2015: Keutamaan Bulan Sya’ban appeared first on Bersama Dakwah.

Peristiwa-peristiwa penting di Bulan Syaaban…

1. Malam Nisfu Syaaban (15 Sya’aban)

(HR. Abu Hurairah): Kebesaran hari ini diterangkan oleh Rasulullah saw.

” Malaikat Jibril mendatangiku pada malam Nishfu (15) Sya’ban, seraya berkata, ” Hai Muhammad, malam ini pintu-pintu langit dibuka. Bangunlah dan Shalatlah, angkat kepalamu dan tadahkan dua tanganmu ke langit .”

Rasulullah saw bertanya,

” Malam apa ini Jibril ?”

Jibril menjawab.

” Malam ini dibukakan 300 pintu rahmat. Tuhan mengampuni kesalahan orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu, kecuali tukang sihir, tukang nujum, orang bermusuhan, orang yg terus menerus minum khamar (arak atau minuman keras), terus menerus berzina, memakan riba, durhaka kepada ibu bapak, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan silaturahim. Tuhan tidak mengampuni mereka sampai mereka taubat dan meninggalkan kejahatan mereka itu .”

Rasulullah pun keluar rumah, lantas mengerjakan shalat (sendirian) dan menangis dalam sujudnya, seraya berdoa :

” Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari azab dan siksa-Mu serta kemurkaan-Mu Tiada kubatasi pujian-pujian kepada-Mu sebagaimana Engkau memuji diri-Mu Maka bagi-Mu lah segala pujian-pujian itu Hingga Engkau rela .” (HR Abu Hurairah)

Oleh karena itu sahabatku, malam tersebut sangatlah baik untuk beribadah dan memohon ampunan (bertaubat) atas segala hal buruk yang kita lakukan, dan semoga Allah swt menerima segala amal ibadah dan mengampuni dosa-dosa dan kesalahan kita. Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Asy’ari RA bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“ “Sesungguhnya Allah pada malam Nishfu Sya’ban mengawasi seluruh mahluk-Nya dan mengampuni semuanya kecuali orang musyrik atau orang yang bermusuhan.” (HR Ibnu Majah)

2. Penukaran Arah Kiblat

Pada awal diwajibkan perintah solat kepada umat Islam, Rasulullah SAW dan para sahabat berkiblatkan Baitul Muqaddis. Ini telah menjadi satu kontroversi pada waktu itu. Umat Yahudi telah mendakwa bahawa agama mereka adalah benar dan diredhai oleh Allah SWT kerana umat Islam telah meniru arah ibadat mereka iaitu menghadap Baitul Muqaddis. Umat Islam telah ditohmah dengan berbagai-bagai tohmahan dan ujian. Para Sahabat RA telah mengadu kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW menyuruh mereka agar terus bersabar dengan ujian itu sehinggalah ada perintah baru dari Allah SWT. Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Mendengar tentang apa yang berlaku pada ketika itu. Allah SWT telah mewahyukan agar Rasulullah SAW mengadap ke Baitullah Kaabah. Sebahagian ulama sirah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW menerima wahyu perintah mengadap Baitullah pada 15 Syaaban semasa beliau mengimamkan solat. Sebahagian ulamak mengatakan pada solat Asar, ada yang mengatakan Maghrib dan ada yang meriwayatkan pada solat Isya’. Rasulullah SAW sebagai imam terus mengadap ke Baitullah dan diikuti oleh para sahabat sebagai makmum

3. Peperangan Bani Mustaliq (Muraisi’)

Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi. Peperangan ini adalah turutan dari peperangan bani Quraizah, kaum yahudi yang telah dihalau oleh Rasulullah SAW keluar dari Madinah. Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5H. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq. Sebagian pasukan Bani Mustaliq ada yang ditawan, termasuklah salah seorang puteri pemuka Bani Mustaliq yaitu Barrah, yang nama lengkapnya adalah Barrah binti al-Harris bin Dirar bin Habib bin Aiz bin Malik bin Juzaimah Ibnu al-Mustaliq. Al-Harris bin Dirar, ayah Barrah adalah pemimpin Bani Mustaliq. Barrah telah menjadi tawanan perang milik Sabit bin Qais. Disebabkan Barrah ini seorang perempuan yang cerdik, ia meminta untuk dibebaskan dari Sabit bin Qais, setelah diadakan pembicaraan, Sabit bin Qais meminta tebusan yang mahal. Tetapi, Barrah waktu itu langsung menemui Rasulullah SAW untuk membicarakan masalah tebusan bagi dirinya. Kemudian Rasulullah SAW pada waktu itu menyetujui membebaskan Barrah dan menebusnya dari Sabit bin Qais dan terus menikahi Barrah dan Rasulullah SAW mengganti nama Barrah menjadi Juwairiyah. Tindakan Rasulullah SAW ini telah memberi banyak faedah kepada umat Islam ketika itu, di antaranya ialah ramai dikalangan Bani Mustaliq yang memeluk Islam dan terpadamnya dendam permusuhan di antara umat Islam dan Bani Mustaliq. Juwairah meninggal dunia pada tahun 56H.

Doa Malam Nisfu Sya’ban

 

Berikut adalah Pendapat yang dikemukakan oleh Habib Habib Munzir Al Musawwa tentang Amalan-amalan yang dilakukan di Malam Nisfu Syaban: Doa dimalam nisfu sya’ban adalah sunnah, dan memang jelas riwayat dimalam itu adalah ditentukannya takdir-takdir ketentuan kita hingga 15 sya’ban yg akan datang, walaupun pendapat terkuat adalah malam lailatulqadar, demikian dijelaskan pd Tasfir Imam Attabari, tafsir Imam Ibn Katsir, Tafsir Imam Qurtubi dll. Maka doa di malam itu adalah amal yg mulia, namun mengenai membaca Yaasiin 3x itu adalah saran para ulama, jika hal itu dikatakan bid’ah maka hal itu adalah bid’ah hasanah, sebagaimana banyak bid’ah-bid’ah hasanah yg juga dilakukan oleh para sahabat ra, karena telah diperbolehkan oleh Rasul saw dg hadits beliau saw :

“Barangsiapa membuat kebiasaan baru berupa kebaikan maka baginya pahalanya dan pahala orang yg mengikutinya, dan barangsiapa yg membuat kebiasaan buruk berupa kebaikan maka baginya dosanya dan dosan orang yg mengamalkannya” (Shahih Muslim hadits no.1017).

Mengenai doa di malam nisfu sya’ban adalah sunnah Rasul saw, sebagaimana hadits2 berikut : Sabda Rasulullah saw :

“Allah mengawasi dan memandang hamba hamba Nya di malam nisfu sya’ban, lalu mengampuni dosa dosa mereka semuanya kecuali musyrik dan orang yg pemarah pada sesama muslimin” (Shahih Ibn Hibban hadits no.5755) berkata Aisyah ra : disuatu malam aku kehilangan Rasul saw, dan kutemukan beliau saw sedang di pekuburan Baqi’, beliau mengangkat kepalanya kearah langit, seraya bersabda : “Sungguh Allah turun ke langit bumi di malam nisfu sya’ban dan mengampuni dosa dosa hamba Nya sebanyak lebih dari jumlah bulu anjing dan domba” (Musnad Imam Ahmad hadits no.24825)

Menurut Imam Syafii rahimahullah :

“Doa mustajab adalah pada 5 malam, yaitu malam jumat, malam idul Adha, malam Idul Fitri, malam pertama bulan rajab, dan malam nisfu sya’ban” (Sunan Al Kubra Imam Baihaqiy juz 3 hal 319).

Yang paling pokok adalah berdoa, karena memang ada pendapat para Mufassirin bahwa malam nisfu sya’ban adalah malam ditentukannya banyak takdir kita, walaupun pendapat yg lebih kuat adalah pada malam lailatul qadar, namun bukan berarti pendapat yg pertama ini batil, karena diakui oleh para Muhadditsin.

c&p

SUMBER : http://www.iluvislam.com

http://www.pustakasekolah.com/malam-nisfu-saban.html

http://bersamadakwah.net/khutbah-jumat-2015-keutamaan-bulan-syaban/

Ekspo Buku Islam 2015 @ Precinct 3, Kompleks Perbadanan PutraJaya

Sedang mencari info tentang  Ekspo Buku Islam 2015 ye?

huhu.. Jangan risau… it’s coming s00n ~

ESOK, 27 Februari ~ EBI’15 bermula di Putrajaya! (sumber facebook!)

EBI 2015

wallahu’alam… jumpa iklan ni jugak masa search image @ google..

http://www.putrajaya.gov.my/m_community/events/ekspo_buku_islam_putrajaya

Ekspo Buku Islam Putrajaya

Tarikh: 27 Februari, 2015 – 8 Mac, 2015 ( same date cam JIBF le..)

Tempat: Dewan Cempaka Sari, Kompleks Perbadanan Putrajaya, Precinct 3

Masa: 9 pagi – 9 malam

hah, dah tau tu.. mai lah ye.. hehe…

Islamic Book Fair 2015

Pameran Mummy Firaun

http://jadwalevent.web.id/islamic-book-fair-2015-jakarta

HAPPY BIRTHDAY 2ME??

ad

MASYA ALLAH..

alhamdulillah...thank you, ALLAH!
YA ALLAH, PANJANGKANLAH UMUR KAMI DENGAN KESUDAHAN YANG BAIK… AAMEEN…

 

x sangka ek hari ni ,

12 Sya’aban, 1435h

 

adalah ulangtahun hari lahir den jugak..?? 

CH o CH!
CH o CH!

biar betul….  

😀

hehe… cam kembar lak..

img_4899-copy.jpg

anyway, doakan untuk semua sekalilah ye!

semoga Allah merahmati sisa usia kita yang berbaki & yang telah berlalu pergi!

aameen…

 

SMILE YO!

 


ladies je..

 

 

EKSPO BUKU ISLAM @ PUTRAJAYA P3 ( 28/2/2014 – 9/3/2014)

Neem, kita rasa, awaklah orang pertama yang mewakili kami ke P3 untuk ke Ekspo Buku Islam @ Putrajaya kali ni ‘kan? almaklum le, warga Putrajaya…

(huhu.. kami terlewat tahu tang EBI’14, ni pun baru je tahu selepas kawan kak long mengajaknya ke sana @ hari terakhir lak tuu.. nape x sound awal kat kami??) 

 😦

news @ mediamassa x sudah2 dengan updates MH370 lagi coz masih belum ditemui dan MISTERI! Walau ada desus dari sumber Vietnam yang menyaksi kesan tumpahan minyak di perairannya, tetapi sumber Malaysia menyangkalnya kerana pihak siasatan negara kita dari darat, laut & udara tidak melaporkannya?! wallahu’alam…

apa2pun, segala yang terjadi bukanlah pilihan kita (yang memang mengharap segala terbaik untuk diri) tetapi; penuh hikmah sebenarnya.. setiap musibah misteri hikmahnya – hanyalah si bijak arif memakluminya! bersabarlah & redha.. lambat-laun akan terungkai jua..

bersedialah untuk segala kemungkinan, mungkin itulah yang terbaik untuk memujuk keterbatasan diri berstatus insan ! berfikiran optimislah agar masih ada taman di hati ~ berserah & kembalikan persoalan ini kepada yang empunya SEGALA; insyaAllah, akan tersiram damai akhirnya…

‘ siapa kita yang dapat menandingi takdir yang telah ditetapkanNya? Namun, Allah Maha Baik, justeru marilah kita bersangka baik dan teruskan doa kita untuk kebaikan dan keselamatan semua yang terlibat! aameen..

jangan sesekali berputus-asa dari rahmat Allah kerana rahsiaNya melangkaui segala.. dalam duka terselit bahagia; setelah kesulitan itu pasti akan hadir kemudahan!! insyaAllah..

sabar, doa & solat penunjang munajat!

SUBMIT!

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

btw, ni ada info tentang EBI (Ekspo Buku Islam) 2014 di P3, Putrajaya:

DETAILS: 

Event: EKSPO BUKU ISLAM KE-10, PUTRAJAYA

Tarikh :28/02/2014 hingga 09/03/2014.

MASA: 9 pagi – 8malam (Sabtu, Ahad : 9 pagi – 9 malam)

Tempat : Dewan Cempaka Sari,Perbadanan Putrajaya.

JADUAL AKTIVITInya, klik di sini, ye!

02/03/2014 (Ahad) – Ustaz Zul Ramli
02/03/2014 (Ahad) – Heliza Helmi
02/03/2014 (Ahad) – Ustazah Fatimah Syarha
05/03/2014 (Rabu) – Datuk Dr. Mahmood Zuhdi
07/03/2014 (Jumaat) – Ustaz Don
08/03/2014 (Sabtu) – Ustaz Dr.Abu Hassan Din
08/03/2014 (Sabtu) – Puan Hajjah Rohani
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Muhadir Haji Joll
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Dr. Zulkifli Al-Bakri

sumber rujukan:

http://ekspobukuislam.com/v2/

https://ms-my.facebook.com/pages/Ekspo-Buku-Islam/257313144351802

Gambar: Assalamualaikum sahabat.Ayuh sama-sama kita meriahkan lagi EKSPO BUKU ISLAM 10 PUTRAJAYA.

kemerduan azan subuh membelah keheningan bumi Great Britain di Ramadhan (1434h) kali ini..

SubhanAllah!

Rahmat Ramadhan menyerlahkan keheningan subuh di bumi Britain via UK’s Channel 4;

demikian menurut laporan akhbar,

Belfast Telegraph, 02 July 2013

LONDON, Jul 2: UK’s Channel 4 will broadcast the Muslim call to prayer live every morning during the fasting month of Ramadan.

The channel said it was a deliberate act of “provocation” aimed at viewers who associate Islam with terrorism and extremism. The broadcaster, which was launched with a mission to appeal to minority audiences, will return to its controversial roots by screening a season of programmes around the Muslim period of prayer and fasting, which begins next Tuesday.

A senior Channel 4 executive defended the broadcaster’s decision to provide extensive coverage of the most significant event in the Islamic calendar by suggesting that Ramadan was of greater interest to its viewers than the “blanket coverage” given to the 60th anniversary of the Queen’s Coronation by its rivals.

Ralph Lee, head of factual programming, said that Channel 4 would become the first mainstream British television channel to broadcast the call to prayer (adhan) on a daily basis.

Writing in the Radio Times, Lee claimed: “Observing the adhan on Channel 4 will act as a nationwide tannoy system, a deliberate ‘provocation’ to all our viewers in the very real sense of the word.”

Lee said that the “vast majority of people in Britain” would not be aware of the “mass act of personal sacrifice and worship” about to commence.

“Not surprising when you consider its (Ramadan) near invisibility on mainstream TV. Contrast this with the way most Muslims are represented on television – nearly always appearing in contexts related to extremism or terrorism,” he wrote.

“Even when moderate Muslims do appear, it’s often only to provide a counterpoint to these issues. Following the horrific events in Woolwich and subsequent reprisals against British Muslims, there has surely never been a more pressing need to give a voice to the moderate mainstream majority.”

The Channel 4 News weather forecast will feature the sunrise and sunset times, to guide those fasting between those hours, and each of the daily adhans will be broadcast live on the Channel 4 website.

Lee believes the Ramadan season, which includes video diaries of British Muslims going about their lives during the 30-day period, will be a hit with younger viewers.

Alhamdulillah…semoga ini suatu petanda positif penerimaan Islam  di mata dunia hendaknya… aameen..

ISLAM IS VERSATILE!

kun fayakun!

way of life

MAKLUMAN: MEGA REUNION STTJ ’13

Assalaam..wbt. & selamat sejahtera buat semua bekas pelajar STTJ, Seremban, Negeri 9.

sttj

Majlis Mega Reunion STTJ’13

Tempat:  Sekolah Teknik Tuanku Jaafar, Seremban, Negeri 9

Tarikh: 11 Mei, 2013 (1 REJAB, 1434H )

AGENDA UTAMA:

2.30 p.m. – Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Bekas Pelajar STTJ

di Bilik Mesyuarat STTJ

8.00 p.m. – Majlis Makan Malam Mega Reunion Alumni STTJ 2013 

di Dewan Besar STTJ

dinner fee : RM1500/table @ RM150/pax.

?????

participation/ booking/ payment 

feel free to call us , k!
 01123366881 , 01129082106, 0132081276

ralat:

Kehadiran x-STTJ pada 11 Mei, 2013 ini amatlah bererti dan diharapkan dapat lebih memeriahkan majlis, mengeratkan silaturrahmi sesama kita & sesama menyumbang dana untuk RUMAH ALUMNI & Tabung Kebajikan Alumni STTJ.

Jika terdapat gambar & info sahabat STTJ batch kita yang telah meninggal dunia/ sakit silalah emelkan ke mansoradam_pgtm@yahoo.com untuk dimuatkan ke slide mega reunion nanti. Catatkan sekali nama/batch/tarikh/sebab kematian/penyakit yang dideritai sahabat tersebut. Ianya sempena pelancaran Tabung Kebajikan Alumni pada Malam Mega Reunion STTJ’13 Sabtu ini.   TERIMA KASIH & penghargaan drp kami; AJK Mega Reunion STTJ’13 & Presiden Alumni (Mansor Adam)

kalu ada sumur di ladang,

molek sangat kalu bertani,

jika umur ditakdir panjang,

di Mega Reunion STTJ bertemu kembali.. 

.. In Shaa Allah ..

KLIBF ‘s BACK!! DON’T MISS IT!

huhu…

dalam sibuk2 hari penamaan calon PRU13 bermula sok;  kita janganlah terlupa untuk set a date for KLIBF@ PWTC tau..

KLIBF 2013 @ PWTC
KLIBF 2013 @ PWTC

KLIBF’13 tu bout a week after hari penamaan calon PRU13 sok (starts on 26 April’13) and ends on 5 May, 2013 (HARI MENGUNDI!) @ PWTC!

Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Ministry of Education (Malaysia) in collaboration with 6 Industry association in this Country will be organizing International Book Fairs, the theme for this year is “Buku Menjana Kepintaran Kreatif”. This 32nd Kuala Lumpur International Book Fairs will be started from 26th April 2013 to 5th May 2013 at Dewan Tun Hussein On, Dewan Tun Dr. Ismail, Dewan Tun Razak 3, 4 and Legar Putra Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

The gate will be open to the public on 26th April 2013, from 10.00am to 9.00pm. Admission is FREE. The opening ceremony of this Kuala Lumpur International Book Fairs will be held on 27thApril 2013 (3.00pm) at Main Stage of Legar Putra, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur

meskipun, KLIBF tu akan tamat pada hari mengundi (5.5), tapi,diharapkan tiada sesiapa yang ketinggalan menunaikan kewajiban mengundi pada hari membuang undi t, k!!

MENGUNDI HAK ANDA & BIJAKLAH MEMANGKAH PILIHAN CALON YANG TEPAT SUPAYA TIDAK MENYESAL!

PILIHAN DI TANGAN ANDA _ MASA DEPAN GENERASI MALAYSIA  KEBIJAKSANAAN ANDA!

BUKU MENJANA KEPINTARAN KREATIF

SELAMAT MENGUNDI,buat SEMUA RAKYAT MALAYSIA..

 

Bicara ini Demi Ilahi

Alhamdulillah,

seronok tahu mengenai pelancaran buku terbaru Bicara ini Demi Ilahi karya Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan) terbitan Karya Bestari Sdn Bhd, anak syarikat Kumpulan Media Karangkraf yang telah selamat dilancarkan pada 15 April, 2013
Pelancaran tersebut adalah seiring dengan program anjuran Sinar Harian – wacana intelek – Bicara Minda yang kerap mendapat tempat sebagai medium alternatif terpecaya (orait le daripada yang sediada tuu… hee..) mengenai isu-isu semasa yang sangat relevan!

 SINOPSIS BUKU:

ALLAH Maha Benar.
Firman-NYA benar dan janji-NYA juga benar.
Cuma ada kala, sebagai hamba kita terlupa
merenungi kalam-NYA, al-Quran. Ya, di situlah kita
mengenali diri, di situ jugalah kita kenal siapa DIA…
Seorang Muslim, langkahnya adalah perjuangan.
Fikirannya adalah tajam. Bicaranya adalah kebaikan.
Ya, bicara yang penuh berhemah.
Namun, ada yang kurang mengerti. Teguran disangka bisa.
Nasihat dikatakan tiada gunanya.
Maka biarkanlah diri ini berbicara
hanya demi DIA, Maha Pencipta.
Moga BICARA INI DEMI ILAHI mampu menjentik rasa
untuk kita membimbing diri, menjadi Mukmin sejati.
Mudah-mudahan hidup di dunia diberkati,
di akhirat pula Jannah menanti. Insya-ALLAH.

Antara Pengisian Menarik:

• Izinkan Aku Berbicara
• Bicara Ini Demi DIA
• Bicara Ini Demi Umat
• Bicara Ini Demi Nurani
• Bicara Ini Demi Akhlak
• Bicara Ini Demi Anak Kita
• Bicara Ini Demi Hari Pengadilan
• Andai Mampu Lagi Aku Bicara

HARGA BUKU: RM19.90

ISBN : 978-967-86-0413-0
Halaman : 304 mukasurat
Berat : 400 gm
Tarikh Terbit : 31 Mac 2013
Kategori : Agama

MasyaAllah!

let’s explore it!

KLIK TAU: REALITI SENSASI!

Alhamdulillah… akhirnya,

3April, 2013– diumumkan rasmi– Parlimen Malaysia dibubar –

welcome PR13!

GEMPAQ GAK.. hihi.. terkejut gak den bila Pak Najib umumkan tadi di tv..

DENGAQ HATI2, BUKAK HATI-BIAR TELITI, JAGA HATI JANGAN MATI!

 😀

xcaya, bukak tv, tenet ke pape.. tgok sendirile.. hee..

 

Berkenaan pilihanraya di Malaysia, infonya klik di sini, ye!

PROMOSI : ALQURAN PERKATA & INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT (STOK TERHAD)

RECOMMENDED!

BERMINAT x

NAK BELI

aLQURAN

PERKATA (1)

&

INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT (2)

DENGAN HARGA LESS DARI KLIBF

(PESTA BUKU ANTARABANGSA !!

 

NAPE, X CAYA??

HARGA PROMOSI KAMI :

(RM48 – RM97 =RM145 SAHAJA UNTUK 2BUKU)!!

CEPAT, STOK TERAMAT TERHAD!!

KOMEN & TINGGALKAN CONTACT :

TEL. NO. @ EMAIL ADD. UNTUK PESANAN…

HARGA MEMBER JE..

🙂

TQVM

4u Ya Rasulullah saw.

Ya Rasulullah saw…

SALAM MAULIDURRASUL 1434H ..

jom kita berselawat @ Rasulullah saw.

KHUTBAH WIDA’ RASULULLAH SAW.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi nabi atau rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Quran dan sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.

Doammp jmp nabi s.a.w.

Mega Reunion of STTJ’s coming ~

WANTED!!

tim n miss

Tentu ramai yang dah tau hal Mega Reunion of STTJ yang bakal diadakan di Dewan Besar STTJ pada 2 Mac, 2013 (8.30 malam), kan??

tapi, saya baru saja tau hal ni bila taip ‘sttj_reunion’ @ google.. Alhamdulillah, dapatlah info sikit ‘tang ni..

koma dah lama tau pun xhabaq …sampai ati korang.. uwahhh…

( xmo datang! uhh2..)

nape le korang wat malam2 reunion ni… siang kan cerah & panjang kit nak pok-pek2… leceh tol r camni..

“ada ssapa ke geng s’gor nk p, bole numpang skaki x?”

naai, art, neem, lat, mariah abdullah, rahmah, missripah & semua p2sttjspm80 (nak tulis sume orang nye name ke kat sni..hee..) _ jom r join.. (tim jer x sohih di mana…)..

tentu grand kalu sume kelas lama kita mai kan jue, zee..? suh neil reserved 2/3/2013 ni tau..

zainab, geng2 melaka, n9, selangor, johor, perak,, penang and ALL 1Malaysia’ pun jemput ye… hehe..

saya harap dapat join sama di STTJ’s gathering kali ni.. nsyaAllah…

aameeen..

 

..SMILE..

 

Image

contact BOSS di sini ye...

Kepada yang nak membuat pembayaran Mega Reunion STTJ 2013 samada bayar penuh atau partial payment boleh berhubung dengan Mansor Adam (AJK Proteem Mega Reunion STTJ 2013 di 017-3895082 / 019-3465394 untuk mendapatkan no akaun Maybank/CIMB Bank. Kos RM100/seorang atau RM150/couple. 

Kos adalah termasuk kutipan dana untuk projek menaik taraf rumah lama HM untuk dijadikan Pejabat Alumni.

pat SAHUR, JOM POSA 9 Zulhijjah, 1433h @ 25 Oktober,2012(posa sunat Arafah/Wukuf)!

nsyaAllah…

Mahkamah Agung Arab Saudi Tetapkan Wukuf Di Arafah 25 Oktober 2012 M

JOM SAHUR  PAT …

DON’T MISS IT ...

POSA SUNAT ARAFAH 25/10/2012 (KHAMIS) – today lah..

 

Disunnahkan berpuasa pada hari Arafah bagi selain orang yang melakukan haji berdasarkan hadits riwayat Abu Qatadah bahwa Rasulullah shallallohu ‘alaihi wasallam bersabda,

صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِيْ قَبْلَهَا وَالسَّنَةَ الَّتِيْ بَعْدَهَا

Berpuasa pada hari Arafah aku mengharap Allah menghapus dosa-dosa pada tahun lalu dan dosa-dosa pada tahun yang akan datang.

 [HR. Muslim (116)]

aameeen…

 

HALFEST 2012 ~ Ekspo Halal Terbesar Malaysia di PWTC (10-14 Oktober)

korang dah sampai x,

ke EKSPO HALFEST’12 ni?

huhu…

MESTI PERGI TAU..!! 

den lom p lai tapi dah hantaQ  3 wakil petang ni… nsyaAllah… sok2 cuba nak jenguk gak ke sana…nsyaAllah (tunggu report wakil !)

🙂

ada 700 booths pameran di sana, termasuklah di bawah ni.. (poster)…

mesti teruja anak2 untuk ke HALFEST ni bila nampak U & I !! haha.. bukan awak & saya le… hee..

Acara : Pesta Halal Malaysia Kedua 2012 (HALFEST 2012)
Tarikh : 10-14 Oktober 2012
Tempat : Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur
Waktu Operasi : 10 pagi – 9 malam (10 -13 Oktober 2012)
10 pagi – 7 petang (14 Oktober 2012)
Sekretariat Acara : SEKRETARIAT HALFEST, Tingkat 8, West Wing, Menara MATRADE, Jalan Khidmat Usaha, Off Jalan Duta, 50480 Kuala Lumpur, Malaysia.
Tel : +603 62034433
Fax : +603 62034422
Emel : enquiry@halal.org.my
Laman Web : www.halal.com.my
Kekerapan : Tahunan

so,

DON’T MISS IT!

(LINK )

kesanimbungan ramadhan ~ rebutlah bonus puasa 6 syawaL pulak!!

HAPPY EID MUBARAK…

Image

macamana?

bagi mereka yang merasakan kelazatan ramadhan akan memulai puasa sunat 6 syawal ini secepatnya di hari raya ke-2 (syawal) lagi, meski lambakan rezeki halal dibebaskan menikmatinya di siang hari kembali… insyaAllah..

kerinduan melepas ramadhan yang baru sahaja berlalu sedikit-sebanyak terubat dengan kehadiran puasa sunat 6hari di syawal mubarak pula yang jika dikerjakan setulusnya bagai mencukupkan puasa setahun!

juga,

janganlah melupakan saat barokah Jumaat yang sempat kita jalani di tika ini dan seterusnya..InsyaAllah..

HAPPY BLESSED FRIDAY, too..

SMILE ~

# mudah2an perkongsian ini memanfaatkan dan diredhaiNya!

ameen..

bermaknakah Ramadhan kita di musim ini?

within a week ~

hanya tinggal hampir seminggu sahaja lagi Ramadhan 1433h ini akan mengundur diri...kalau dulu ianya tidak sabar dinanti, kini ia telahpun bersama kita … dan, tanpa sedia, masih alpha & lekaku dan terpinga – tersendu lagi, pabila Ramadhan ini akan pergi jua… kerdilnya diri ini merebut peluang/ruang terbentang… astaghfirullahaladziim….

di 10 terakhir yang sebenarnya hampir seminggu sahaja bersisa, tapi utama kerana tersembunyi lailatul-qadarNya... apakah masih terus tidak mahu dirembati bersama? masyaAllah, dalam sangat keterbatasannya diri – ingin juga cuba disahuti detik keramat ini seterdayanya…!! sedang diri tetap menaruh harapan pada apa sahaja yang ada di baki Ramadhan ini siang mahupun malamnya…

 

Aisyah R.A bertanya kepada Rasulullah, katanya:

Ya Rasulullah S.A.W andainya aku mendapati malam Lailatul-Qadar, apakah doa yang patut aku bacakan?

Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa: maksudnya:

“Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, oleh itu berilah keampunan-Mu untukku.”

 

Ilahi,

izinilah kedhaifan & kekerdilanku

melewati kasihMu yang tidak bertepi tanpa sempadan ~

mendapatkan keampunan, rahmat & keridhaan

juga, perlepasan dari neraka jahannam!

naudzubillahi mindzaliik…

ameen….

irhamna, Ya Rabbul Jalil!

(biyadihil khair, Ya Salaam..)

Ihya’ Ramadhan ~ Khutbah Rasulullah saw.

KHUTBAH RASULULLAH SAW. pada 30 SYA’ABAN( MENJELANG RAMADHAN ) :

“Wahai manusia!

Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat&maghfirah~

Bulan yang paling mulia disisi Allah.

Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama.

Inilah bulan ketika kalian diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan oleh-NYA. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah.

Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya.

Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu di hari kiamat.

Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu shalatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih;

Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar.

Punggung-punggungmu berat karena beban (dosa) mu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu.

Ketahuilah! Allah ta’ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang shalat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al-alamin.

Wahai manusia! Barang siapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu.

(Sahabat-sahabat lain bertanya: “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian?”

Rasulullah saw. meneruskan:

“Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.”

Wahai manusia!

Siapa yang membaguskan akhlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirathol mustaqim pada hari ketika kaki-kaki tergelincir.

Siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari kiamat.

Barangsiapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakanya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barang siapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahmi) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barang siapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa melakukan shalat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan shalat fardu baginya ganjaran seperti melakukan 70 shalat fardu di bulan lain.

Barangsiapa memperbanyak shalawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan.

Barangsiapa di bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain.

Wahai manusia!

Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu.

Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan terbelenggu, maka mintalah agar ia tidak lagi pernah menguasaimu.

Kemudian Amirul mukminin Ali Bin Abu Thalib berdiri dan berkata:

“Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama di bulan ini?”

Jawab Nabi SAW:

“Ya Abal Hasan! (Ali). Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah”.

kredit buat:

Bârakallâhu lî wa lakum, Matur syukran n Terima kasih.
Semoga Bermanfaat ya

Jakarta, 28 Juli 2010
Billahit taufiq wal hidayah
Wassalamualaikum wr.wb

Imam Puji Hartono/IPH(Gus Im)

“Utamakan SEHAT untuk duniamu, Utamakan AKHLAK dan SHALAT untuk akhiratmu”

KLIK LINK, k? tQvm ~

CEPUMAS ~ merebut peluang malam2 barokah!!

amalan2 ikhlas mencari keredhaan Allah di malam2 bertuah seharusnya sangat dinantikan oleh hamba2Nya yang kerdil… kerana kelebihan malam2nya yang tersurat lagi tersirat…. carilah..

Malam Nisfu Syaaban (malam Bara’ah) adalah malam itu dapat menghapuskan dosa setahun..

MALAM NISFU SYA’ABAN  adalah malam barokah di pertengahan Sya’aban – DAH DEKAT DOH niii..

4 hari lagi!!

(sila klik di sini, tkasih ye!)

———————————————-

Malam Jumaat boleh menghapuskan dosa seminggu;

MALAM /HARI JUMAAT yang barokah  –  ada pada setiap minggu  yang kita lalui.. (mingguan)

JANGAN DIPERLEKEHKAN!

———————————

1/3 TERAKHIR MALAM 

adalah detik BAROKAH yang ada pada SETIAP MALAM tetapi

selalu kita ABAIKAN….???

____________________

malam Al-Qadar (lailatul Qadar) dapat menghapuskan dosa seumur hidup...

LAILATUL QADAR – hanya 1 malam barokah yang terlebih baik daripada 1000 malam yang mesti dicari.. di antara 10 malam terakhir Ramadhan (misteri… )

# maksud:

jika di malam-malam tersebut di atas dipenuhi diri beribadah tulus keranaNya – boleh terhapus dosa2 & dimakbulkan segala doa kita!

nsyaAllah..

ameen…

 

 

LATEST (UPDATES): debat ptptn (kj vs rafizi) menJADI juGaK!! ~

ALHAMDULILLAH,

 

TERMAKBUL GAK NIAT MURNI KARANGKRAF YANG INGIN MEREALISASIKAN WACANA INTELEK – DEBAT PTPTN ANTARA KJ & RAFIZI…

 

(SEBENARNYA RAMAI YANG TERUJA UNTUK MENYAKSIKAN DEBAT PANAS INI SEHINGGA TELAH MENEMPA CUTI / FLIGHT AWAL UNTUK MEMERIAHKAN MAJLIS INI TETAPI TERKILAN KERANA IANYA DITUNDA DI SAAT TERAKHIR….)

 

WALAUBAGAIMANAPUN IANYA TERUNGKAP & MENJADI REALITI PADA  MALAM 22MEI, 2012  SEMALAM..

 

salute to  kj & rafizi, yang berani sahut cabaran karangkraf – merealisasikan wacana intelek di Auditorium Kompleks Kumpulan Karangkraf (AKKK), di Shah Alam malam semalam…

 

SEMOGA AGENDA SEBEGINI AKAN DIPERLUASKAN & MEMBUKA MINDA KITA KE ARAH PEMIKIRAN YANG SIHAT… NSYAALLAH..

 

AMEEN….

 

huhu.. korang p tengok x debat panas ni semalam ??

 

den maleh nak bersesak  semasa p’we ajak ke sana… so, my ckniiit je yang temankan…x sangka lak depa met my bujang ( eldest) son kat sana sama…

k3… bukan kat AKKK  tu tau sbb. gate sne dah ditutup awai (full) —kabonye 9.30mlm lagi NO ENTRY ke audi tu…

tapi,

di ONLY kedai mamak berhampiran yang ponuh sbb makan r/canai smbil tgok astro debate tu le…  ( mesti loaded mamak mlm smlm.. hehe..) … seb baik x joined depa..

anyway, hari ni n esok2 pun bole gak tgok ulang debat semalam ~

x basi lagi asenye… k3…

jOm, saksikan debat KJ & RAFIZI ni di uTube… uhh2..

and,

OPEN ur MIND & SENSE…

NJOY ~

SMILE…

FASA REJAB: MALAM PENYUCIAN 1

ALHAMDULILLAH…….

ketemu jua kita di malam ini yang dikatakan antara 5 malam yang mustajab doa2… malam pertama di bulan Rejab… ( malam inilah… nsyaAllah..) ameen…

semoga bulan mulia ini dapat kita manipulasikan sesebaiknya kerana ianya adalah bulan istighfar; bulan solat (isra’ mi’raj) dan disebut jua sebagai bulan bercucuk-tanam amal kebaikan yang amat disarankan dalam Islam..

selamat beramal, ya!

hamparkan munajatmu, DIA mendengarnya…

ameen….

safe browsing – do u aware?

 

huhu.. terperasan google’s report tang bab ni on this blog… nengok r kat bawah ni..  den baru je tau..  bole caya ke ni?? hehe.. kene tnye google le..

 

wallahu’alam..

 

Safe Browsing:

Diagnostic page for p2sttj.wordpress.com

What is the current listing status for p2sttj.wordpress.com?

This site is not currently listed as suspicious.

What happened when Google visited this site?

Of the 9 pages we tested on the site over the past 90 days, 0 page(s) resulted in malicious software being downloaded and installed without user consent. The last time Google visited this site was on 2012-03-05, and suspicious content was never found on this site within the past 90 days.

This site was hosted on 3 network(s) including AS13768 (PEER1), AS16805 (LAYER3), AS22576 (LAYER3).

Has this site acted as an intermediary resulting in further distribution of malware?

Over the past 90 days, p2sttj.wordpress.com did not appear to function as an intermediary for the infection of any sites.

Has this site hosted malware?

No, this site has not hosted malicious software over the past 90 days.

Next steps:

Updated 8 hours ago

source:

http://www.google.com/safebrowsing/diagnostic?site=p2sttj.wordpress.com

Rejab bulan Allah – bulan Palestine & bulan Solat’ ~

hah, nmpak x bulan malam ni??

udah masuk malam ke 26 jamadil akhir, 1433h pun sekarang nii…

nsyaAllah, 4 hari lagi akan muncul sinar 1 Rejab, 1433h (selasa : 22Mei, 2012)... teruja lak…

memasuki bulan2 mulia Rejab, Sya’aban & Ramadhan…ibarat membeli tiket ke syurga… ???

ameen…

رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي

hadis drp. Abi Said al-Khudriy : bahawa

Rasulullah s.a.w bersabda :

“Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku dan Ramadhan pula adalah bulan umatku”.

Hadis ini banyak dicatatkan dalam kitab-kitab jawi melayu. Tetapi apakah pandangan ulamak-ulamak hadis tentang kesahihan hadis ini?

ada artikel menarik lagi tentang bulan Rejab jugak yang molek direnungi bersama iaitu;

Rejab bulan Palestine, bulan Sembahyang / Solat!!! 

Rejab Dalam Al Quran Dan Hadis

jom r baca!!

hee..

MARHABAN YA RAJAB, SYA’ABAN WA RAMADHAN…

AMEEN…

DEBAT PTPTN KJ vs. RR ditangguh pulak.. x jadi malam ini..( apo nak dikato…)

rasanya ramai yang x sabar untuk menyaksi debat panas ni tapi DUKACITA DIMAKLUMKAN IANYA DITANGGUHKAN…

 

innalillahi….

 

tapi menurut firasat pakbela_lang, dirasakan ini hanya mungkin menjadi kenyataan selepas PRU 13 kot..

 

 

nsyaAllah..

 

wait & c!

 

hee..

 

APO NAK DIKATO….??  

SMILE YO…

 

 

Image

o jakarta!

hee…

missing me?

haha…memey x hadap desktop pun.. walau ada banyak hal nak di’omel’kan… rrr… biarlah.. just let ’em be unsaid…

agak kecapekan lagi nii ~ bak kata bapak2 supir di sana, ‘ x akan sempat dikenali jakarta itu dalam seminggu-dua!’..

jakarta yang padat dengan warganya yang mencecah lebih 15juta berbanding KL ( 2juta )..

macet sungguh area ke tempat2 liburan / shopping complex terlebih di weekends!

@@@@@

anehnya,  dalam hiruk-pikuk kenderaan di jakarta  (yang mencelah ‘bajai /bonceng’ di segenap arah) terutama di waktu puncak ~ jarang pula berlakunya accidents…. kira expert le depa ye!!..hee..

gawat… hajat nak berlama di Jakarta Islamic Book Fair (JIBF)  di Istora Senayan, malangnya cuma sempat di sana sebentar sahaja kerana kekangan masa… huh, men senang r kalu nak membonceng ke sana any time pun tapi, aku masih waras g, insyaAllah.. x berani nek skuter  meredah ke JIBF. ( kan bagui kalu bole bonceng skuter solehah!)

🙂  hee..

 

kalu nek taxi mesti bertolak awai pagi tapi x sebulu lak ngan depa ( anak2) yang mahu putar2′ jakarta!

uwahhhh ,,,uhh2!! ( mendam jer rr!)..

selepas ke tempat2 belanja (besenya 9 -5pm je open hours!) ; masih sempat g kalu nak bekejar ke JBIF tapi kena nek bajai/ bonceng yang cakep mencelah lah.. kerana bole poneng’ kalu rempuh nek mobil di waktu beginian.. hee..

gimanapun, Alhamdulillah, merasa jugak singgah ke JIBF musim ini; walau cuma sempat terjah 10% je dari keluasan tapak pameran… so, grasp jer r mmane buku yang berkenan at 1st sight! kurang sesak semalam di hari bekerja : pameran tutup jam 9mlm kot.. lega..

hohoho,

korang silalah ke sana n memang seronok di kelilingi pelbagai buku2 islamik yang amat berpatutan dan luas skopnya! terasa macam masuk gedung ilmu yang menyamankan semalam kerana kurang sesak!! Alhamdulillah..

semoga berpeluang ke JIBF di masa mendatang!

ameen…

ekspo Buku Islam 2, Putrajaya (P3) 24/2/2012 – 4/mac/2012

 

 

 

 

amacam, sedang menunggu Islamic Book Fair 2 ,PUTRAJAYA P3  di Malaysia ni ke??

jangan lepaskan peluang di atas ~ kunjungilah putrajaya P3 bermula 24 Februari ni ye!?? mungkin ada sesuatu yang memanfaatkan di sana dengan hampir seratus boothes pameran/jualan buku2 Islam..

pergi, jangan x pergi tau…

 

huhu..

 

MEMBACA JAMBATAN ILMU!

 

 

 

Apakah DOA anda TERPILIH??

masih menunggu…,

mimpi @ doa yang belum kesampaian??

jemu menanti??

harapan yang belum terpenuhi

hasrat yang menggunung tinggi…

cita & cinta yang menrencam hari???

perbanyakkanlah berDOA!

berSABARlah…

dan mohonlah pertolongan pada ALLAH dengan jalan sabar & SOLAT!….

kita cuma merancang,

ALLAH sahaja sesebaik PERENCANA ~

POHON HANYA PADA DIA yang MEMILIKI SEGALA ~

BerDOAlah kepada TUHANmu dengan MERENDAH DIRI dan (dengan SUARA) yang LEMBUT. Sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang yang melampaui batas’.

( Al-Araaf : ayat 55)

 

TIPS AGAR TERPILIH / MUSTAJAB DOA KITA:

 

1. Doa sesama muslim tanpa sepengetahuan saudaranya:

Dari Abu Darda’ ra., bersabda Nabi Muhammad saw.

“Tidak seorang muslim berdoa untuk saudaranya yang tidak ada di hadapannya kecuali ada seorang malaikat yang ditugaskan berkata kepadanya:’Aamiin, dan bagimu seperti yang kau do’akan.”

(HR Muslim)

 

2. Orang yang memperbanyak berdoa pada saat lapang dan bahagia:
Dari Abu Hurairah ra., Rasulullah saw.bersabda:

“Barangsiapa yang ingin doanya terkabul pada saat sedih dan susah maka hendaklah memperbanyak berdoa pada saat lapang.”

(HR At-Tirmidzi, Dishahihkan oleh Dzahabi dan dihasankan oleh Al-albani)

 

3. Orang yang teraniaya :

Dari Mu’adz bin Jabal ra. Rasulullah saw. bersabda:

“Hati-hatilah dengan doa orang-orang yang teraniaya, sebab tidak ada hijab antaranya dengan Allah (untuk mengabulkan).”

(HR Bukhari & Muslim)

 

4.  Doa orangtua  (ibubapa) kepada anaknya dan doa seorang musafir:

Dari Abu Hurairah ra. Rasulullah saw. bersabda:

”Tiga orang yang doanya pasti terkabullkan; doa orang yang teraniaya, doa seorang musafir dan doa orangtua terhadap anaknya.”

HR. Abu Daud dan dihasankan oleh Al-Albani

 

5.  Doa orang yang sedang berpuasa:

Dari Anas bin Malik ra., dia Rasulullah saw. bersabda:

“Tiga doa yang tidak ditolak; doa orangtua terhadap anaknya, doa orang yang sedang puasa, dan doa seorang musafir.”

HR Baihaqi dan dishahihkan oleh Al-Albani

 

@@@@

WAKTU2 UTAMA  MUSTAJAB DOA:

 

1. Sepertiga Akhir Malam

Dari Abu Hurairah ra. bahwasanya Rasulullah saw. bersabda:

“Sesungguhnya Rabb kami yang Maha Berkah lagi Maha Tinggi turun setiap malam ke langit dunia pada sepertiga akhir malam terakhir, lalu berfirman:

Barangsiapa yang berdoa, pasti akan Kukabulkan, barangsiapa yang memohon pasti akan Aku perkenankan dan barangsiapa yang meminta ampun, pasti akan Ku ampuni.”

(HR Bukhari)

 

2.  Tatkala berbuka puasa bagi orang yang berpuasa:

Dari Abdullah bin ‘Amr bin ‘Ash ra., dia mendengar Rasulullah saw. bersabda:

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa pada saat berbuka ada doa yang tidak ditolak.”

(HR Ibnu Majah)

 

3.  Pada setiap dubur shalat fardhu (sesudah tasyahud akhir, sebelum salam)
Dari Abu Umamah ra. Sesungguhnya Rasulullah saw.  ditanya tentang doa yang paling didengar oleh Allah swt, beliau menjawab:

“Di pertengahan malam yang akhir dan pada setiap dubur shalat fardhu.”

(HR At Tirmidzi dan dishahihkan oleh Al-Albani)

 

4.  Pada saat perang berkecamuk:
Dari Sahl bin Sa’ad ra.  bahwa Rasulullah saw. bersabda:

“Ada dua doa yang tidak tertolak atau jarang tertolak; doa pada saat adzan dan doa tatkala perang berkecamuk.”

(HR Abu Daud dishahihkan oleh Imam Nawawi dan Al-Albani)

 

5.  Sesaat pada hari Jum’at:

Dari Abu Hurairah ra.  Abul Qasim saw.  bersabda:

“Sesungguhnya pada hari Jum’at ada sesaat yang tidak bertepatan seorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan dikabulkan. Beliau berisyarat dengan tangannya untuk menunjukkan sebentarnya waktu tersebut.”

(HR Al Bukhari)

 

6.  Pada waktu bangun tidur malam hari bagi orang yg bersuci/berdzikir sebelum tidur

Dari ‘Amr bin ‘Anbasah ra. bahwa Rasulullah saw.  bersabda:

“Tidaklah seorang hamba tidur dalam keadaan suci lalu terbangun pada malam hari kemudian memohon sesuatu tentang urusan dunia atau akhirat melainkan Allah akan mengabulkannya.”

(HR Ibnu Majah)

 

7.  Di antara adzan dan iqamah:
Dari Anas bin Malik ra., Rasulullah saw. bersabda:

“Doa tidak akan ditolak antara adzan dan iqamah.”

(HR Abu Daud, dishahihkan Al-Albani)

 

8.  Pada waktu sujud dalam shalat:

Dari Ibnu Abbas ra., Rasulullah saw. bersabda:

“Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhlah berdoa sebab doa saat itu sangat diharapkan untuk terkabul.”

(HR Muslim)

 

9.  Pada saat sedang turun hujan:
Dari Sahl bin Sa’ad  ra. , Rasulullah saw.  bersabda:

“Dua doa yang tidak pernak ditolak; doa pada waktu adzan dan doa pada waktu turun hujan.”

(HR Hakim dan dishahihkan oleh Al-Albani)

 

10.  Pada saat ada orang yang baru saja meninggal:
Dari Ummu Salamah ra. , Rasulullah saw. bersabda tatkala Abu Salamah sakaratul maut:

“Sesungguhnya tatkala ruh dicabut, maka pandangan mata akan mengikutinya.” Semua keluarga histeria. Beliau bersabda:”Janganlah kalian berdoa untuk diri kalian kecuali kebaikan, sebab para malaikat mengaminkan apa yang kamu ucapkan.”

(HR Muslim)

 

11.  Pada malam lailatul qadr

“Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam penuh kesejahteraan sampai terbit fajar.”

(Qs Al Qadr: 3-5)

 

12.  Doa pada hari Arafah

Dari ‘Amr bin Syu’aib ra. dari bapaknya dari kakeknya, Nabi saw.bersabda:

“Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah.”

(HR At Tirmidzi dishahihkan Al-Albani)

 

 

sumber : c,p & e)

credit to :

http://muslimah.or.id/akhlak-dan-nasehat/berburu-doa-mustajab.html

puasa sunat 9 & 10 Muharram ( Hari Asyura)

Orang-orang Quraisy zaman Jahiliyah berpuasa pada hari Assyura dan Rasulullah juga berpuasa pada hari Asyura di zaman Jahiliyah. Setelah baginda sampai ke Madinah, maka baginda berpuasa pada hari tersebut dan menyuruh orang ramai berpuasa. Maka setelah puasa bulan Ramadhan diwajibkan baginda meninggalkan puasa Assyura,

Baginda saw. bersabda:

Barangsiapa yang mahu, berpuasalah dan barangsiapa yang mahu berbuka tinggalkan puasa”.

(Muttafaq ‘alaihi. Bukhari (2002) Muslim (1125)

“Seafdhal-afdhal puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa di bulan Allah yang diharamkan (Muharram). Seafdhal-afdhal solat selepas solat fardu ialah solat malam”.

(Hadis Riwayat Muslim (1163). Nasai’i dalam Al-Kubra (2/2905,2906). Ahmad (2/303,329,342,535). Ad-Darimi (2/21). Al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra (4/291). Ibnu Abi Syaibah dalam Al-Musannaf (3/42). Abu Ya’la (6395). Ibnu Hibban dalam As-Sahih (2363). Dan Ibnu Khuzaimah (1134))

 اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُوْرَاءَ فَقَالَ : يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَّةَ

Bahawasanya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam ditanya tentang puasa Assyura, maka baginda bersabda: Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”.

(Hadis Riwayat at-Tirmizi)  

Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam menyuarakan agar berpuasa pada hari ke-9 dan ke-10 dalam bulan Muharram.

Baginda saw.bersabda:

لَمَّا صَامَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَاَمَرَ بَصِيَامِهِ قَالُوْا : يَارَسُوْلَ اللهِ اَنَّهُ يَوْمَ تُعَظِّمُهُ الْيَهَوْدُ وَالنَّصَارَى ؟ قَالَ : فَاَذَا كَانَ عَامُ الْمُقْبِلِ صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ . قَالَ : فَلَمْ يَاْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

“Semasa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam berpuasa pada hari Assyura dan menyuruh orang ramai berpuasa, maka para sahabat bertanya:

Ya Rasulullah! Assyura adalah hari yang diagung-agungkan oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani.

Maka baginda bersabda: Jika datang tahun hadapan kita akan berpuasa pada hari Tasu’a (hari ke-9 di bulan Muharam).

(Berkata Ibn Abbas:) Maka belum tiba tahun hadapan, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam telah wafat”

  (Hadis Riwayat Muslim dan Abu Daud)  

jom..

 

kebiasaan orang yang sihat akal & jiwa tidak akan mempersiakan peluang berpuasa sunat di hari Asyura ( 9 & 10 Muharram )…

 

adakah sesiapa terpilih?

pernahkah anda terpilih?

 

bonus keampunan & rahmat Allah yang tidak terhitung…

bersyukurlah, kira anda dipilihnya!!

 

berusahalah, peluang ini masih terbuka lagi,,,

 

SOK? LUSA? 2LAT?

hee..

posa tau!! nsyaAllah..

 

Diriwayatkan hadith daripada Hakam bin ‘A’raj (r.a) berkata: ‘Sampai aku kepada Ibni Abbas (r.a), dan dia menyelindangkan selindangnya di dalam (yakni, ketika berada di telaga) zamzam. Maka berkata aku: ‘Khabarkanlah kepadaku daripada hari ‘Asyura. Apakah dia puasa aku akan dia?’ Berkata Ibni Abbas (r.a): ‘Ketika engkau nampak satu haribulan Muharram maka hitunglah, kemudian jadilah kamu daripada yang kesembilan (harinya) puasalah.’ Berkata Hakam: ‘Berkata aku: ‘Adakah begini adanya berpuasa Muhammad (s.a.w)?’ Berkata (Ibni Abbas): ‘Ya.’ [Hadith at-Termidzi]

Diriwayatkan hadith dari Qasim b Abbas hadith Abdullah b Umairin berkata hadith dari Abdullah b Abbas (r.a) berkata:

‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Seandainya aku (i.e. Nabi (s.a.w)) masih hidup tahun yg akan datang, aku akan berpuasa pada tanggal 9 Asyura (i.e. 9 haribulan Muharram).’

 [Hadith riwayat Muslim]

 Diriwayatkan hadith daripada Ibni Abbas (r.a) berkata: Telah diperintahkan oleh Rasulallah (s.a.w) dengan puasa ‘Asyura pada hari yang kesepuluh (Muharram).’

[Hadith hasan sahih at-Termidzi]

berhijrahlah kerana Allah ~

kata2 Saidina Umar yg. masyhur:

الهجرة فرقت بين الحق والباطل، فأرخوا بها

Hijrahlah yang membezakan antara kebenaran & kebatilan;

Maka, jadikanlah ia asas permulaan tarikh ~

1 Muharram, 1433h

~ salam maal hijrah 1433H ~

jom berubah menuju kebaikan,

untuk kebaikan abadi~

“Hijrah tidak akan terputus sampai taubat terputus dan taubat tidak akan terputus sehingga matahari terbit dari barat.”

– Hadis riwayat Abu Dawud no 2120 –

jom nonton kisah ni, klik OK?

Hijrah kaum Muslimin dari Mekah ke Madinah

“…….seorang muhajir (orang yang berhijrah) adalah

orang yang meninggalkan

apa yang dilarang oleh Allah.”

– Hadis riwayat Imam al-Bukhari no: 6484-

semoga tahun ini terlebih baik daripada tahun2 sebelumnya...ameen....

salam maal hijrah 1433h

SAFETY FIRST, OK!

 

 

JALAN RAYA  seperti DAPUR  bagaikan sebuah MEDAN PEPERANGAN!!  Banyak jiwa BOLEH terkorban TANPA SEDAR – walau medan-medan tersebut adalah pusat utama yang mesti dihadapi demi kelansungan hidup!

siapa sangka, dapur yang merupakan unit kecil dalam sebuah rumah MAMPU jadi BOM ATOM dalam sekelip mata & menjahanam sesuatu?? lihat sahaja litar-pintas atau tong gas yang meletup kerana kecuaian penggunanya!

di dapur segala macam puaka’ ada selain yang ditempa sendiri.. hee..  alat2an tajam yang berkilat seperti pisau, parang, gunting dsb jika tidak disimpan dengan kaedah yang betul dan selamat TETAP membahayakan sesiapa yang berkunjung ke dapur – meski untuk segelas air di tengah malam!

air panas, minyak panas, juga ancaman buat kanak-kanak yang memandai untuk D.I.Y… hee… konon… mintalah bantuan yang pakar’ untuk ehwal dapur… ‘nak milo secawan?’ …sabar dulu ye, kalu u r not entertained on d spot!

hati2 selalu meletak barang esplly. jenis kaca – pastikan dalam keadaan yang selamat di mana2pun… jangan tempah malang sendiri kerana kecuaian yang disengajakan!

huhu… anda MAMPU mengelakkan kecelakaan/ kemalangan dan menolong diri sendiri juga insan lain yang kurang ALERT!

SENTIASA BERHATI2 &

ELAKKAN TRAGEDI ~

KITA MAMPU MENGATASINYA!!

 

NSYAALLAH ~

HAPPY BLESSED FRIDAY, all..

mencari halaman juzuk alQuran kaedah matematik~

Alhamdulillah...

saya baru tahu kaedah ini dan ianya menarik untuk dikongsikan (sekiranya korang pun belum tau lagi…tapi, kalu dah tau tuu…sonyap2 je jap, k!)

SubhanAllah....

indahnya ilmu yang dititipNya buat kita ~ dalam sedar & jaga; tersurat mahupun tersirat!! MasyaAllah…

Tahukan kita semua bahawa kehebatan Al-Quran merangkumi semua aspek, baik luaran mahupun dalaman. Al-Quran juga mempunyai kehebatan sifir matematik yang luar biasa yang jarang diketahui umum.
Bagaimanakah kita mencari juzuk Al-Quran dengan kaedah matematik? Ilmu Allah begitu hebat hingga tidak terfikir oleh kita semua. Setiap yang Allah jadikan bukan sia-sia, pasti ada hikmah tersendiri yang tersembunyi dan memerlukan ianya direnung, dikaji dah diamalkan oleh manusa selaku hamba dan Dialah pencipta.

JOM SEMAK!

1.  Rumus Al-Banna

(Mencari Halaman Juz Al-Qur’an Standar)– Ambya Abu Fathin

H = [(n-1) x 20] + 2,

n {bilangan Juz yang sedang dicari (1-30)}

andaian untuk ke mukasurat Juz ke-26!

Cara:

Gantikan “n” dengan bilangan 26 yang merupakan bilangan juz yang sedang kita cari.

H = [(n-1) x 20] + 2

H = [(26-1) x 20] + 2
H = [(25) x 20] + 2
H = [500] + 2
H = 502

Jadi Juz ke-26 dimulai dari halaman 502. Silakan sahabat buka halaman 502, dan sahabat akan membuktikan ‘keajaiban’ rumus ini. Sahabat pun bisa membuktikan untuk membuka atau mencari halaman juz yang lain.

NB : Rumus ini berlaku untuk mushaf standar medinah (timur tengah) dan atau mushaf yang standar halamannya sama seperti Qur’an Syamil.

Adapun untuk Al-Qur’an Indonesia yang standarD halamannya terdiri dari 18 baris, rumusnya sebagai berikut :

H = [(n-1) x 16] + 1,

n {bilangan Juz yang sedang dicari (1-30)}

jika hendak ke halaman  Juz ke-26!

Caranya :

Gantikan “n” dengan bilangan 11 yang merupakan bilangan juz yang sedang kita cari.

H = [(n-1) x 16] + 1
H = [(26-1) x 16] + 1
H = [(25) x 16] + 1
H = [400] + 1
H = 401

Jadi Juz ke-26 pada Al-Qur’an cetakan Indonesia standard 18 baris dimulai dari halaman 401. silakan buktikan juga untuk juz2 yang lainnya, InsyaAllah bermanfaat.

Wallahu a’lam bish-showab.

source: http://ngajiquranonline.com/

KAEDAH KEDUA:

bagaimana kita hendak mencari halaman atau muka surat bagi sesuatu Juz dalam Al-Quran tanpa melihat indeks mukasurat pada bahagian belakang Al-Quran?

Sebagai contoh, kita ingin melihat Juz-3, maka nombor Juz iaitu 3, ditolak dengan angka 1, kemudian jawapan itu didarab dengan 2. Hasilnya kemudian akan dicantumkan dengan meletakkan nombor 2 dibelakang jumlah hasil darab tersebut.

Mari kita tengok keberkesanan ilmu matematik ini:

Juz 5, maka 5 – 1 = 4, maka 4 X 2 = 8, letak angka 2 dibelakang 8, maka Juz 5 terletak dimukasurat 82.

Juz 10, maka 10 – 1 = 9, maka 9 X 2 = 18, letak angka 2 dibelakang 18, maka Juz 10 terletak dimukasurat 182.

Kecuali Juz 7 dan 11 yang istimewa dimana nombor belakang adalah 1, yang mana cara kiraannya sama cuma nombor pada bahagian belakang adalah 1 dan bukan 2.

Cubalah sendiri, kita akan menemui keajaiban ini dan sungguh menakjubkan.

wallahu’alam…

source:http://surauat-tarbiyyah.blogspot.com/2011/08/keajaiban-al-quran-mencari-halaman-bagi.html

3. apa kata mereka tentang alQuran!

Gustave Le Bon, Sejarawan besar:

“Sungguh, kitab Al-Quran ini sangat mulia dan agung kerana dalam usia 14 abad yang dilaluinya tidak mengalami perubahan meskipun hanya sedikit dalam gayanya yang sentiasa indah. Ia selalu tampak segar seperti pada waktu diturunkan, seakan-akan ia baru diturunkan kelmarin”

George Bernard Shaw, seorang pengarang kenamaan Inggeris:

“Agama Islam boleh digunakan untuk mengobati penyakit-penyakit kemanusiaan. Orang-orang yang berfikir maju sekarang sudah mulai menyedari akan hakikatnya. Berat persangkaanku untuk mengatakan bahwa dua abad lagi, semua orang akan beragama Islam.”

Mr. Ridolf seorang jurnalis kebangsaan Inggris yang terkenal :

“ Di dalam al Qur’an banyak sekali segala sesuatu yang menyorongkan ke lingkaran hidup baru. Al Qur’an itu menerangkan apa yang benar dengan seterang-terangnya. Al Qur’an itulah yang mengikat dunia Islam dengan amat kuat. Dunia Islam sekarang ini sedang berpecahan dan berceraian, dan al Qur’anlah yang akan mengikatnya  kembali dengan eratnya.”

source:

http://nukilansiswa.blogspot.com/2010/07/al-quran-apa-kata-orang-baratbukan.html

smiLe~

~ munajat ramadhan ~

Hari Pertama

“Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan Maha Pengampun daripada segala dosa.”
Hari Kedua

“Ya Allah, dekatkan aku kepada keredaan Mu dan jauhkan aku daripada kemurkaan serta balasan Mu. Berilah aku kemampuan membaca ayat-ayat Mu dengan rahmat Mu, wahai Tuhan Maha Pengasih”

Hari Ketiga

Ya Allah limpahkan aku dengan kecerdikan fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagian ku daripada kebaikan yang kau turunkan., demi kemurahan Mu, wahai Tuhan Maha Pemurah daripada segala dermawan.

Hari Keempat

Ya Allah berilah kekuatan kepada ku untuk melaksanakan perintah Mu dan berilah aku kemanisan berzikir. Berilah aku kekuatan melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan Mu. Dan jagalah aku dengan jagaan dan perlindungan Mu, wahai Tuhan Maha Melihat.

Hari Kelima

Ya Allah, tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. Jadikanlah aku hamba Mu yang saleh serta jadikanlah aku di kalangan auliya (orang yang mendapat keutamaan Mu) yang hampir di sisi Mu dengan kelembutan Mu, wahai Tuhan yang Maha  Pengasih daripada segala pengasih.

Hari Keenam

Ya Allah, janganlah aku dihina kerana perbuatan maksiat ku kepada Mu dan janganlah menyeksa ku dengan balasan Mu. Jauhkan aku daripada sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan Mu, dengan anugerah dan bantuan Mu, wahai Kemuncak Keinginan orang yang berkeinginan.

Hari Ketujuh

Ya Allah bantulah aku untuk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku daripada dosa-dosanya. Dan berilah aku zikir untuk mengingati Mu secara berterusan, dengan taufik (petunjuk) Mu wahai Pemberi Petunjuk kepada orang yang sesat.

Hari Kelapan

Ya Allah, berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak-anak yatim, pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia, dengan kemuliaan Mu tempat berlindung orang yang berharap.

Hari Kesembilan

Ya Allah, sediakan bagi ku sebahagian daripada keluasan rahmat Mu. Berilah aku petunjuk dengan ajaran-ajaran Mu. Bimbinglah aku menuju keredaan Mu yang penuh dengan kecintaan Mu, wahai Harapan orang yang merindu.

Hari Kesepuluh

Ya Allah, jadikan aku di antara orang bertawakal kepada Mu dan jadikan aku di kalangan orang yang menang di sisi Mu. Ya Allah, jadikan aku di kalangan orang yang dekat di sisi Mu. Dengan ihsan Mu wahai Tempat Tuju orang yang memohon.

Hari Kesebelas

Ya Allah, tanamkan dalam diri ku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah jauhkan ku daripada kemurkaan Mu dan seksaan api neraka, dengan pertolongan Mu wahai Tuhan yang menolong orang memerlukan pertolongan.

Hari Kedua Belas

Ya Allah, hiasilah diri ku dengan penutup dan kesucian. Tutuplah diri ku dengan pakaian kesederhanaan dan kerelaan. Tempatkan aku di jalan keadilan dan keikhlasan. Amankan diri ku daripada setiap perkara yang aku takut, dengan penjagaan Mu, wahai Penjaga orang yang takut.

Hari Ketiga Belas

Ya Allah, bersihkan diri ku daripada kekotoran dan kehinaan. Berilah kesabaran kepada ku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepada ku untuk bertakwa dan bergaul dengan orang baik, dengan bantuan Mu wahai Pengharap orang yang miskin.

Hari Keempat Belas

Ya Allah, jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang ku lakukan. Ampunkan aku daripada kesalahan dan kebodohan. Janganlah kau jadikan diri ku sasaran bala dan malapetaka, dengan kemuliaan Mu wahai Kemuliaan kaum Muslimin.

Hari Kelima Belas

Ya Allah limpahkan rezeki kepada ku berupa ketaatan orang yang khusyuk. Lapangkan dada ku dengan taubat orang yang menyesal, dengan keamanan Mu wahai keamanan orang yang takut

Hari Keenam Belas

Ya Allah, berilah kemampuan kepada ku untuk menjalani kehidupan seperti mana kehidupan orang baik. Jauhkan bagi ku kehidupan orang yang melakukan kejahatan. Lindungilah aku dengan rahmat Mu hingga ke alam akhirat, demi ketuhanan Mu wahai Tuhan sekalian alam.

Hari Ketujuh Belas

Ya Allah, tunjukkan bagi ku amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita ku, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui segala keperluan tanpa ungkapan permohonan. Wahai yang Maha Mengetahui segala yang ada dalam hati sekalian makhluk. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad saw. dan keluarga baginda yang suci.

Hari Kelapan Belas

Ya Allah, sedarkan aku untuk mencari keberkatan. Terangkan hati ku secerah cahaya dan bimbinglah aku serta anggota ku untuk mengikuti segala ajaran Mu, dengan cahaya Mu wahai Penerang Hati orang yang bijak.

Hari Kesembilan Belas

Ya Allah, penuhkan bahagian ku dengan keberkatan dan mudahkan bagi ku menuju ke arah kebaikan. Jangan kau jauhkan aku daripada ketenteraman kebaikan, wahai pemberi Petunjuk kepada Kebenaran.

Hari Kedua Puluh

Ya Allah, bukakan bagi ku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepada ku untuk membaca ayat-ayat suci al-Quran, wahai Pemberi Ketenangan dalam hati orang beriman.

Hari Kedua Puluh Satu

Ya Allah, berilah aku petunjuk untuk mendapat keredaan Mu. Janganlah engkau biarkan syaitan menguasai diri ku. Jadikan syurga tempat tinggal dan berehat bagi ku, wahai Pelaksana Keperluan orang meminta.

Hari Kedua Puluh Dua

Ya Allah, bukakan bagi ku pintu kelebihan dan turunkan bagi ku keberkatan mu. Berilah kepada ku untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan keredaan Mu dan tempatkan aku dalam syurga Mu yang luas, wahai Penjawab doa orang dalam kesempitan.

Hari Kedua Puluh Tiga

Ya Allah bersihkan aku daripada segala dosa dan jauhkan diri ku daripada keaiban serta tanamkan ketakwaan dalam hati ku, wahai Pengampun kesalahan orang yang berdosa.

Hari Kedua Puluh Empat

Ya Allah, aku bermohon kepada Mu perkara yang mendatangkan keredaan Mu. Aku berlindung dengan Mu daripada perkara yang mendatangkan kemarahan Mu dan aku bermohon kepada Mu kemampuan untuk mentaati Mu serta menghindari kemaksiatan terhadap Mu, wahai Pemberi kepada yang meminta

Hari Kedua Puluh Lima

Ya Allah, jadikan aku orang yang menyintai auliya? Mu dan memusuhi musuh Mu. Jadikan aku pengikut sunnah nabi Mu, wahai Penjaga hati para Nabi

Hari Kedua Puluh Enam

Ya Allah, jadikan usaha ku sebagai usaha yang sentiasa disyukuri, dosa-dosa ku sebagai dosa yang diampuni, kebaikan ku sebagai kebaikan yang diterima dan keaiban ku sebagai keaiban yang ditutupi, wahai Tuhan Maha Mendengar daripada semua pendengar~

Hari Kedua Puluh Tujuh

Ya Allah, berilah rezeki berbentuk ganjaran Lailatul Qadar kepada ku, ubahkan perkara sulit menjadi mudah, makbulkan permintaan maaf ku dan hapuskan dosa serta kesalahan ku, wahai Tuhan Maha Penyayang kepada hamba soleh~

Hari Kedua Puluh Lapan

Ya Allah, penuhkan hidup ku dengan amalan sunnah dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan, wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang meminta

Hari Kedua Puluh Sembilan

Ya Allah, hiasilah aku dengan rahmat Mu dan berikanlah aku petunjuk serta penjagaan Mu. Bersihkan hati ku daripada fitnah, wahai Yang Maha Pengasih kepada hamba yang beriman.

Hari Ketiga Puluh

Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima oleh Mu melalui jalan keredhaan Mu serta keredhaan rasul Mu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga Baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

ps. credit to zie & others.

source: http://virtualfriends.net/article/articleview.cfm?AID=24030

zikir mudah imam ghazali

Amalan Zikir (harian) Imam Ghazali:

insyaAllah, mereka yang beramal dengan zikir ini akan diberkati hidupnya, dikekalkan hidayah & taufik kepadanya dan mati dalam iman ( details in IHYA ULUMUDDIN) …semoga diberkahi Ilahi & dikurniakan syafaat para Nabi .

just trust in allah

 ZIKIR HARI JUMAAT :

 

YA ALLAH … YA ALLAH … 

~ Allah akan memberi ketenangan hati bagi yang membacanya dan diberi kelazatan berzikrullah.

friday ever

ZIKIR HARI SABTU:  

LAA ILA HA ILLALLAH (Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan Allah)

~Allah hampir kepada kita & memberi segala kebaikan hamba yang memujinya.

ZIKIR HARI AHAD:

 YA HAYYU YA QAIYUUM

(Ya Tuhan Yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri-  tidak perlu kepada pertolongan)

~ Memperolehi harta yg banyak & berkat semasa hidup .

ZIKIR HARI ISNIN: 

LAA HAWLAWA LAA QUWWATA ILLA BILLAA HIL A’LI YIL Ad’ZIM

tiada daya & kekuatan melainkan dengan kekuasaan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung

 Allah memberi ganjaran pahala seperti Gunung Uhud dan Allah memberi kekuatan beribadah kepadanya.

ZIKIR HARI SELASA:

Berselawat ke atas Rasulullah saw.

Mendapat rahmat Allah dan syafaat Rasulullah saw. di dunia dan di akhirat

ZIKIR HARI RABU: 

ASTAGHFIRULLAH HAL A’dZIM

(aku mohon keampunan kepada Allah yang Maha Agung)

~Setiap kali dibaca zikir di atas, menghilangkan satu titik hitam dalam hati dan Allah memberi keampunan kepada hambaNya.

ZIKIR HARI KHAMIS:

SUBHANALLAH HIL A’ZIMI WABIHAMDIH

(Maha Suci Allah Yang Maha Agung & Segala Puji UntukNya)

 ~ Diampunkan dosa kita walau sebanyak buih di laut atau pasir di bumi Allah.

jom..

~ sesebaik amal adalah yang sedikit tetapi berterusan ~

 

NASIHAT2 IMAM AL- GHAZALI:

 

anggaplah,

Jika berjumpa dengan kanak-kanak – bahawa kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak-kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita.

 Apabila bertemu dengan orang tua – bahawa dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat.

Jika berjumpa dengan orang alim – dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.

Apabila melihat orang jahil – mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan,

sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.

JANGAN ANGGAP KITA LEBIH MULIA daripada orang jahat kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya…..

lukmanul hakim-pesanan

 

 

isra’ mi’raj adalah perjalanan hati yang baik menuju Allah..

proses peristiwa isra’ mi’raj Rasulullah s.a.w  dimulai dengan pembersihan hati yang memang suci lagi disucikan..milik Nabi Muhammad s.a.w. inilah keutamaan langsung dalam menakluk cintaNya..

penyejuk jiwa kepada segala sifat mazhmumah dicairkan dengan bonus solat 5waktu sahaja sehari semalam untuk Rasulullah s.a.w. dan umat2nya  – kurniaan dari Yang Maha ESA! tempat tumpuan maksud, tempat rujukan alam…yang selalu bersedia memperkenankan hajat tapi tidak terikat dengan sesuatu..ESA!

solat adalah isra’ & mi’raj kita’ kepada Allah… bersamalah kita memperbaiki hati dan menjadikan solat senjata ampuh yang  bisa menongkah arus kepincangan umat yang amat goyah dewasa ini..

nsyaAllah…

ameeen…

ps. salam isra’ mi’raj 1432H ( today: 29 Jun, 2011 , Wednesday)!!

1.DO CLICK  TO KNOW MORE BOUT ‘POSA SUNAT I/M

http://soaljawab.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=253&Itemid=85

2. Menyingkap Beberapa Rahsia Di Sebalik Peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

http://hafizfirdaus.com/content/view/158/81/1/0/

 

….alhamdulillah….

so it comes again…. the beginning of a blissful month

on a wonderful day –

the BEST FRIDAY..


 it’s TODAY….

1st REJAB, 1432H

~DON’T YOU AWARE???

a Menjelang Bulan Rejab


Ya Allah! Berkatilah kami dalam bulan Rejab dan dalam bulan Syaaban dan sampaikanlah kami ke dalam bulan Ramadhan.
Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha lembut lagi Maha Mulia. Maha suci Allah, tuhan 7 petala langit dan tuhan yang mempunyai arasy yang agung. Dan tiada kekuatan melainkan kekuatan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Imam As-Sayuti r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda yang ertinya:

Rejab adalah bulan Allah,

Syaaban bulanku

& Ramadhan bulan umatku.

sabda Nabi s.a.w.

REJAB adalah bulan untuk bertanam. Maka berniagalah kamu semoga Allah merahmati kamu pada bulan Rejab kerana ianya adalah musim untuk berniaga.Dan makmurkanlah waktu waktu kamu(dengan beramal) di dalamnya kerana ianya adalah waktu berbuat amal.

 

Para ulama berkata bulan Rejab

adalah bulan istighfar.Maka perbanyakkanlah istighfar di dalamnya. Imam As-Sayuti r.a membawa sebuah hadis yang diriwayatkan dari Ad-Dailami oleh Saiyidina Ali Ibn Abi Talib k.w. Nabi s.aw bersabda Yang ertinya:

Banyakkanlah beristighfar di bulan Rejab kerana pada setiap saat di dalamnya Allah menyelamatkan (seorang) dari api neraka.

Rejab adalah musim perniagaan,

iaitu perniagaan dengan amal soleh.

Mereka yang banyak membuat amal saleh pada bulan ini akan mendapat keuntungan besar di akhirat. Dalam Al-Quran di

surah Al-An’aam ayat 160 Allah Taala berfirman.Yang ertinya:

Barang siapa membawa amal kebaikan maka baginya sepuluh kali ganda. Tetapi amal kebajikan yang dilakukan pada bulan Rejab digandakan sebanyak 70 kali ganda. Begitu juga sembahyang pada waktu malam akan memberi cahaya kepada hati dan membawa kepada keredhaan Allah.

Rejab merupakan pembukaan bulan2 kebaikan dan berkat.

Jika tahun diibaratkan sebagai pohon, Rejab ibarat waktu keluarnya daun, Syaaban ibarat keluarnya bunga dan Ramadhan ibarat keluar buah- buahannya.

Imam As-Sayuti r.a membawa sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ibnu Asaakir r.a bahawa

Nabi s.a.w pernah bersabda.Yang ertinya:

Lima malam tidak ditolak di dalamnya doa.

Malam pertama di dalam bulan Rejab, malam Nisfu Syaaban, malam Jumaat, malam hari raya Aidil Fitri dan malam Hari Raya aidil Adha.

Nabi s.a.w telah bersabda lagi.Yang ertinya:

Aku melihat pada malam Mikraj sebuah sungai yang airnya lebih manis daripada madu dan lebih sejuk daripada air batu dan (baunya) lebih harum daripada kasturi. Aku bertanya kepada Jibrail, “Ya Jibrail untuk siapakah ini? Beliau berkata, “Untuk mereka yang berselawat atas mu pada bulan Rejab.”

Imam As-Sayuti banyak meriwayatkan hadis Nabi s.a.w tentang puasa di bulan Rejab. Antaranya sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Said Ibn Abi Rashed r.a Nabi s.a.w bersabda.Yang ertinya:

Rejab adalah bulan yang mulia di mana Allah melipat gandakan

segala(pahala) kebajikan.

Dan barang siapa yang berpuasa satu hari di bulan Rejab seperti dia berpuasa setahun.

Dan barang siapa yang berpuasa selama tujuh hari nescaya ditutupkan baginya pintu pintu neraka.

Dan barang siapa berpuasa selama delapan hari di bukakan baginya delapan pintu syurga.

Dan barang siapa berpuasa selama sepuluh hari tiada yang diminta kepada Allah sesuatu melainkan diberikannya.

Dan barang siapa yang berpuasa selama lima belas hari diseru (namanya) oleh malaikat dari langit (dan berkata) sesungguhnya Allah telah mengampunkan dosanya yang telah lalu dan bermulalah amal baru.

Dan barangsiapa yang melebihkannya akan dilebihkan Allah. Di bulan Rejab Allah telah mengangkatkan Nabi Nuh a.s ke dalam kapal dan baginda berpuasa di bulan Rejab dan memerintahkan semua yang bersamanya berpuasa.

Dalam hadis yang lain diriwayatkan oleh Abi Qilabah Nabi s.a.w bersabda.Yang ertinya:

Di syurga ada sebuah istana (yang dikhaskan) untuk mereka yang berpuasa di bulan Rejab.

Begitu juga imam Al-Baihaqqi r.a dalam meriwayatkan sebuah hadis dari Anas Ibn Malik r.a Nabi s.a.w bersabda.Yang ertinya:

Di syurga ada sebuah sungai yang dinamakan Rejab. Warnanya lebih putih daripada susu dan manisnya lebih daripada madu.Barang siapa yang berpuasa sehari di bulan Rejab nescaya diberi minum Allah Taala daripada sungai itu.

Dalam sebuah hadis Nabi s.a.w yang lain bersabda.Yang ertinya:

Semua insan lapar pada hari kiamat kecuali para Nabi dan keluarga mereka dan orang orang yang berpuasa pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan. Sesungguhnya mereka kenyang tidak akan lapar dan haus.

Diriwayatkan bahawa 4 perkara akan meringankan azab kubur.

Tetap dalam membaca Al-Quran.

Bersifat rahmat terhadap anak anak yatim.

Berpuasa 3 hari di bulan Rejab

Berpuasa 3 hari di bulan Syaaban

Tiga hari yang dimaksudkan itu ialah pada 13,14,15 haribulan.

Bagi mereka yang berpuasa pada hari Isnin dan Khamis di dalam bulan Rejab akan mendapat dua pahala

Kerana mengikut sunnah Nabi s.a.w

Kerana diamalkan didalam bulan Rejab.

Doa Rejab yang masyhur berupa istighfar yang diajarkan oleh Nabi s.a.w., Diamalkan sebanyak 70 kali setiap hari atau setiap pagi dan petang.

Ya Allah ampunilah daku dan rahmatilah daku dan aku bertaubat (kepadaMu Ya Allah)

Barang siapa yang beristighfar kepada Allah dibulan Rejab pada waktu siang dan malam dan berkata: Ya Allah, ampunilah daku dan rahmatilah daku dan aku bertaubat (kepadaMu ya Allah) sebanyak tujuh puluh kali nescaya tidak disentuh api neraka kulitnya sama sekali.

TAHUKAH ANDA???

Rejab ialah bulan yang cukup istimewa dalam takwim Islam.

Pelbagai peristiwa berlaku pada bulan ini dan satu daripadanya yang sangat penting ialah peristiwa Israk dan Mikraj pada 27 Rejab.

Peristiwa Israk dan Mikraj bukan sahaja banyak mengandungi pengajaran berguna kepada umat islam malah menjadi satu ujian kepada kepercayaan dan kekuatan akidah umat islam.

Peristiwa itu berlaku di luar kemampuan akal fikiran manusia untuk menerima dan memahaminya.Oleh itu ramai umat islam yang lemah iman akan tergelincir akidah dan pegangannya terhadap Islam kerana meragui peristiwa berkenaan dan mempertikaikannya daripada segi logik akal manusiawi.

Memang benar, jika peristiwa Israk dan Mikraj itu dinilai dari sudut akal fikiran semata mata sudah tentu manusia tidak mampu mempercayai berlakunya peristiwa itu terhadap Rasulullah.

Ini kerana akal fikiran manusia terbatas, tetapi jika diletakkan di atas dasar keimanan dan ketakwaan, sudah tentu ia dapat diyakini.

Aspek keyakinan ini diperkuatkan lagi dengan firman Allah yang menceritakan peristiwa Israk dan Mikraj dengan menyebutkan “Maha suci Allah” iaitu maha suci Allah daripada sebarang kelemahan dan kekurangan.

Firman Allah bermaksud:

“Maha suci Allah yang menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari masjidil Haram ke masjidil Aqsa yang kami (Allah) berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami, Sesungguhnya Allah jualah yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Al Israk;1).

Dalam penghidupan moden ini, apakah pengajaran dan iktibar yang boleh diteladani daripada peristiwa itu?

Antara pengajaran dan iktibar:-

Menyahut rintihan Rasulullah dalam usahanya menyampaikan dakwah terhadap umat jahiliah,yang ternyata baginda mendapat tentangan yang amat hebat.Antara yang paling hebat ialah ketika baginda berdakwah kepada penduduk Taif. Ketika itu Baginda diejek dan dilempar dengan batu hingga terluka.

Justeru itu, Rasulullah segera keluar dari kawasan itu dan berehat di sebuah kebun milik Uthbah dan Syibah Rabiah. Pada saat itu, baginda mengadu kepada Allah.

Sesungguhnya Allah mendengar apa yang diucapkan Rasullullah dan berdasarkan hadis Nabi bahawa Allah mengutuskan malaikat Jibril dengan menawarkan bantuan untuk menghempap mereka yang melakukan kekejaman terhadap Rasullullah dengan gunung-gunung yang ada di sekitar kota Taif itu.

Namun, Rasulullah menolak tawaran malaikat Jibril itu, bahkan baginda berdoa agar Allah menjadikan anak cucu mereka termasuk di kalangan yang menerima Islam di masa akan datang.

pengajaran penting berkaitan peristiwa Isra’ Mi’raj

Kepentingan solat fardu sehari semalam lima waktu;

Balasan baik kepada mereka yang melakukan kebaikan dan sebaliknya memperlihatkan balasan buruk kepada mereka yang melakukan kejahatan; dan

Umat Islam akan menghadapi banyak cabaran daripada musuh mereka sepanjang zaman.

Peristiwa Israk & Mikraj memperlihatkan betapa pentingnya solat lima waktu berbanding dgn. ibadat yang lain.

Kefardhuan ibadat solat ditentukan pada malam berlakunya Israk dan Mikraj dengan Nabi Muhammad dijemput menerimanya daripada Allah s.w.t di Sidratul Muntaha manakala ibadat lain difardhukan melalui wahyu yang dibawa malaikat Jibril a.s.

Kefardhuannya yang asal diperintahkan Allah s.w.t sebanyak 50 waktu sehari semalam bertukar menjadi 5 waktu sahaja setelah Nabi s.a.w memohon untuk dikurangkan atas nasihat Nabi Musa a.s. Namun pahalanya tetap diberikan Allah sebanyak 50 waktu pahala bersembahyang.

Beberapa perkara yang diperlihatkan kepada Rasulullah sewaktu Israk dan Mikraj.

Sekumpulan manusia menanam dan menuai gandum.Setiap kali dituai, gandum itu tumbuh kembali dan terus boleh dituai dan begitulah keadaannya.

Ini menggambarkan balasan kepada mereka yang berkorban apa sahaja untuk kepentingan agama Allah. Mereka akan mendapat balasan terus menerus.

Tempat yang sangat harum.Hal ini memperlihatkan balasan baik bagi mereka yang berkorban pada jalan Allah.

Sekumpulan manusia memakan daging mentah dan busuk sedangkan di sebelah mereka tersedia daging baik.

Ini menggambarkan keadaan mereka yang melakukan zina sedangkan sudah mempunyai isteri atau suami.

Manusia yang berperut besar sehingga tidak boleh bangun . Gambaran balasan orang yang memakan riba.

Manusia yang mengumpul dan mengikat kayu untuk dipikul. Apabila tidak terdaya memikul,makin ditambahnya .

Gambaran manusia yang tidak amanah,tetapi mahu menerima amanah dan tanggungjawab atau jawatan dengan banyak walaupun tidak mampu melaksanakannya.

Panggilan perempuan tua yang memakai perhiasan untuk mengajak berbual dan berbicara

Gambaran bahawa dunia dan pengaruh kebendaan pasti akan mempersonakan manusia.

Gangguan Iblis dan Jin untuk mengganggu perjalanan Rasulullah.

Ini menunjukkan iblis dan jin pasti mengganggu manusia supaya sesat daripada jalan Allah.

Golongan manusia yg memecahkan kepala mereka berkali2: Gambaran manusia yang meninggalkan solat kerana sibuk dengan urusan dunia.

Manusia yang memakai pakaian compang camping dan memakan sampah sarap serta rumput rampai

Gambaran manusia yang tidak membayar zakat, tidak mengeluarkan zakat, tidak bersedekah dan seumpamanya kerana sayangkan harta.

Kumpulan manusia yang memotong lidah sendiri secara berterusan

gambaran menunjukkan kumpulan manusia yang menyebar fitnah, pembohong dan seumpamanya.

Lembu besar keluar dari lubang kecil dan cuba masuk semula ke dalam lubang itu:

Gambaran manusia angkuh dan bercakap besar, selepas itu dia kesal dan mahu menarik balik percakapannya itu.

Pokok berduri yang mencarik pakaian orang yang lalu berhampirannya

Gambaran manusia yang suka berada di persimpangan jalan dan mengganggu orang lalu lalang di kawasan itu.

Perempuan digantung rambutnya ke dalam neraka:

Gambaran kaum wanita yang tidak menutup aurat.

Ternyata kesemua 13 peristiwa yang diperlihatkan itu menggambarkan keadaan manusia yang ada di muka bumi ini dan ternyata keadaan ini sedang berlaku.

apakah kita mengambil iktibar daripada peristiwa israk mi’raj ini sewajarnya?

Empat perkara yang berharga dalam diri manusia:

sabda Nabi Muhammad saw:

“Ada empat macam yang berharga dalam diri manusia dan ia boleh hilang dengan empat sebab.

Adapun yang berharga itu ialah akal, agama, malu dan amal soleh. Maka akal boleh hilang disebabkan marah. Agama boleh hilang disebabkan dengki. Malu boleh hilang disebabkan tamak dan amal soleh boleh terhapus disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.”

Beautify your life n characterize your destiny!

....dalam pertkaran malam & siang i2 t'dpt tanda2 bg org2 yg bfikir...

Watch your thoughts, for they become words.
Watch your words, for they become actions.
Watch your actions, for they become habits.
Watch your habits, for they become character.
Watch your character, for it becomes your destiny

“I know that you believe you understand what you think I said, but I’m not sure you realize that what you heard is not what I meant.”

Robert Mc Closkey


“Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams.”

Ashley Smith


“Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.”


THURSDAY @ FRIDAY’S SPECIAL

(Munajat pembuka orang bertaubat)

Doa Imam Ali Zainal Abidin


Dengan menyebut Asma Allah Yang Maha Kasih dan Maha Penyayang


Ya Allah, aku bermohon pada-Mu
hendaklah Kau jaga aku
sehingga aku tidak lagi menentang-Mu
Sungguh, aku bingung dan ketakutan
karena banyaknya dosa dan kemaksiatan
bersamaan dengan banyaknya Anugerah-Mu
dan kebaikan


Lidahku telah kelu karena banyaknya dosa-dosaku
Telah hilang wibawa wajahku
Maka dengan wajah yang mana
aku harus menemui-Mu
setelah dosa-dosa membuat wajahku muram?
Dengan lidah yang mana
aku harus menyeru-Mu
setelah maksiat membuat lidahku bungkam?


Ya Allah,
Bagaimana aku menyeru-Mu,
Padahal aku pendosa?
Tetapi, Bagaimana aku tidak menyeru-Mu
Padahal Engkau Maha Pemberi Karunia?
Bagaimana aku bergembira
Padahal aku pendosa?
Tetapi, Bagaimana aku berduka
Padahal Engkau Maha Pemberi Karunia?


Ya Allah,
Bagaimana aku menyeru-Mu,
Padahal aku, aku?
Tetapi, Bagaimana aku tidak menyeru-Mu,
Padahal Engkau, Engkau?
Bagaimana aku bergembira
Padahal aku telah melawan-Mu?
Tetapi, Bagaimana aku berduka
Padahal aku telah mengenal-Mu?


Wahai Zat yang Maha Kasih
Wahai Zat Yang Maha Sayang
Wahai Zat Yang Maha Pengampun
Wahai Zat Yang Maha Pemurah


Ya Allah,
Sungguh aku malu menyeru-Mu
Padahal aku selalu mengulangi dosa-dosaku
Tetapi, bagaimana mungkin seorang hamba
tidak menyeru junjungannya
Kemanakah pelariannya dan perlindungannya
Jika Kau usir dia?


Ya Allah,
Kepada siapa lagi aku berlindung
jika tidak Kau tegakkan aku
dari ketergelinciranku?

Siapakah yang akan mengasihiku
Jika Engkau tidak mengasihiku?
Siapakah yang akan menyambutku
Jika Engkau tidak menyambutku?

Kemana hendak berlari
Jika harapanku terhempas di sisi-Mu?


Ya Allah,
aku berada antara cemas dan harap
kecemasanku pada-Mu
mematikanku
harapku pada-Mu
menghidupkanku


Ya Allah,
Dosa-dosa adalah sifat kami
Sedangkan maaf adalah sifat-Mu


Ya Allah,
Uban itu adalah cahaya-Mu
Bagaimana mungkin Kau bakar cahaya-Mu
Dengan api-Mu

Ya Allah,
Surga itu tempatnya orang-orang baik
Tetapi jalannya melewati neraka
Duhai beruntungnya
Sekiranya aku mendapatkan syurga
aku tidak masuk neraka


Ya Allah,
Bagaimana mungkin aku menyeru-Mu
dan mengharapkan syurga
dengan perbuatan ku yang buruk?
tetapi,
bagaimana mungkin aku tidak menyeru-Mu
dan tidak mengharapkan syurga
dengan perbuatan-Mu yang baik dan indah?

Ya Allah,
akulah yang menyeru-Mu,
walaupun bermaksiat pada-Mu,
hatiku tidak pernah melupakan zikir-Mu

Ya Allah,
akulah yang mengharapkan-Mu,
walaupun bermaksiat pada-Mu,
tak kan putus harapku akan kasih-Mu


Ya Allah,
akulah yang bertambah panjang usiaku,
bertambah banyak dosa-dosaku,
bertambah panjang musibahku
karena banyaknya dosaku,
bertambah panjang pula harapanku
karena banyaknya ampunan-Mu


duhai junjunganku, Tuhanku
dosa-dosaku besar
tetapi ampunan-Mu
lebih besar
dari dosa-dosaku
wahai Dia Yang Ampunan-Nya besar
ampunilah dosa-dosaku yang besar
karena tidak ada yang mengampuni dosa besar
kecuali Tuhan Yang Maha Besar


wahai Tuhanku
akulah yang telah membuat perjanjian dengan-Mu
kemudian aku putuskan janjiku
aku lepaskan tekadku
ketika nafsu menguasaiku
sehingga pagi berbuat sia-sia
dan sore berbuat alpa
Kau tuliskan apa yang kulakukan
dalam siang dan malamku


Ya Allah, Ya Tuhanku
dosa-dosaku
tidak menyusahkan-Mu
ampunan-Mu padaku
tidak mengurangi kebesaran-Mu
berikanlah padaku ampunan
yang tidak menyusahkan-Mu
berikanlah padaku anugerah
yang tidak mengurangi kebesaran-Mu


Ya Allah
jika kau bakar aku
tidak ada manfaatnya bagi-Mu
jika kau ampuni aku
tidak ada mudharatnya bagi-Mu
lakukanlah padaku
apa yang tidak menimbulkan mudharat bagi-Mu
dan janganlah Kau lakukan padaku
apa yang tidak menggembirakan-Mu
sesungguhnya Engkau
Maha Pengasih
Maha Penyayang
Maha Pengampun
Maha Pemurah


Ya Allah,
sekiranya maaf bukan sifat-Mu
tak kan ada seorangpun yang mengenal-Mu
akan menentang-Mu
sekiranya Engkau tidak pemurah dengan ampunan-Mu
aku takkan bermaksiat pada-Mu
dan tidak akan mengulangi dosa-dosaku
sekiranya ampunan bukan hal yang paling Engkau cintai
takkan ada seorang mahklukpun yang paling engkau cintai
berani menentang-Mu


Ya Allah,
harapanku dariMu hanyalah ampunan
sangkaku padaMu hanyalah kebaikan
selamatkanlah aku dari ketergelinciran


Ya Rabb,

sudah terjadi apa yang terjadi
wahai Dia yang penuh santun pada yang memusuhi-Nya
apakah lagi pada yang mencintai-Nya dan menyeru-Nya
wahai Dia yang menjawab, bila ada seruan
wahai Dia yang dengan kebesaran-Nya, menebarkan awan


Engkaulah yang berkata:
siapakah yang menyeru pada-Ku, tidak Aku jawab?
Siapakah yang meminta pada-Ku, tidak Aku beri?
Siapakah yang berdiri di depan pintu-Ku, tidak Aku sambut?

Engkaulah yang berkata:

Aku Maha Pemurah, dari-Ku Kemurahan
Aku Maha Pemberi Anugerah, dari-Ku Anugerah
Diantara anugerah-Ku pada para pendosa
Aku lindungi mereka di tempat tidur mereka
Seakan-akan mereka tidak pernah berbuat maksiat pada-Ku
Aku jaga mereka
Seakan-akan mereka tidak pernah berbuat dosa pada-Ku


Siapakah yang berbuat dosa?
Siapakah yang mengampuni dosa?
akulah yang banyak melakukan dosa
dan Engkaulah yang paling banyak mengampuni dosa

Ya Allah,
buruk benar apa yang kulakukan,
karena banyaknya dosa dan kemaksiatan
indah benar yang Kau lakukan,
dengan segala anugerah dan kebaikan

Ya Allah,
Engkaulah yang menenggelamkan aku
Ke dalam karunia, anugerah dan pemberian
akulah yang menenggelamkan diriku
ke dalam dosa, kebodohan dan kesalahan
Engkaulah yang terkenal karena kebaikan
akulah yang terkenal karena kemaksiatan

Ya Allah,
telah sempit dadaku
dan aku tidak tahu
dengan obat apa bisa kusembuhkan dosa-dosaku
berapa banyak lagi
aku harus bertaubat daripadanya?
berapa kali
aku harus kembali padanya?
berapa banyak
aku harus menyebutnya pada siang dan malamku?
Sampai kapan ya Allah?
Padahal telah kuhabiskan sisa umurku.

Ya Allah,
Lama deritaku
Rapuh tulangku
Ringkih tubuhku
Tetapi,
Dosa-dosaku
Terus bertumpuk
Di atas punggungku
Oleh karena itu, duhai junjunganku
ku adukan padaMu
kemiskinan dan kefakiranku
kelemahan dan ketakberdayaanku


Ya Allah,
telah tidur semua yang punya mata,
dan beristirahat ditempat tinggalnya
sedangkan kini, gemetar hatiku dan kedua belah mataku
menanti kasihMu
maka kuseru Engkau, wahai junjunganku
perkenankan doaku
penuhi hajatku
cepatkan ijabahku


Ya Allah,
aku menunggu ampunan dariMu
seperti yang ditunggu para pendosa
aku takkan berputus asa dari rahmatMu
yang dinantikan mereka yang berbuat kebajikan
apakah akan kau bakar dengan neraka
wajah yang telah rebah beribadat padaMu
apakah akan kau bakar dengan neraka
mata yang telah menangis takut padaMu
apakah akan kau bakar dengan neraka
lidah yang telah membaca Al-Qur’an
apakah akan kau bakar dengan neraka
hati yang telah mencintaiMu
apakah akan kau bakar dengan neraka
tubuh yang telah tunduk merendah di hadapanMu
apakah akan kau bakar dengan neraka
seluruh anggota badan yang telah sujud rukuk padaMu


Ya Allah,
Kau perintahkan kami berbuat kebajikan
padahal Engkau lebih utama daripada mereka yang diperintahkan
Kau perintahkan kami memberi orang yang meminta
padahal Engkau yang ter baik yang diminta


Ya Allah
jika Kau siksa aku
akulah seorang hamba yang Kau ciptakan
untuk apa yang Kau kehendaki
lalu Kau siksa dia
jika Kau selamatkan aku
akulah seorang hamba yang Kau dapati berbuat kesalahan
lalu Kau selamatkan dia


Ya Allah,
Tidak ada jalan bagiku untuk melindungi diri dari dosa
Kecuali dengan penjagaanMu
Tidak ada cara lain bagiku untuk mencapai amal yang baik
Kecuali dengan kehendakMu
Ya Allah tiada daya dan upaya kecuali dariMu
Bagaimana aku melindungi diri
Jika tak Kau sampaikan padaku penjagaanMu


Ya Allah,
Kau tutupi bagiku dosa didunia dan tidak Kau sebarkan
Maka janganlah Kau permalukan aku
Pada hari kiamat di hadapan penghuni alam semesta


Ya Allah,
KemurahanMu meluaskan harapanku
syukurMu menerima amalku
maka bahagiakanlah aku
dalam pertemuan denganMu
di penghujung ajalku


Ya Allah
sekiranya iman menjadi saksi bagiku
atas keesaanMu
sekiranya lidahku berbicara untuk memujiMu
sekiranya Al-Quran menunjukkan padaku
akan keutamaan anugerahMu
maka bagaimana mungkin hilang harapanku akan janjiMu?


Ya Allah,
akulah yang membunuh diriku dengan pedang kemaksiatan
sehingga pasti memperoleh dari sisiMu
penolakan dan pemutusan
selamatkanlah aku Ya Rabb, selamatkan aku
masihkah ada bagiku sedikit wajah kebaikan di hadiratMu

Ya Allah
Adam telah menentangMu
lalu Kau ampunkan dia
mahkluk dari keturunannya juga menentangMu
wahai yang memaafkan penentangan ayah
ampuni juga anak yang maksiat kepadaMu
dari keturunannya


Ya Allah
Kau ciptakan syurga
Untuk orang yang mentaatiMu
Kau janjikan didalamnya
Apa yang tak tergetar dalam hati
Lalu kuperhatikan amalku
kulihat amalku lemah
ku hitung-hitung diriku
aku tidak mampu mensyukuri nikmat
yang Kau anugerahkan kepadaku
dan
Kau ciptakan neraka
Untuk orang yang maksiat padaMu
Kau janjikan didalamnya
Belenggu nyala api dan siksa


Ya Rabb,

aku takut, dipastikan masuk kedalamnya (naudzubillahi..)
Karena besarnya dosaku
Banyaknya kesalahanku
Terdahulunya kemaksiatanku

Tetapi ya Allah,
Tidak ada dosa yang terlalu besar bagiMu
Untuk Kau ampunkan bagiku
Dan bagi siapapun yang dosanya lebih besar dariku
Karena kecilnya derajat kami dalam KerajaanMu


Dengan segala keyakinan, harapan, dan kepasrahanku
Wahai Dzat yang Maha Besar
Maha Agung
Maha Tinggi
Maha Suci
Maha Benar
Maha Agung Engkau ya Allah dengan segala sifat dan Asma-Mu

Ya Allah,
Kau jadikan bagiku musuh yang memasuki hati,
Menempati bayangan dan fikiranku
Maka ke manakah aku harus berlindung
Jika tidak ada perlindungan dariMu


Ya Allah
Sungguh syaitan itu jahat dan buruk
Banyak makarnya
Berat permusuhannya
Lama persengketaannya
Bagaimana mungkin selamat
Orang sekampung
Sedang dia penipunya
Hanya saja kudapati tipuannya lemah
Hanya kepadaMu kami beribadah
Dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan
Hanya kepadaMu kami memohon penjagaan
Tiada daya dan upaya kecuali dariMu

Ya Karim ya Karim ya Karim
Amin ya Rabbal alamin…

………………………

(copied&pasted)

source: kacabidang.wordpress.com


Salam & maaf…

—————————————————————————————-

….PLEASE CLICK FOR MORE INFO….

 

1.  MUNAJAT Para Pecinta Allah

(Dari Imam ‘Ali Zainal Abidin as. dalam

Shahifah Sajjadiyah)

https://p2sttj.wordpress.com/2010/10/15/mari-kita-sama2-bermunajat-cp/

2.  DOA KUMAIL 3-IN-1

https://p2sttj.wordpress.com/2011/03/04/doa-kumail-3-in-1/

3. DOA KUMAIL (Doa Nabi Hidhir)

https://p2sttj.wordpress.com/2009/04/01/doa-kumail-doa-nabi-hidhir/

4.  DOA KUMAIL :

The Supplication of Imam Ali bin Abi Talib (a.s.)

(ARABIC & ENGLISH VERSION)

https://p2sttj.wordpress.com/2010/01/21/selamat-menghayati-doa-kumail-di-malam-jumaat-ini/