Istighfar Rejab, Tasbih & Taubat

jom, jenguk jap di sini!

dan,

klik link ini, ye?

huhu..

#tazkirah7Rejab

Advertisements

Hati sebagai Wadah

ilmu.jpg time 14-dosa--iman-GIF iman2 Masya Allah… alangkah kerdilnya diri bila berdepan dengan cabaran keimanan masakini..?? Hati sebagai wadah untuk selamat di sini, di sana! Apakah hati kita ini terjamin selamat untuk sisa-sisa hidup kita yang masih berbaki lagi? fosapahala Ya Allah, padaMu kami memohon padaMu kami meminta, kerana Engkau Maha Pemberi kerana Engkau Maha Pengasih lagi Amat Pengasihani! irhamna, Ya Khaliq!! Ya Rabb

promise imam alghazali for a BETTER TOMORROW ~yes  ihsantrue baiki hati

Ekspo Buku Islam 2015 @ Precinct 3, Kompleks Perbadanan PutraJaya

Sedang mencari info tentang  Ekspo Buku Islam 2015 ye?

huhu.. Jangan risau… it’s coming s00n ~

ESOK, 27 Februari ~ EBI’15 bermula di Putrajaya! (sumber facebook!)

EBI 2015

wallahu’alam… jumpa iklan ni jugak masa search image @ google..

http://www.putrajaya.gov.my/m_community/events/ekspo_buku_islam_putrajaya

Ekspo Buku Islam Putrajaya

Tarikh: 27 Februari, 2015 – 8 Mac, 2015 ( same date cam JIBF le..)

Tempat: Dewan Cempaka Sari, Kompleks Perbadanan Putrajaya, Precinct 3

Masa: 9 pagi – 9 malam

hah, dah tau tu.. mai lah ye.. hehe…

Islamic Book Fair 2015

Pameran Mummy Firaun

http://jadwalevent.web.id/islamic-book-fair-2015-jakarta

Bicaranya tidak terhenti setakad ini, demi Bicaranya Demi Ilahi!

Bicaranya tidak terhenti setakad ini, demi Bicaranya Demi Ilahi!

Ya, Pasti…

Bicaranya tidak terhenti setakad ini, demi Bicara ini Demi Ilahi..

Image result for buku tgna

dalam pengsan, dia masih mampu bangkit bertahajjud; sedang yang sedar masih terhinggut2 x terkejut.??

Astaghfirullah al adziim..

sungguh terasa akan kehilangan;

bila Murabbi Ummah menemui Tuhannya

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33827-solat-jenazah-di-masjid-tok-guru-10-pagi-esok

“TERUSkan Perjuangan SAYA selepas saya tiada”

12 Februari, 2015 : Jemputan2 Allah! Masya Allah!

Innalillahi wainna ilaihi raji’un..

Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fu ‘anhu wa akrim nuzulahu wa wassi’ madkhalahu, waj’ali al-jannata maswahu.

Berita Harian Online melaporkan tentang pemergian Datuk Hasbullah Awang, 63 tahun – meninggal ketika dalam rawatan di IJNKL pada jam 12.20 tengahari tadi akibat komplikasi jantung.

Beliau yang dirawat di IJN sejak 4 Februari lalu adalah seorang pengulas sukan terkenal di Malaysia. Beliau berkhidmat dengan saluran Astro Arena sejak Januari 2014 setelah berhenti berkhidmat sebagai pengulas sukan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Allahyarham meninggalkan seorang isteri dan empat orang cahayamata.

Seorang anak saudara Allahyarham ketika ditemui di IJN berkata, bapa saudarannya itu merupakan seorang penyayang dan periang.

“Suara beliau mengulas sukan akan sentiasa dirindu dan kehilangannya amat dirasai seisi keluarga,”.

Jenazahnya akan dikebumikan di Seksyen 32, Jalan Kebun, Shah Alam.

Semoga Allah melimpahkan ampunan, rahmat, kasih-sayang dan ridhaNya ke atas Allahyarham Datuk Hasbullah Awang…

aameen….

Belasungkawa Datuk Hasbullah Awang ( 1052 – 2015 ) boleh diikuti di sini..

Solat Dhuha buat hati yang tidak lalai

Solat Dhuha dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat.

:عن أبي هريرة رضي الله عنه قال :

أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام .

(رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya : Daripada Abi Hurairah r.a katanya :

Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

NIAT

أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Maksudnya

Sahaja aku menunaikan solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala.

SURAH YANG DIBACA

Tiada ditemui riwayat tentang surah-surah yang dibaca oleh Nabi SAW. dalam solat ini. Antara surah yang dianjurkan ulamak ialah Surah Al-Kafirun dan Al-Ikhlas atau As-Syams dan Ad-Dhuha.

DOA SOLAT DHUHA

اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .

Maksud :

Ya Allah! bahawasanya waktu Dhuha itu adalah waktu Dhuha-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah! Ya Tuhanku, jika rezekiku berada di atas langit, maka turunkanlah, dan jika berada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, dan jika sukar maka mudahkanlah, jika haram maka sucikanlah, jika masih jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, Keagungan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.

Doa Dhuha:

Allahumma Innadh Dhuha-A Dhuha-Uka
Wal  Bahaa-A Bahaa-Uka
Wal Jamaala Jamaaluka
Wal Quwwata Quwatuka
Wal Qudrata Qudratuka
Wal Ishmata Ishmatuka

Allahuma Inkaana Rizqi Fis Samma-I Fa Anzilhu
Wan Inkaana Fil Ardhi Fa-Akhrijhu
Wa Inkaana Mu’asiran Fayassirhu
Wa Inkaana Haraaman Fathahhirhu
Wa Inkaana Ba’idan Fa Qaribhu

Bihaqqiduhaa-Ika Wa Bahaaika
Wa Jamaalika Wa Quwwatika Wa Qudratika
Aatini Maa Ataita Min’Ibadikash Shalihin

Ya Allah
Sesungguhnya Waktu Dhuha itu DhuhaMU
Kecantikannya KecantikanMU
Keindahannya KeindahanMU
Kekuatannya KekuatanMU
Kekuasaannya KekuasaanMU
Perlindungannya PerlindunganMU

Ya Allah
Jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi, keluarkanlah
Jika sukar, permudahkanlah
Jika haram, sucikanlah
Jika jauh, dekatkanlah

Berkat waktu Dhuha
KecantikanMU, keindahanMU
KekuatanMU, kekuasaanMU

Limpahkan kepadaku segala
Yang Engkau telah limpahkan
Kepada hamba-hambaMU yang soleh

EXPO BUKU 1MALAYSIA @PWTC (10-14 DISEMBER, 2014)!

EXPO BUKU 1MALAYSIA’14 akan tamat hari ini, 14 Disember, 2014!

(maaf ye, tersilap title berkenaannya sebelum ni..)

Rebutlah diskaun menarik buku-buku pilihan sehingga 70%, termasuk pengecualian cukai 2015!

silalah ke sini untuk lebih info.

Expo Buku 1Malaysia

Date & Time : 10 December 2014 – 14 December 2014

10 am – 10 pm.

Venue : Tun Hussein Onn Hall , Legar Putra, PWTC
Organiser : Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN) Sdn Bhd
Contact Person : Tuan Haji Hasan
Phone : 012 318 2551

MASIH SEMPAT LAGI NAK KE PWTC satg nii.. hehe..

JOM!!

LATEST info kengkawan jauh…

smile..

huhu..

Latest info kengkawan jauhsapo tuh?

korang nak tau contact baru terkini p2sttjspm80 & gambo depa, silalah latest info : today 21 nov, 2014ye!

hehe.. baru dapat ( agak terlewat.. ) perkembangan depa ni.. sok, 22/11/14 depa nak merantau semula.., so, bole lah contact yang berkenaan jika x keberatan..

hee.. moh kita serbu klia sok, amcam?

jangan marre.. selfie ngan p2 jer..

ngeH!

dpn pgr lua

frenz

Doa Qunut Nazilah:

Ketika umat Islam ditimpa bala-bencana @ musibah seperti wabak penyakit, ketakutan, penindasan, peperangan amat dikhususkan (sunat) kita membaca Doa Qunut Nazilah sebagai salah-satu senjata ampuh bagi menghadapi saat-saat genting tersebut. Doa ini tidak dibaca untuk situasi selain berkenaan.

Qunut ini pernah dibacakan oleh Rasulullah saw. ketika kejadian pembunuhan beramai-ramai 60 orang penghafaz al-Quran, selama sebulan berdasarkan hadis berikut:

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika terjadinya pembunuhan sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.                  (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

KETERANGAN:

Bacaan Qunut dimaksudkan doa yang dibaca di dalam solat pada tempat yang khusus sewaktu berdiri.

Qunut nazilah merupakan salah-satu daripada 3 jenis qunut yang sunat dibaca dalam solat mengikut Mazhab Syafie selain qunut dalam solat subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir dalam solat witir di bulan Ramadhan.

Tatacara Bacaan Qunut Nazilah:
1. Qunut ini boleh dibacakan pada tiap-tiap sembahyang fardhu jika kedatangan bala /musibah.

Maksudnya:

Dari Abi Hurairah radhiyallahu `anhu beliau berkata:”Demi Allah, sesungguhnya aku akan mendekatkan kamu cara solat Rasulullah saw.Maka Abu Hurairah melakukan qunut pada solat Zuhur, Isya’ & Subuh. Beliau mendoakan kebaikan untuk kaum mukminin dan memintakan laknat ke atas orang-orang kafir”.

 

Maksudnya:

Abu Hurairah radhiyallahu `anhu meriwayatkan bahawa sesungguhnya Nabi saw. tidak membaca qunut melainkan apabila mendoakan kebaikan seseorang @mendoakkan kehancuran seseorang. Apabila baginda berkata: “sami’allahu liman hamidah” ,Baginda berkata “Rabbana lakalhamd dan Baginda S.A.W membaca doa”.

  1. Qunut ini dibacakan pada waktu iktidal selepas ruku’ pada rakaat terakhir.

Diceritakan kepada kami Asim berkata, aku bertanya pada Anas bin Malik tentang qunut, lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya, Anas berkata selepas rukuk. Aku berkata lagi, sesungguhnya seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya selepas rukuk. Anas berkata dia berdusta, sesungguhnya Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum mushrikin yang telah melakukan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W (mengikut riwayat hadis yang lain, 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.

  1. Lafaz doa qunut nazilah adalah seperti berikut:

Maksudnya :

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersolat dan bersujud, dan kepadaEngkau jualah kami datang bergegas,kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur.

Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuhan, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, Ya Allah.”

  1. Sunat ditambah bacaan doa ini selepas bacaan qunut harian.
  2. Disunatkan kepada Imam untuk membacanya secara kuat dan diaminkan oleh makmum dalam solat yang berjemaah.

  3. Sebagai peringatan, qunut nazilah hanya dibacakan apabila manusia ditimpa sesuatu musibah. Maka, solat fardhu selain solat subuh tidak dibaca qunut melainkan jika berlaku sesuatu perkara buruk berdasarkan hadis:

(edited. copied & pasted)

sumber:

http://masjidwilayah.gov.my

Doa Qunut Nazilah:

اللّهُمَّ إِنّا نَسْتَعِينُكَ وَنُؤمِنُ بِكَ ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ ونُثْنِيْ عَلَيْكَ الخَيْرَ وَلاَ نَكْفُرُكَ ، اللَّهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُد ، وَلَكَ نُصَلِّي وَنَسْجُدُ ، وَإِليكَ نَسْعَى وَنَحْفِد ، نَرْجُو رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابَك ، إِنَّ عَذَابَكَ الجَدَّ بِالكُفَّار مُلْحِق ، اللهم عَذِّبِ الكَفَرَةَ وَأهْلَ الكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ

Maksudnya : “Ya Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan kebaikan dan kami tidak mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami sembah dan kepada Mu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami berusaha, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu yang pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orag kafir Ahli kitab yang menghalang-halangi dari jalanMU.”

 اللّهمّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِ أَعْدَائِنَا ، ونَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ

 اللّهمّ مُنْزِلَ الكِتَابِ، وَمُجْرِيَ السَّحَابِ، وَهَازِمَ الأَحْزَابِ، اِهْزِمْ اليَهُودَ الغَاصِبِيْنَ المحُتَلِّيْنَ، وَانْصُرْناَ عَلَيْهِمْ وَزَلْزِلْهُم. اللّهُمّ بَدِّدْ شَمْلَهُم وَفَرِّقْ جَمْعَهُمْ، و شَتِّتْ كَلِمَتَهُم , خَالِفْ بَيْنَ قُلُوبِهِم،  ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُم  , وَسَلِّطْ عَلَيْهِمْ كَلْباً مِنْ كِلاَبِكَ يا قهار , يا جبار و يا مُنْتَقِمَ , اللهم أَنْزِلِ بِهِم بَأْسَكَ الَّذِيْ لايُرَدُّ عَنِ القَوْمِ المُجْرِمِين.

Erti :

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyahkanlah mereka.

Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah-belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah Tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa.

اللهم اُنْصُرِ المُسْلِمِيْنَ وَالمُجَاهِدِينَ عَلىْ اليَهُود..اللّهم انْصُرْناَ عَلَيْهِم فِي كُلِّ مَكَانٍ..اللّهمّ أَرِناَ فِيْهِمْ عَجَائِبَ قُدْرَتِكَ .. اللّهمّ أًحْصِهِمْ عَدَداً وَاقْتُلْهُمْ بَدَداً وَلاَ تُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً..اللّهمّ اجْعَلْهُمْ غَنِيْمَةً لِلْمُسْلِمِيْن..اللّهمّ اجْعَلْ سِلاَحَهُمْ فِي صُدُوْرِهِمْ وَكَيْدَهِمْ فِي نُحُورِهِمْ وَتَدْبِيْرَهِمْ تَدْمِيْراً لهَمُ , اللّهمّ اْجْعَلْ الملائكةَ تُعِيْنُ المسلمين ..اللّهمّ سَدِّدْ رَمْيَهُمْ .. اللّهمّ سَدِّدْ رَصَاصَهُمْ

Erti : Ya Allah, bantulah muslimin dan pejuang Islam dalam petempurannya dengan Yahudi, Ya Allah bantulah kami untuk mengalahkan mereka di mana-mana sahaja, Ya Allah tunjukkanlah kepada mereka keajaiban kuasaMu, Ya Allah jadikanlah mereka boleh dibilang, dan bunuhlah mereka sebinasanya, dan janganlah engkau lepaskan mereka walau seorang. Ya Allah jadikanlah senjata dan harta mereka sebagai harta rampasan di tangan kaum Muslim, Ya Allah jadikanlah senjata mereka mengenai dada mereka sendiri, dan helah mereka mengenai tengkuk mereka, dan perancangan mereka penghancur mereka sendiri, Ya Allah jadikanlah para Malaikat membantu kaum Muslimin, Ya Allah tepatkanlah tembakan dan lontaran mereka

اللّهمّ أَهْلِكْهُمْ كَمَا أَهْلَكْتَ إِرَمَ وَعَاد … اللّهمّ صُبَّ عَلَيْهِمْ سَوْطَ عَذَابِ فَإِنَّهُمْ أَفْسَدُوْا فِي البِلاَدِ وَقَتَلُوْا العِبَادَ  , اللهم انصُرْ إِخْوَانَناَ فِي فِلَسْطِين و سوريا وَافغانستان والعراق وَجَمِيْعِ بِلاَدِ المسلمين

 Erti : Ya Allah hancurkanlah mereka sebagaimana Engkau hancurkan kaum Iram dan ‘Ad , Ya Allah palulah mereka dengan paluan azab kerana mereka telah melakukan kerosakan dalam negara dan membunuh para hambaMu. Ya Allah bantulah saudara kami di Lubnan, Palestin, Afghanistan, Iraq dan seluruh negara umat Islam.

 sumber:

 Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

IQRA’_ NUZUL al_QURAN

Kisah Perang Badar Al-Kubra (terjadi pada 17 Ramadhan tahun ke 2 Hijrah, ketika umat Islam pertama kali melaksanakan puasa Ramadhan) amat sinonim dengan peristiwa Nuzul al-Quran yang diraikan di negara kita. Kini, tarikh 17 Ramadhan tergolong sebagai cuti umum di Malaysia mengambilkira kepentingan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW; merupakan salah-satu tarikh penting dalam Islam. Mengikut sejarawan dan pengkaji hadith, hal tersebut berlaku 13 tahun sebelum penghijrahan Rasulullah saw. ke Madinah atau bersamaan 6 Ogos, 610Masihi.

Bagaimanapun, menurut pendapat yang lebih tepat , dikatakan Nuzul al_Quran berlaku pada 24 Ramadhan = 13 Ogos, 610Masihi berdasarkan surah al-Qadr dan ad-Dukhan. wallahu’alam..

Al-Quran sebagai sinar kebenaran, simbol ketenangan dan penawar kepada segala penyakit adalah mukjizat terakhir yang terpelihara sehingga ke hari qiamat nanti, dijamin Allah petunjuk ke jalan lurusNya selama tidak ditinggalkan intipati dan beriman penuh kepadanya.

Firman Allah:

 (Al-An’am:38)

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).

al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

(al-Qadar:1-5)

IQRA’ adalah awalan ayat al-Quran yang pertama diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail di Gua Hira’ daripada surah Al-‘Alaq yang menegaskan suruhan membaca sebagai satu kaedah utama meraih ilmu pengetahuan yang sangat berkesan.

”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5) 

Kupasan lanjut mengenai Nuzul al_Quran di sini.

 

IKIM fm

IKIM fm?

tau x,  hari ini (6 Julai, 2014) genap 13 tahun IKIM fm berudara di corong2 radio di mana-mana ia boleh dijangkaui..

sekejap je rasenya tempoh 13 tahun kan? kini, siaran di IKIM fm, semakin mantap dengan pelbagai informasi bermanfaat terutamanya dalam penyaluran idea dan dakwah santai tapi menyentap lebih sejuta pendengarnya di serata dunia sekarang!

haha..

baru sekarang teringat nak post channel IKIM fm ni.. sorry le agak terlewat sangat tapi diharap ianya dapat membantu pelupa seperti saya yang selalu mencari halwa telinga pabila di luar liputan 91.5 fm

.. otw balik kampung ke.. tentu IKIM fm salah-satu penawar kebosanan perjalanan kita, tol x?

ikim fm

dengar2kan selalu:

IKIM fm – PILIHAN UTAMA ANDA!

HAPPY BIRTHDAY, IKIMfm!

DOA PENGGERAK

Bismillahirrahmanirrahiim..

 

Ayat Penggerak:

 

Bismillahillazi La Yadhurru Ma’as Mihi Syai’un Fil Ardhi Wa la FisSamaa_i wahuas Samiiul ‘Aliim

Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan di sepanjang hari tersebut (doa Penggerak di atas) 

Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga”Mudharat” membawa maksud seperti berikut;

  1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal3. Berbahaya4. Melarat, Bertambah Payah

Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;

  1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.3. Selamat dari bahaya.4. Tidak melarat, Menjadi Senang.

Keberuntungan beramal dengan doa ini:

Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telefon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.

Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.

Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.

Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya’Allah.

doa penggerakdoa penggerak

PESTA BUKU ANTARABANGSA KL’14 @ PWTC (ESOK)!

KLIBF33-2014@ PWTCPBA’14 @ KLIBF @ PWTC KL

SOK, BERMULA :

Kuala Lumpur International Book Fairs bertemakan “Buku Menjana Kepintaran Kreatif” sempena Pesta Buku Antarabangsa pada tahun 2014 ini, yang berlansung selama 11 hari di PWTC.

This 33rd Kuala Lumpur International Book Fairs will be started from 24th April 2014 to 4th May 2014 at Dewan Tun Hussein On, Dewan Tun Dr. Ismail, Dewan Tun Razak 3, 4 and Legar Putra Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.
The gate will be open to the public on 24th April 2014, from 10.00am to 9.00pm.
Admission is free. 

 

 

 

ada BERANI, 2KAR PAT.

KLIBF ( Kuala Lumpur International Book Fair) 2014 ‘s coming!

KLIBF’14 is coming! bout seminggu je lagi.. huhu.. korang nak p x? mungkin bole plan jumpa2 di sana kan? jom r..

Acara     : KLIBF (KL International Book Fair) 2014

Tarikh    : 24 April – 4 Mei, 2014

Tempat  : PWTC

Masa      : 10 pagi – 7 malam ( Isnin-Khamis )

: 10 pagi – 10 malam ( Jumaat-Ahad; cuti umum)

Bayaran Masuk : PERCUMA (Gratis ya!)

😀

 

JUMPA DI SANA, YE!

KLIBF’14 @ PWTC ( 24 APRIL – 4 MEI, 2014)

 

 

IKHLAS dalam Beribadah kepada ALLAH

cropped-cropped-start-e13874311262461.jpg

Awal setiap amalan adalah niat; mutu kiraan ilmu, amalan dan penghayatan adalah IKHLAS! Di mataNya, mungkin terhapus ibadah selain niat ikhlas untukNya, rahmat Nya pula melebihi segala kerana ikhlas pendamping ihsan… justeru, mari kita berburu mencari identiti ikhlas dalam diri; apakah perisainya kita miliki?

Allahumma Ya Allah…

( tanpaMU, siapalah kami? )

mudah2an, perkongsian ini memanfaatkan…

aameen..

ghurrabaa..

Surau Al-Ansar, Lorong Kiri 5, Keramat Jaya, KL

adakah masjid di hatiku?
adakah masjid di hatiku?

cadangan untuk ke EBI’14 di Putrajaya petang semalam tidak kesampaian ~ innalillahi…sebaliknya kami menukar hala ke Kay Ell pula menjelang senjanya! Alhamdulillah, sempat berjemaah solat maghrib di Surau Al-Ansar, di Lorong Kiri 5, Keramat Jaya akhirnya. just on time!

ada perkara menarik tentang Surau Al- Ansar ini yang hendak dikongsi. Surau yang bersederhana besar ini memikat saya untuk ke sana lagi sekiranya diizinkanNya.. nak tahu kenapa? hee.. tanyalah..!? haha

awalnya, saya terasa janggal untuk masuk ke dalam surau itu bila kelihatan hanya beberapa muslimin sahaja di dalamnya, dan semakin bertambah tatkala azan berkumandang di sana! setelah kelihatan seorang makcik mula masuk dari bahagian belakang surau itu, saya memberanikan hati mengikutinya..

Alhamdulillah, saya berpuas-hati kerana ruangan dalam untuk muslimat; terutamanya ruang untuk berwudhu ‘terlindung’ dan melegakan kerana ianya bersambungan dengan ruang solat muslimah yang juga private untuk changing room/telekung! Telekung/  peralatan solat kelihatan tersusun, bersih dan menyenangkan! Alhamdulillah..

agak bertingkat sedikit ruangan ke changing telekung tu tetapi selesa seolah berada di bendul rumah yang boleh menjuntaikan kaki semacam sedang bersantai..hee..

saya terpana, usai solat maghrib bersama; di dindingnya baru terpandang tulisan bermaksud semacam ” adakah (damai) masjid di hati?”... memang.., maksud mendalam, tapi saya terlupa memfotonya & tidak menghafalnya kerana maksudnya telah saya kira pahaminya.. insyaAllah.. saya ingin mencatatnya jika berkesempatan ke situ lagi..

hee.., maaflah catatan ini sekadar nota personal saya kerana jarang saya lihat masjid/ surau yang menjaga privasi kaum hawa ketika di rumahNya! senibina ataupun struktur sesetengah surau/masjid kadangkala membelakangkan keselesaan aurat muslimat yang patut dijaga sewaktu hendak berwudhu; yang adakalanya memalukan mereka yang terpaksa melalui ruang ke tandas @ pintu masuk ke surau muslimat yang sama laluan dengan lelaki seperti pengalaman lalu di R&R Guthrtie! bagi saya, suasana sebegini amat menjengkelkan dan diharapkan keprihatinan semua membetulkan struktur agar keselesaan beramal dalam perjalanan mendapat barakahNya.. aameen..

syabas untuk warga Keramat umumnya, dan buat pihak pentadbiran/ pengurusan Surau Al-Ansar khasnya, juga istimewa buat jemaahnya sekelian!

kalian TERPILIH!

adakah Masjid di hatiku?

EKSPO BUKU ISLAM @ PUTRAJAYA P3 ( 28/2/2014 – 9/3/2014)

Neem, kita rasa, awaklah orang pertama yang mewakili kami ke P3 untuk ke Ekspo Buku Islam @ Putrajaya kali ni ‘kan? almaklum le, warga Putrajaya…

(huhu.. kami terlewat tahu tang EBI’14, ni pun baru je tahu selepas kawan kak long mengajaknya ke sana @ hari terakhir lak tuu.. nape x sound awal kat kami??) 

 😦

news @ mediamassa x sudah2 dengan updates MH370 lagi coz masih belum ditemui dan MISTERI! Walau ada desus dari sumber Vietnam yang menyaksi kesan tumpahan minyak di perairannya, tetapi sumber Malaysia menyangkalnya kerana pihak siasatan negara kita dari darat, laut & udara tidak melaporkannya?! wallahu’alam…

apa2pun, segala yang terjadi bukanlah pilihan kita (yang memang mengharap segala terbaik untuk diri) tetapi; penuh hikmah sebenarnya.. setiap musibah misteri hikmahnya – hanyalah si bijak arif memakluminya! bersabarlah & redha.. lambat-laun akan terungkai jua..

bersedialah untuk segala kemungkinan, mungkin itulah yang terbaik untuk memujuk keterbatasan diri berstatus insan ! berfikiran optimislah agar masih ada taman di hati ~ berserah & kembalikan persoalan ini kepada yang empunya SEGALA; insyaAllah, akan tersiram damai akhirnya…

‘ siapa kita yang dapat menandingi takdir yang telah ditetapkanNya? Namun, Allah Maha Baik, justeru marilah kita bersangka baik dan teruskan doa kita untuk kebaikan dan keselamatan semua yang terlibat! aameen..

jangan sesekali berputus-asa dari rahmat Allah kerana rahsiaNya melangkaui segala.. dalam duka terselit bahagia; setelah kesulitan itu pasti akan hadir kemudahan!! insyaAllah..

sabar, doa & solat penunjang munajat!

SUBMIT!

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

btw, ni ada info tentang EBI (Ekspo Buku Islam) 2014 di P3, Putrajaya:

DETAILS: 

Event: EKSPO BUKU ISLAM KE-10, PUTRAJAYA

Tarikh :28/02/2014 hingga 09/03/2014.

MASA: 9 pagi – 8malam (Sabtu, Ahad : 9 pagi – 9 malam)

Tempat : Dewan Cempaka Sari,Perbadanan Putrajaya.

JADUAL AKTIVITInya, klik di sini, ye!

02/03/2014 (Ahad) – Ustaz Zul Ramli
02/03/2014 (Ahad) – Heliza Helmi
02/03/2014 (Ahad) – Ustazah Fatimah Syarha
05/03/2014 (Rabu) – Datuk Dr. Mahmood Zuhdi
07/03/2014 (Jumaat) – Ustaz Don
08/03/2014 (Sabtu) – Ustaz Dr.Abu Hassan Din
08/03/2014 (Sabtu) – Puan Hajjah Rohani
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Muhadir Haji Joll
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Dr. Zulkifli Al-Bakri

sumber rujukan:

http://ekspobukuislam.com/v2/

https://ms-my.facebook.com/pages/Ekspo-Buku-Islam/257313144351802

Gambar: Assalamualaikum sahabat.Ayuh sama-sama kita meriahkan lagi EKSPO BUKU ISLAM 10 PUTRAJAYA.

MAS KUL/PEK(BEIJING) – MH370 MISSING?

 ….إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ…

لاحول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

Innalillahi wa inna ilaihi raji’un..  lahaulawala……….adziim..

kita dikejutkan dengan berita gempaq ini di awal pagi 8 Mac, 2014 (Sabtu), pastinya keprihatinan All 1 Malaysia umumnya; dan famili/ kenalan yang terlibat khususnya; sedang berdebar menunggu perkembangan berita MAS MH370 ke Beijing dari KLIA yang tidak dapat dikesan sejak 2.40 am tadi dari Menara Kawalan ‘Subang Air Traffic Control’.

flight MH370 telah berlepas pada jam 12.41 a.m. @ 8 Mac, 2014 dari KLIA (KUL) ke Beijing (PEK) dengan aircraft B777-200; dijangka sampai di Beijing jam 6.30 a.m. waktu tempatannya, 8 Mac, 2014.

seramai 227 penumpang termasuk 12 crews pesawat dan 2 infants, menaiki MH370 dalam insiden yang masih disiasat ini!

bersamalah kita semua mendoakan keselamatan para penumpang MH370 , ya!

semoga dipermudahkan Allah usaha murni untuk mengesan dan menyelamatkan mereka..

insyaAllah..

aameen…

Doa Abu Darda'

ps. boleh rujuk di sini untuk maklumat lanjut dan berita terkini tentang kehilangan MAS MH370 KUL/PEK @ 8/3/2014!

SUMBER RUJUKAN:

http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html

http://328744392.r.worldcdn.net/images/stories/new/karlun/mas-dark-site.jpg

ayat penggerak

Jakarta Islamic Book Fair (JIBF) 2014

Alhamdulillah, sempat juga  kami kunjungi Jakarta Islamic Book Fair (JIBF) 2014 yang bertempat di Istora Senayan pada hari pembukaannya  , Jumaat (28 Feb, 2014) ; iaitu selepas menyertai lawatan akademik ke Rumah Sehat Terpadu @Dompet Dhuafa’ di Bogor di paginya.

Walaupun sampai di JIBF hampir jam 6 petang waktu Indonesia (Malaysia: 5pm) tapi syukurlah keadaan di sana tidak terlalu sesak dan agak selesa kerana mungkin ramai  warga tempatannya telah beransur pulang… cuma agak terkilan kerana tidak sempat ketemu bapak OPICK yang khabarnya berjadual di pentas JBIF pada jam 4-6.30pm Jumaat itu! innalillahi…

Tema JIBF 2014 tahun ini adalah “Saatnya Umat Berkarakter Qur’ani”.

Jadwal Acara 13th Islamic Book Fair 2014 di Istora Senayan, Jakarta (28 Februari – 9 Maret 2014)

Tema ini kami angkat sejalan dengan kebutuhan bangsa ini akan hadirnya umat dan pemimpin yang bersandar pada nilai-nilai Qur’ani. Sekaligus mengawal proses yang telah dimulai untuk mewujudkan umat yang memiliki identitas atau karakter Qur’ani,”

masya Allah…

terpana aku,

mendengar khabar yang bukan bualan biasa

menerokai paksi cerita yang bikin syahdu jiwa & terkesima airmata yang bukan paksa ~

namun mesra!

ALLAHUMMAGHFIR LAHU WARHAMHU WA ‘AAFIHI WA’FU ‘ANHU WA AKRIM NUZULAHU WA WASSI’ MUDKHALAHU WAGHSILHU BILMAA`I WATS TSALJI WAL BARADI WA NAQQIHI MINAL KHATHAAYAA KAMAA NAQQAITATS TSAUBAL ABYADLA MINAD DANASI WA ABDILHU DAARAN KHAIRAN MIN DAARIHI WA AHLAN KHAIRAN MIN AHLIHI WA ZAUJAN KHAIRAN MIN ZAUJIHI WA ADKHILHUL JANNATA WA A’IDZHU MIN ‘ADZAABIL QABRI AU MIN ‘ADZAABIN NAAR

Ertinya :
Ya ALLAH, ampunilah dosa-dosanya, kasihanilah ia, lindungilah ia dan maafkanlah ia, muliakanlah tempat kembalinya, lapangkan kuburnya, bersihkanlah ia dengan air salju dan air yang sejuk. Bersihkanlah ia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau telah membersihkan pakaian putih dari kotoran dan gantilah rumahnya di dunia dengan rumah yang lebih baik di akhirat serta gantilah keluarganya di dunia dengan keluarga yang lebih baik dan pasangan di dunia dengan yang lebih baik. Masukkanlah ia ke dalam syurgaMu dan lindungilah ia dari siksa kubur atau azab api neraka...

Alhamdulillah,

mesej yang jelas :

kita jangan terlalu selesa

bersedia untuk kemungkinan

yang x disenangi nafsu;

merentas derita untuk bahagia

mempersada raga untuk ummah

walau nanti,

nyawa adalah calang ganti

tetap bererti

kerana untuk Islam yang suci!

jom..

SubhanAllah..

bergema tasbih memuji kebesaran Ilahi ~

bersama para syuhada dirimu disemadikan,

tahniah buatmu, Ammar…

(berbahagialah di sana sebagai tetamu Jannah yang diredha.. aameen….)

Selamat Kembali ke PangkuanNya, wahai Sifu Hasly Husin

IMG_6757

Pagi semalam, saya amat terkejut  & terharu setelah mengetahui hampir sebulan lepas upenya ( meninggal pada 30 Ogos, 2013 /Friday) pemergian EN.HASLY HUSIN bekas pensyarah ITM [sewaktu suka-suka belajar Eastern / Western Cookery (EWC) short course dulu di Shah Alam (1997/8)] ke rahmatullah – selepas menjenguk rakan2 Puan Artinah ( my lecturer gak mase EWC ) di FB! Cik Mohaini dulu pernah memberitahu saya tentang almarhum yang berhenti awal sebab sakit dan telah pulang ke kampungnya di Melaka untuk berubat. Pernah dulu saya bercadang mengajak suami melawat beliau di Melaka (den pun orang Melaka gak 😀 ) tetapi tiada alamat jelas dinyatakan ( in Alor Gajah je tau..) so, terlupa tang ni… maafkan kami, Sifu Hasly!

Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fu ‘anhu wa akrim nuzulahu wa wassi’ madkhalahu waj’ali al-jannata maswahu.

Mohon doa untuk mengiringi kepergian almarhum.

“(Yaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami akan kembali.”

[TQS al-Baqarah (2):156]

Ya Allah, ampunilah kami, baik yang masih hidup maupun yang telah mati, yang hadir di sini maupun yang tidak hadir, yang kecil maupun yang besar, yang laki-laki maupun yang wanita. Engkau Maha Tahu tempat kami dan tempat istirahat kami. Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Ya Allah, barang siapa yang Engkau hidupkan diantara kami maka hidupkanlah di atas Islam dan sunnah (ahli sunnah, pent). Barang siapa yang Engkau matikan diantara kami maka matikanlah di atas Islam dan sunnah.

(HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Ya Allah ampunilah dia, rahmatilah dia, selamatkanlah dia, maafkanlah dia, baguskanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburnya, mandikanlah ia dengan air, salju dan embun, bersihkanlah ia dari dosa dan kesalahan sebagaimana kain putih dibersihkan dari kotoran. Jadikanlah rumah yang lebih baik dari rumahnya, pasangan yang lebih baik dari pasangannya, masukkanlah ia ke dalam sorga dan lindungilah ia dari azab kubur dan azab neraka. Lapangkanlah ia dalam kuburnya dan berilah ia cahaya di dalamnya.

(HR. Muslim)

Innalillahi…

###

Di dalam sunnah nabi kita Shalallah alaihi wassalam, disunnahkan mengucapkan Innalillah wainnailaihi rajiun (Sesungguhnya kita adalah milik Allah,dan sesungguhnya hanya kepada-Nya lah kita dikembalikan) untuk sebarang musibah dan amat digalakkan berdoa!

Di dalam riadhus Shalihin, terdapat 1 hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang mana menyatakan peristiwa wafatnya Abu Salamah,salah seorang sahabat nabi, Nabi Shalallah alaihi wassalam pergi untuk menziarahi Abu Salamah..Ketika Rasulullah Shalallah alaihi wassalam masuk, Rasulullah mendoakan untuk Abu Salamah dengan doa “Allahummaghfirlahu,Warhamhu, Wa’afihi,Wa’fu’anhu. Wa akrim nuzulahu..(ila akhir hadith)”

“Ya Allah, ampuni,sayangi,selamatkan dan maafkanlah ia, serta muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburnya, mandikanlah ia dengan air sejuk dan ais dan sucikanlah ia dari dosa-dosa sebagaimana Engkau memutihkan baju dari kotoran, gantikanlah rumahnya dgn tempat tinggal yg lebih baik dan berilah ia ganti keluarga dan isteri yang lebih baik daripada keluarga yg ditinggalkannya serta masukkanlah ia ke dalam syurga dan jauhikan ia dari azab kubur atau azab neraka”

( Rujuk Buku Doa,Dzikir dan Wirid Sehari-hari menurut Al-Quran dan As-Sunnah(Hisnul Muslim),Bab Doa Ketika Menyolatkan Mayyit,m/surat 168,169)

Didalam hadith yg sama, Rasulullah mengajarkan kepada Ummu Salamah, apabila ditimpa musibah, berdoalah kepada Allah dengan cara yang diajar oleh Nabi..

“Innalillah wainnaa ilaihi raji’un,Allahumma ajurni fi musibati, wakhlufli khairan minha”

 Maksudnya:

“Sesungguhnya kita adalah milik Allah,dan sesungguhnya hanya kepada-Nya lah kita dikembalikan, Ya Allah berikanlah aku ganjaran atas musibah ini dan gantikanlah ia dengan sesuatu yg lebih baik”

(Ibid,Bab Doa Orang yg Ditimpa Musibah,mukasurat 166/167).

[Pada mulanya Ummu Salamah terdetik,mana mungkin ada yang lebih baik dari Abu Salamah. Namun sesudah itu Rasulullah sendiri yang datang untuk mengahwini beliau. Dan ternyata benarlah apa yang diajarkan oleh Rasululullah saw.]

Hadith ini shahih dan diriwayatkan oleh Imam Muslim didalam Shahihnya,jilid 2,hadith 632.

Namun, adat orang Melayu di Malaysia, apabila dikhabarkan tentang berita kematian seseorang saudara seIslam, mereka tidak berdoa seperti yang Rasulullah saw. ajarkan,tetapi mereka menyatakan  “mari kita sedekahkan Al-Fatihah kepada saudara kita yang baru meninggal dunia”

Dari mana datangnya amalan ini? kepada siapa disandarkan amalan ini?

Jika mereka mengatakan ini dari mazhab Syafie, sesungguhnya Imam Syafie tidak pernah menyatakan sedemikian. Imam Syafie berpendapat bahawa bacaan Al-Quran kepada si mati,pahalanya tidak sampai kepada si mati, begitu juga pendapat imam Hanbali dan Imam Hanafi.

Namun masih ada ulama’ yang mengatakan sampai pahala kepada si mati, tapi dengan syarat tidak ada unsur upah. Ulama yang menyatakan sedemikian adalah Imam Ibn Qayyim al-Jauzi di dalam kitabnya Ar-Ruh dan Imam Malik..

Hal ini ulama berbeza pendapat, tetapi jika berdoa para ulama sepakat bahwa doa akan sampai pada si mati..

Sekarang pada kita ada 2 pilihan di mana 1 perkara yang jelas dan lebih yakin untuk diamalkan dan 1 perkara yang masih tidak tahu kebenarannya ( Hanya Allah mengetahui)..

buatlah pilihan yang bijak!

credit to:

http://adiwahab.blogspot.com/2009/06/ketika-musibah-menimpa.html

http://hizbut-tahrir.or.id/2012/08/22/berita-duka-innalillahi-wa-inna-ilaihi-rojiuun/

berakhir sudah deritanya…

Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fu ‘anhu wa akrim nuzulahu wa wassi’ madkhalahu

waj’ali al-jannata maswahu.

semoga dia berbahagia…cukuplah dia menahan derita … kembalilah ke pangkuan Penciptanya!

saya hanyalah pemerhati sekali-sekala.. d musim politik lewat lalu.. simpatiku tertumpah pada Ustaz Azizan Razak, mantan MB Kedah yang pada jam 11:10 pagi tadi diwartakan telah kembali ke rahmatullah,,, innalillahi wainna ilaihi rajiiun.. 

saya simpati bukan kerana kekalahannya mempertahankan jawatan MB Kedah, tetapi simpati kerana sampai hati pengundi2 Kedah menolak undi buatnya..!! pernah dulu saya mendengar ceramah tentangnya yang bersederhana & berhemah berbelanja demi meningkatkan $$$$$ Kedah dan menjelaskan sebahagian besar hutang terdahulunya.. dalam pembentangan di Dewan Rakyat?? wallahu’alam.. ( kene review semula bab ni..  lupa figure!)

peristiwa di mana kakinya terpaksa dipotong & dikebumikan dahulu juga menyayat hati… dan saya nampak wajah beliau masih jugak tersenyum di balik duka deritanya.. innalillahi…

alangkah… 

pabila disoroti kisah pemergian Almarhum Ustaz Azizan Razak ini, saya rasa lega kerana Allah menjemputnya kembali.. lega kerana lenyaplah derita zahir & batinnya…

semoga Allah ridha, ampun, lindung, rahmat, belas dan kasihinya sebagai penolong agamaNya! aameen..  x tergamak melihat keringat perjuangannya dipersenda sedang jasadnya uzur merana !

 details lanjut berkenaan kehilangan tokoh Islam kita, Ustaz Azizan boleh baca di sini!

POKOK SENA:Jenazah mantan Menteri Besar Kedah, Tan Sri Ustaz Azizan Razak selamat dikebumikan di Muassasah Darul Ulum, dekat sini pada jam 5.50 petang tadi dengan disaksikan para pemimpin dan ribuan rakyat negeri ini.  Talkin dibacakan Ketua Urusan Ulamak PAS Jerlun, Ustaz Mat Rejab Mat Akhir.

Antara yang hadir memberikan penghormatan terakhir ialah Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din; mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad; Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir; Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad dan Ustaz Salehen Mukhyi; Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamaruddin Jafar; Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli dan mantan Menteri Besar, Tan Sri Mahdzir Khalid.

Solat jenazah dilaksanakan di Markaz PAS Pokok Sena, Jalan Langgar jam 4.15 petang dengan diimamkan anak lelaki Allahyarham, Izzatul Islam Azizan manakala doa dibacakan ulama tempatan, Tuan Guru Haji Salleh Musa.

Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah turut berangkat menziarahi jenazah Allahyarham .

kenali Ustaz Azizan sepintas lalu , klik di sini,,,

tektik & Strategi musuh menghancurkan Islam, sedarkah anda?

Islam datang dalam keadaan dagang,

dan kembali dalam keadaan dagang jua!

ghurrabaa..

 

Waspada kita akan rancangan jahat musuh,

 

tektik & strategi mereka untuk menghancurkan  Islam & 

menjahanamkan umat Islam secara halus.. (c&p).

 

Bagaimanakah kita memandang hal ini –

apakah dengan kerlingan di hujung mata sahaja?

 

AYUH, saudara2ku,

 

SEDARLAH ..,

 

BANGKIT & LURUSKAN BARISAN !

 

KLIK LINK PILIHAN, k?

 

http://www.arrahmah.com/read/2012/07/15/21646-beginilah-mereka-menghancurkan-kita-lalu-bagaimana-sikap-kita.html

 

http://www.youtube.com/watch?v=YYURW49wzUs

 

come 0n, men!

kemerduan azan subuh membelah keheningan bumi Great Britain di Ramadhan (1434h) kali ini..

SubhanAllah!

Rahmat Ramadhan menyerlahkan keheningan subuh di bumi Britain via UK’s Channel 4;

demikian menurut laporan akhbar,

Belfast Telegraph, 02 July 2013

LONDON, Jul 2: UK’s Channel 4 will broadcast the Muslim call to prayer live every morning during the fasting month of Ramadan.

The channel said it was a deliberate act of “provocation” aimed at viewers who associate Islam with terrorism and extremism. The broadcaster, which was launched with a mission to appeal to minority audiences, will return to its controversial roots by screening a season of programmes around the Muslim period of prayer and fasting, which begins next Tuesday.

A senior Channel 4 executive defended the broadcaster’s decision to provide extensive coverage of the most significant event in the Islamic calendar by suggesting that Ramadan was of greater interest to its viewers than the “blanket coverage” given to the 60th anniversary of the Queen’s Coronation by its rivals.

Ralph Lee, head of factual programming, said that Channel 4 would become the first mainstream British television channel to broadcast the call to prayer (adhan) on a daily basis.

Writing in the Radio Times, Lee claimed: “Observing the adhan on Channel 4 will act as a nationwide tannoy system, a deliberate ‘provocation’ to all our viewers in the very real sense of the word.”

Lee said that the “vast majority of people in Britain” would not be aware of the “mass act of personal sacrifice and worship” about to commence.

“Not surprising when you consider its (Ramadan) near invisibility on mainstream TV. Contrast this with the way most Muslims are represented on television – nearly always appearing in contexts related to extremism or terrorism,” he wrote.

“Even when moderate Muslims do appear, it’s often only to provide a counterpoint to these issues. Following the horrific events in Woolwich and subsequent reprisals against British Muslims, there has surely never been a more pressing need to give a voice to the moderate mainstream majority.”

The Channel 4 News weather forecast will feature the sunrise and sunset times, to guide those fasting between those hours, and each of the daily adhans will be broadcast live on the Channel 4 website.

Lee believes the Ramadan season, which includes video diaries of British Muslims going about their lives during the 30-day period, will be a hit with younger viewers.

Alhamdulillah…semoga ini suatu petanda positif penerimaan Islam  di mata dunia hendaknya… aameen..

ISLAM IS VERSATILE!

kun fayakun!

way of life

IQra’ : Terapi Ruhani untuk Semua

jika telah memulai bacaan di peringkat awal buku Terapi Ruhani untuk Semua karya Habib Ali al-Jufri ini , pastinya diri akan tersentuh kerana dihiburkan bahawa kita yang terpaut membaca karya indah ini adalah jemputan dari Allah Tuhan Seru Sekelian Alam…. MasyaAllah… memang itulah yang sebenarnya berlaku, teman! Terkedu dan sendu di hati hanya DIA  yang tahu..betapa, bersyukur dan terharunya kerana diri sebenarnya tidak ditinggalkan, malah dalam proses penyaringan menujuNya… InsyaAllah.. justeru, terpanggillah catatanku di sini ingin berkongsi info ~ semoga kalian yang sedang bertarung mencari nilai diri tidak patah semangat dan terus mencari, meminta, menyembah, dan menyerah kepada Pemilik Segala yang Maha Memiliki dan Menguasai Sesuatu!! SubhanAllah… sungguh hati teramat cemas dengan segala episod lewat kini; berlawanan dengan apa yang pernah digenggam dan berjauhan dari rona-rona  kehidupan yang diimpi!! naudzubillahi… rupanya,, inilah realiti  yang mesti ditelan tanpa putus-harap dari Tuhan! Tidak diberati seseorang melain kadar kesanggupannya sahaja…. janjiNya yang BENAR & YAKINlah segala dari ALLAH ITU BAIK kerana DIA MAHA BAIK!! Inilah antara sinopsis Buku Terapi Ruhani untuk Semua yang memanggil naluriku membelinya ketika berkunjung ke  Jakarta Islamic Book Fair, Mac’2013 lalu.. gerakan dengan izin Allah ~ buku pilihan antara jutaan buku-buku Islamik di JIBF’13!! Alhamdulillah..

Tanpa disadari, banyak yang terlewat dalam hari-hari kita. Kemarin adalah waktu yang telah berlalu; apa yang telah kita selipkan pada waktu yang tak lagi kita kuasai itu? Kemarin adalah rentangan hari yang telah lewat; apa yang sudah kita tambahkan pada masa yang tak akan pernah kembali itu? Apabila hari demi hari berlalu begitu saja tanpa ada upaya pendekatan diri kepada Tuhan, tanpa kita mampu menjadikannya titian menuju-Nya, lalu apa tujuan hidup kita? Pernahkah terbesit di benak kita pertanyaan-pertanyaan semacam itu dan kita melewatkannya tanpa jawaban? Kenapa? Di antara persoalannya adalah kita tak punya teman dekat yang berbicara dari hati ke hati. Inilah buku yang membidik hati. Untaian kata dan seruan bijaksana dalam buku ini seperti mengetuk pintu kesadaran. Sesekali ketukan itu terdengar kencang, membuat kita segera terjaga; sesekali terdengar lembut, membuat kita ingin lekas menyambut. Menyadarkan kita bahwa hidup adalah menapaki jalan Tuhan; mengingatkan bahwa ada rambu-rambu perintah dan larangan yang harus diperhatikan.

Hardcover, 352 pages
Published 2011 by Zaman (first published 2007)
original title
معالم السلوك للمرأة المسلمة
ISBN13
9789790242944
edition language
Indonesian

Ahlan wa sahlan, Ya Rajab 1434h!

Alhamdulillah, esok 1 RAJAB, 1434h!

Malam ini bermula malam pertama Rajab (tonite?) ( 5 malam barakah )yang sedang dinanti penuh rindu oleh sang pencinta kalbu!

Malam penyucian yang diberkahi – JOM PERBAHARUI NIAT, ILMU, AMAL & IMAN dengan CEPUMAS ini!

doa-rejab-syaaban

memasuki bulan2 mulia Rejab, Sya’aban & Ramadhan…ibarat membeli tiket ke syurga… ???

Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta’azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya.

Bulan Rejab mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang Islam di mana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera Salib dan juga bulan inilah berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj Nabi Muhammad saw.

رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي

hadis drp. Abi Said al-Khudriy : bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

“Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku dan Ramadhan pula adalah bulan umatku”.

DOA BULAN REJAB

 

copy-doa-rejab.jpg

Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya. Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah kecuali Engkau yang mencipta aku. Aku adalah hambaMu dan aku dalam genggamanMu. Aku dalam perjanjian (beriman dan taat) kepadaMu sekadar kemampuan yang ada padaku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang (mungkin) aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang engkau berikan kepadaku dan mengakui dosa-dosaku. Kerana itu aku memohon keampunan-Mu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali Engkau Ya-Allah.

Penghulu Istighfar

Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

doa tolak bala

Rejab merupakan sebuah bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada hamba2-Nya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbuka luas  untuk bertaubat dan memohon ampun di atas dosa-dosa yang lepas  dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya jua. In shaa Allah.

rejab bulan ALlah

Sabda Nabi s.a.w:

Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

..SELAMAT BERHIJRAH..

 Ahlan wa Sahlan, Ya Rajab 1434h!

MAKLUMAN: MEGA REUNION STTJ ’13

Assalaam..wbt. & selamat sejahtera buat semua bekas pelajar STTJ, Seremban, Negeri 9.

sttj

Majlis Mega Reunion STTJ’13

Tempat:  Sekolah Teknik Tuanku Jaafar, Seremban, Negeri 9

Tarikh: 11 Mei, 2013 (1 REJAB, 1434H )

AGENDA UTAMA:

2.30 p.m. – Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Bekas Pelajar STTJ

di Bilik Mesyuarat STTJ

8.00 p.m. – Majlis Makan Malam Mega Reunion Alumni STTJ 2013 

di Dewan Besar STTJ

dinner fee : RM1500/table @ RM150/pax.

?????

participation/ booking/ payment 

feel free to call us , k!
 01123366881 , 01129082106, 0132081276

ralat:

Kehadiran x-STTJ pada 11 Mei, 2013 ini amatlah bererti dan diharapkan dapat lebih memeriahkan majlis, mengeratkan silaturrahmi sesama kita & sesama menyumbang dana untuk RUMAH ALUMNI & Tabung Kebajikan Alumni STTJ.

Jika terdapat gambar & info sahabat STTJ batch kita yang telah meninggal dunia/ sakit silalah emelkan ke mansoradam_pgtm@yahoo.com untuk dimuatkan ke slide mega reunion nanti. Catatkan sekali nama/batch/tarikh/sebab kematian/penyakit yang dideritai sahabat tersebut. Ianya sempena pelancaran Tabung Kebajikan Alumni pada Malam Mega Reunion STTJ’13 Sabtu ini.   TERIMA KASIH & penghargaan drp kami; AJK Mega Reunion STTJ’13 & Presiden Alumni (Mansor Adam)

kalu ada sumur di ladang,

molek sangat kalu bertani,

jika umur ditakdir panjang,

di Mega Reunion STTJ bertemu kembali.. 

.. In Shaa Allah ..

doa kumail (doa Nabi Hidhir)

DOA KUMAIL @

DOA HADRAT HIDHIR):

Mungkin baiknya dikongsi bersama berkenaan doa Kumail ni agar dapat kita praktikkan bersama.. terlebih di malam Jumaat – malam ini!! doa yang amat berhalus, bersantun dan penuh sayu & hiba doa ini bila dihayati bagi sesiapa yang tulus mahu mendamba kebaikannya..nsyaAllah..

ameen..

“Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi Hidhir (as). Doa Kumail diajarkan oleh Imam Ali bin Abi Thalib (ra) kepada Kumail bin Ziyad salah seorang murid dan sahabat kepercayaannya.

Menurut Sayyid Ibn Thawwus dalam kitab Iqbal,riwayat ini disampaikan oleh Kumail:

” Pada suatu hari, saya duduk di masjid Basrah bersama Maulana Amirul Mu’minin Ali ra. membicarakan hal Nisfu Sya’ban. Ketika ditanya tentang ayat,

” Fiha yufraqu kullu amrin hakim,” (Surah al-Dukhaan:4),

Imam Ali ra. mengatakan bahawa ayat ini mengenai Nisfu Sya’ban; orang yang beribadat di malam itu, tidak tidur, dan membaca Doa Hadrat Hidhir ra. akan diterima doanya.”

“Ketika Imam Ali pulang ke rumahnya, di malam itu, saya menyusulinya. Melihat saya, Imam Ali bertanya,” Apakah keperluan anda ke mari?” Jawab saya, ” Saya ke sini untuk mendapatkan Doa Hadrat Hidhir.”
” Imam mempersilakan saya duduk, seraya mengatakan,

” Ya Kumail, apabila anda menghafal doa ini dan membacanya setiap malam Juma’at,cukuplah itu untuk melepaskan anda dari kejahatan, anda akan ditolong Allah, diberi rezeki, dan doa ini akan dimakbulkan.

Ya Kumail, lamanya persahabatan serta perkhidmatan anda, menyebabkan anda dikurniai nikmat dan kemuliaan untuk belajar (doa ini).”

Terjemahan DOA KUMAIL:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah saw.dan keluarganya

Ya Allah, aku bermohon pada-Mu dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu
Dan dengan Kekuatan-Mu yang dengannya Engkau taklukkan segala sesuatu
Dan merunduk segala sesuatu
Dan merendah segala sesuatu
Dan dengan keagungan-Mu yang mengalahkan segala sesuatu
Dan dengan kemuliaan-Mu yang tak tertahankan oleh segala sesuatu
Dan dengan kebesaran-Mu yang memenuhi segala sesuatu
Dan dengan kekuasaan-Mu yang mengatasi segala sesuatu
Dan dengan wajah-Mu yang kekal setelah fana segala sesuatu
Dan dengan asma-Mu yang memenuhi tonggak segala sesuatu
Dan dengan ilmu-Mu yang mencakup segala sesuatu
Dan dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari segala sesuatu
Wahai Nur, Wahai Yang Maha Suci

Wahai Yang Awal dari segala yang awal dan Wahai Yang Akhir dari segala yang akhir,
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang meruntuhkan penjagaan
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku penyebab hukum karma
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merusak nikmat
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merintangi doa
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menurunkan bencana
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang memutuskan tali harapan
Ya Allah, ampunilah segala dosa yang telah kulakukan
Dan segala kesalahan yang telah kukerjakan

Ya Allah, aku datang menghampiri-Mu dengan berdzikir (kepada)-Mu
Kumohon pertolongan pada diri-Mu
Aku bermohon kepada-Mu dengan kemurahan-Mu agar Kau dekatkan daku ke haribaan-Mu
Sempatkan daku untuk bersyukur kepada-Mu
Bimbinglah daku untuk selalu mengingat-Mu
Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu dengan penuh kerendahan, hina dan kekhusyukan
Agar Engkau maafkan dan sayangi daku
Dan jadikan daku rela dan puas akan pemberian-Mu
Dan dalam segala keadaan tunduk dan patuh (kepada-Mu)

Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu laksana permohonan orang-orang yang terdesak oleh kesulitannya
Yang menghampiri-Mu ketika terpojok urusannya
Yang besar dambaannya untuk meraih apa yang ada disisi-Mu

Ya Allah, Maha Besar kekuasaan-Mu
Maha Tinggi kedudukan-Mu
Selalu tersembunyi rencana-Mu
Selalu tampak kuasa-Mu
Selalu tegak kekuatan-Mu
Selalu berlaku kodrat-Mu
Tak mungkin lari dari kekuasaan-Mu

Ya Allah, tiada kudapat pengampun bagi dosa-dosaku
Tiada penutup bagi kejelekan-kejelekanku
Dan tiada yang dapat menggantikan amalku yang jelek dengan kebaikan melainkan Engkau

Tiada Tuhan selain Engkau Maha Suci Engkau dengan segala puji-Mu
Telah aku aniaya diriku
Dan telah berani aku melanggar, kerana kebodohanku
Tetapi kusandarkan diri pada ingatan dan karunia-Mu yang berkekalan atasku

Ya Allah, pelindungku
Betapa banyak kejelekanku yang Kau tutupi
Betapa banyak malapetaka yang telah Kau hindarkan
Betapa banyak rintangan yang telah Kau singkirkan
Betapa banyak bencana yang telah Kau gagalkan
Betapa banyak pujian baik yang tak layak bagiku telah Kau sebarkan

Ya Allah, besar sudah bencanaku
Berlebihan sudah kejelekan keadaanku
Sedikit sekali amal-amalku
Berat benar belenggu (kemalasan)ku
Angan-angan panjang telah menahan manfaat dariku
Dunia telah memperdayaku dengan tipuannya
Dan jiwaku (telah terpedaya) oleh pengkhianatan serta kelalaian

Wahai Junjunganku, kumohon kepada-Mu dengan kemuliaan-Mu janganlah Kau halangi doaku pada-Mu
(oleh kerana) kejelekan amal dan perangaiku
jangan Kau ungkap dengan pantauan-Mu rahsiaku yang tersembunyi
jangan Kau segerakan siksa atas perbuatanku dalam kesendirianku
dari jeleknya perbuatanku dan kejahatanku
dan berkekalannya aku dalam dosa dan kebodohanku
dan banyaknya nafsu dan kelalaianku

Ya Allah, dengan kemuliaan-Mu, sayangilah aku dalam segala suasana
Dan kasihi aku dalam segala perkara

Illahi, Rabbi, siapa lagi bagiku selain Engkau yang kumohon
Agar melepaskan deritaku dan memperhatikan urusanku
Illahi, Pelindungku, akankah Kau tetapkan hukuman padaku kala kuikuti hawa nafsuku
Dan ketidakwaspadaanku terhadap tipuan musuhku
Hingga kuterbujuk oleh (selera) nafsuku
Dan terlena dalam impianku
Lalu kulanggar sebahagian peraturan-peraturan yang Kau tetapkan bagiku
Dan kulanggar sebahagian perintah-perintah-Mu

Cukup sudah bagi-Mu bukti (dalam menjatuhkan hukuman) padaku atas semua kelakuanku itu
Dan tiada alasan bagiku (menolak) hukuman yang akan Kau jatuhkan padaku atas semua salahlaku itu
(demikian pula) atas hukum dan bencana yang harus menimpaku

kini aku datang menghadap kepada-Mu, ya Illahi
setelah semua kecerobohan dan pelanggaranku atas diriku
memohon maaf, mengungkapkan penyesalan dengan hati luluh
merasa serik, mengharap ampunan menginsafi kesalahan
mengakui kelalaian, menyedari kecerobohan menginsafi kesalahan
tiada kutemui tempat melarikan diri, dari (dosa-dosa) yang telah kulakukan
dan tiada tempat berlindung agar kuterlepas dari segala noda dan beban
melainkan Kau kabulkan permohonan ampunanku
dan memasukkan daku ke dalam lautan kasih-Mu

Ya Allah, terimalah alasan (pengakuan)ku ini
Dan kasihanilah beratnya kepedihanku
Dan bebaskanlah daku dari kekuatan belengguku

Ya Rabbi, kasihanilah kelemahan tubuhku 3X

Kelembutan kulitku dan kerapuhan tulangku
Wahai Yang mula-mula menciptakanku, menyebut dan mendidikku
Memperlakukanku dengan baik dan memberiku kehidupan
Berikanlah aku kurnia-Mu kerana Engkau telah mendahuluiku dengan kebaikan-Mu kepadaku

Ya Illahi, Tuhanku, Pemeliharaku
Apakah Engkau akan menyiksaku dengan api-Mu setelah aku mengesakan-Mu
Setelah hatiku tenggelam dalam makrifat-Mu
Setelah lidahku bergetar menyebut-Mu
Setelah jiwaku terikat dengan cinta-Mu
Setelah segala ketulusan pengakuanku dan permohonanku seraya tunduk bersimpuh pada kekuasaan-Mu?

Tidak, Engkau terlalu mulia untuk mencampakkan orang yang Engkau belai
Atau menjauhkan orang yang Engkau dekatkan
Atau menyisihkan orang yang Kau naungi
Atau menjatuhkan pada bencana orang yang Engkau cukupi dan sayangi

Aduhai diriku, ya Tuhanku, Illahi, Pelindungku
Apakah Engkau akan melemparkan ke neraka wajah-wajah yang tunduk rebah kerana kebesaran-Mu?
Dan lidah-lidah yang dengan tulus mengucapkan keesaan-Mu
Dan dengan pujian mensyukuri nikmat-Mu?
Kalbu-kalbu yang dengan sepenuh hati mengakui ketuhanan-Mu?
Hati nurani yang dipenuhi ilmu tentang Engkau sehingga bergetar ketakutan?
Tubuh-tubuh yang telah biasa tunduk untuk mengabdi-Mu?
Dan dengan merendah memohon ampunan-Mu?

Tidak sedemikian itu dugaan (kami) pada-Mu
Dan juga tidak demikian kami diberitahukan tentang kemuliaan-Mu
Wahai Pemberi Kurnia, Wahai Pemelihara 3X

Engkau mengetahui kelemahanku dalam menanggung beban dunia serta (derita) akibatnya
Serta kesusahan-kesusahan yang menimpa penghuninya
Padahal semua bencana dan kesusahan itu singkat masanya
Sebentar lalunya, pendek usianya

Maka apakah mungkin aku sanggup menanggung bencana akhirat
Dan siksaan-siksaan yang dahsyat di sana … ?
Bencana yang panjang masanya
Dan kekal posisinya
Serta tidak diringankan bagi penghuninya
Sebab semuanya tidak terjadi kecuali kerana murka, balasan dan amarah-Mu
Inilah yang bumi dan langit pun tak sanggup memikulnya

Wahai Tuhanku, bagaimana (mungkin) aku (menanggungnya)?
Padahal aku hamba-Mu yang lemah, rendah, hina, malang, dan papa
Ya Illahi, Rabbi, Tuhanku, Pelindungku
Urusan apa lagi kiranya yang aku adukan kepada-Mu
Mestikah aku menangis, menjerit
Apakah kerana pedihnya azab dan beratnya siksa … ?
Ataukah kerana lamanya derita dan langgengnya bencana … ?

Sekiranya Engkau siksa aku beserta musuh-musuh-Mu
Dan Kau himpunkan aku bersama penghuni siksa-Mu
Dan Engkau ceraikan aku dari para kekasih dan kecintaan-Mu

Oh,  seandainya aku, Ya Illahi, Tuhanku, Pelindungku, Pemeliharaku
(anggaplah) aku dapat bersabar menanggung siksa-Mu
mana mungkin aku mampu bersabar berpisah dari-Mu?

Dan (anggaplah) aku dapat bersabar menahan panas api-Mu
Mana mungkin aku dapat bersabar melihat pada kemuliaan-Mu?
Mana mungkin aku tinggal di neraka padahal harapanku hanyalah maaf-Mu?

Demi kemuliaan-Mu, wahai Tuhanku, Pelindungku
Aku bersumpah dengan tulus
Sekiranya Engkau biarkan aku berbicara (di sana)
Di tengah penghuninya aku akan menangis, seperti tangisan mereka yang menyimpan harapan
Aku akan menjerit, jeritan mereka yang memohon pertolongan
Aku akan merintih, rintihan orang yang kehilangan (harapan)
Sungguh aku akan menyeru-Mu di manakah Engkau, wahai Pelindung kaum mukminin
Wahai tujuan harapan kaum arifin
Wahai Lindungan kaum yang memohon perlindungan 3X
Wahai Kekasih hamba-hamba(Mu) yang tulus
Wahai Tuhan seru sekalian alam
Akankah Engkau perlakukan demikian … ?

Maha Suci Engkau Ya Illahi, dengan segala puji-Mu
Kala Kau dengar suara hamba muslim (di dalam neraka) yang terkurung kerana keingkarannya
Yang merasakan siksa kerana kedurhakaannya
Yang terperosok ke dalamnya kerana dosa dan nistanya …?
Sedangkan ia merintih kepada-Mu dengan mendambakan rahmat-Mu
Ia menyeru-Mu dengan lidah ahli tauhid-Mu
Ia bertawassul kepada-Mu dengan Ketuhanan-Mu

Wahai Pelindungku, bagaimana mungkin ia kekal dalam siksa …?
Padahal ia berharap pada kebaikan-Mu yang dahulu
Mana mungkin neraka menyakitinya …?
Padahal ia mendambakan kurnia dan kasih-Mu
Mana mungkin jilatannya menghanguskannya …?
Padahal Engkau dengar suaranya dan Engkau lihat posisinya
Mana mungkin kobarannya mengurungnya …?
Padahal Engkau mengetahui kelemahannya
Mana mungkin ia jatuh bangun di dalamnya …?
Padahal Engkau mengetahui ketulusannya
Mana mungkin Malaikat Zabaniyyah menghempaskannya …?
Padahal ia memanggil-Mu Ya Rabbi … Ya Allah …
Mana mungkin ia mengharapkan kurnia kebebasan daripadanya
Lalu Engkau meninggalkannya di sana … ?

Tidak, tidak demikian itu sangkaku kepada-Mu
(juga) tidak pula menunjukkan kesohoran kurniaan-Mu
(juga) tidak seperti itu dengan kebaikan serta kurniaan-Mu Engkau akan perlakukan orang-orang yang bertauhid
dengan yakin ..

aku berani berkata; kalau bukan kerana keputusan-Mu untuk menyiksa orang yang mengingkari-Mu
dan ketetapan dari-Mu agar mengekalkan di sana orang-orang yang melawan-Mu
niscaya Kau jadikan neraka seluruhnya sejuk dan damai
tidak akan ada lagi di situ tempat tinggal dan menetap bagi siapa pun
tetapi Maha Kudus asma-Mu
Engkau telah bersumpah untuk memenuhi neraka dengan orang-orang kafir dari golongan jin dan manusia seluruhnya
Engkau akan mengekalkan di sana kaum durhaka
Engkau dengan segala kemuliaan puji-Mu, Engkau telah berkata
Setelah menyebut nikmat yang Engkau berikan,
“Akan samakah orang mukmin seperti orang durjana/fasiq? Sungguh tidak sama mereka itu.”

Illahi, Tuhanku
Aku memohon kepada-Mu dengan kodrat yang telah Engkau tentukan
Dengan Qadha yang telah Engkau tetapkan dan putuskan
Dan yang telah Engkau tentukan berlaku pada orang yang berkenaan
Limpahkanlah (ampunan-Mu) padaku di malam ini, disaat ini
Pada semua nista yang pernah aku kerjakan
Pada semua dosa yang pernah aku lakukan
Pada semua kejelekan yang pernah aku rahsiakan
Pada semua kejahilan yang pernah aku kerjakan
Yang aku sembunyikan atau aku tampakkan
Yang aku tutupi atau aku tunjukkan
(ampuni) semua keburukan yang telah Engkau suruhkan malaikat yang mulia mencatatnya
mereka yang Engkau tugaskan untuk merakam segala yang ada padaku
mereka yang Engkau jadikan saksi-saksi bersama seluruh anggota badanku
dan Engkau sendiri pengawas di belakang mereka
dan saksi bagi apa yang tak terpantau oleh mereka
dengan rahmat-Mu sembunyikanlah (keburukan-keburukan itu)
dengan kurnia-Mu tutupilah itu
dan perbanyaklah bahagianku pada setiap kebaikan yang Engkau turunkan
atau setiap kurnia yang Kau limpahkan
atau setiap keberuntungan yang Kau sebarkan
atau setiap rezeki yang Kau curahkan
atau setiap dosa yang Kau ampunkan
atau setiap kesalahan yang Kau sembunyikan
Wahai Tuhanku, wahai yang menciptakanku, wahai yang memeliharaku
Ya Illahi, Tuhanku, Pelindungku, Pemilik Nyawaku
Wahai Zat Yang di Tangan-Nya ubun-ubunku
Wahai Yang mengetahui kesengsaraan dan kemalanganku
Wahai Yang mengetahui kefakiran dan kepapaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku, Wahai Yang memeliharaku
Aku memohon kepada-Mu demi kebenaran dan kesucian-Mu
Dan demi keagungan sifat dan asma-Mu
Jadikan waktu malam dan siangku dipenuhi dengan dzikir pada-Mu
Senantiasa mengabdi kepada-Mu
Diterima amal-amalku di sisi-Mui
Sehingga perbuatan dan ucapan-ucapanku seluruhnya menyatu
Dan kekekalan selalu keadaanku dalam berbakti kepada-Mu
Wahai Tuanku, Wahai Zat yang kepada-Nya aku percayakan diriku
Yang kepada-Nya aku adukan keadaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku,Wahai Yang memeliharaku 3X

Kokohkan anggota badanku untuk berbakti kepada-Mu
Teguhkan tulang-tulangku untuk melaksanakan niatku
Kurniakan kepadaku kesungguhan agar takut kepada-Mu
Sentiasa untuk berbakti kepada-Mu
Sehingga aku bergegas menuju-Mu bersama pendahulu
Dan berlari ke arah-Mu bersama orang-orang yang berpacu
Merindukan dekat kepada-Mu bersama yang merindukan-Mu
Jadikan daku dekat pada-Mu, dekatnya orang-orang yang ikhlas
Dan takut pada-Mu, takutnya orang-orang yang yakin
Dan berkumpul di hadirat-Mu bersama kaum mukminin

Ya Allah siapa saja bermaksud buruk kepadaku, tahanlah dia
Siapa saja yang memperdayaku, perdayakanlah dia 3X

Jadikan aku hamba-Mu yang paling baik nasibnya di sisi-Mu
Yang paling dekat kedudukannya dengan-Mu
Yang paling istimewa tempatnya di dekat-Mu
Sungguh semua ini tidak akan tercapai kecuali dengan karunia-Mu

Limpahkan kepadaku kemurahan-Mu
Sayangi daku dengan kebaikan-Mu
Jaga diriku dengan rahmat-Mu
Gerakkan lidahku untuk selalu berdzikir pada-Mu
Penuhi hatiku supaya selalu mencintai-Mu
Berikan kepadaku dari yang terbaik dari ijabah-Mu
Hapuskan bekas kejatuhanku
Ampunilah ketergelinciranku

Sungguh Engkau telah wajibkan hamba-hamba-Mu beribadah kepada-Mu
Dan Engkau perintahkan mereka untuk berdoa kepada-Mu
Dan Engkau jaminkan kepada mereka ijabah-Mu
(kerana itu) kepada-Mu ya Rabbi kini kuhadapkan wajahku
kepada-Mu ya Rabbi kupanjatkan tanganku

demi kebesaran-Mu perkenankanlah doaku sampaikan daku pada cita-citaku
jangan putuskan harapanku akan karunia-Mu
lindungi aku dari kejahatan jin dan manusia musuh-musuhku

Wahai Yang Maha Cepat ridha-Nya

Ampunilah orang yang tidak memiliki apa pun kecuali hanya doa
Kerana sesungguhnya Engkau akan melakukan apa-apa yang Kau kehendaki

Wahai Yang Asma-Nya adalah penawar dan dzikir (pada-Nya) adalah obat dan ketaatan kepada-Nya adalah kekayaan
Sayangilah orang yang modalnya hanya harapan dan senjatanya hanya tangisan

Wahai Penabur kurnia, Wahai Penolak Bencana
Wahai Nur yang menerangi mereka yang terhempas dalam kegelapan
Wahai Yang Maha Tahu tanpa diberitahu

Kurniailah Muhammad s.a.w. dan keluarga Muhammad s.a.w.
Lakukan padaku apa yang layak bagi-Mu

sesungguhnya Engkau layak memberi ampunan

Semoga Allah melimpahkan kesejahteraan kepada Rasul-Nya serta pada Imam yang mulia dari keluarganya dan sampaikan sebanyak-banyaknya salam kepada mereka, dengan rahmat-Mu wahai Dzat yang Paling Pengasih di antara para pengasih.

Dengan Rahmat-Mu Wahai Yang Maha Pengasih…

irhamna…

ameeen….

4 Mei, 2013 : hari terakhir KLIBF @ PWTC!

MAKLUMAN:

HARI INI ( SABTU: 4MEI, 2013 ) ADALAH HARI TERAKHIR KLIBF @ PWTC!

(sepatutnya tamat esok - jadual asal 5/5/2013)

so,

JOM, P KLIBFPWTC hari ini.. 

JANGAN TERLEWAT lak, t... 

sebab;

PARKING  DEKAT2 bese2nye udey FULLY OCCUPIED ..

coz, Malaysian loves last minute bargains very2 much...

ELAKKAN~KESESAKAN…

come 0n, men!

&

PILIH UNDI TEPAT & BIJAK

di hari PRU13 ; ESOK (5.5.2013)..

MASA DEPAN MALAYSIA,

TANGGUNGJAWAB KITA !!

SELAMAT MENGUNDI!

MasyaAllah… a must link u should CLICK, k!

SubhanAllah… Alhamdulillah…

i’m sure this is not a coincidence in life … it’s gifted & destined on this blissful nite of Jumaat… may Allah blesses us ALL for sharing this…

a wonderful link :

http://www.youtube.com/watch?v=PDHI-coE2og&list=UUIuUOdkiW3uUD3ITS5PCK_A

come on ALL,

my dearest brothers & sisters….

nsyaAllah..

u won’t regret by clicking to this site!!

 

SPREAD THIS….

NJOY UR SHARING!

true

 

 aameeen..

KLIBF ‘s BACK!! DON’T MISS IT!

huhu…

dalam sibuk2 hari penamaan calon PRU13 bermula sok;  kita janganlah terlupa untuk set a date for KLIBF@ PWTC tau..

KLIBF 2013 @ PWTC
KLIBF 2013 @ PWTC

KLIBF’13 tu bout a week after hari penamaan calon PRU13 sok (starts on 26 April’13) and ends on 5 May, 2013 (HARI MENGUNDI!) @ PWTC!

Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Ministry of Education (Malaysia) in collaboration with 6 Industry association in this Country will be organizing International Book Fairs, the theme for this year is “Buku Menjana Kepintaran Kreatif”. This 32nd Kuala Lumpur International Book Fairs will be started from 26th April 2013 to 5th May 2013 at Dewan Tun Hussein On, Dewan Tun Dr. Ismail, Dewan Tun Razak 3, 4 and Legar Putra Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

The gate will be open to the public on 26th April 2013, from 10.00am to 9.00pm. Admission is FREE. The opening ceremony of this Kuala Lumpur International Book Fairs will be held on 27thApril 2013 (3.00pm) at Main Stage of Legar Putra, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur

meskipun, KLIBF tu akan tamat pada hari mengundi (5.5), tapi,diharapkan tiada sesiapa yang ketinggalan menunaikan kewajiban mengundi pada hari membuang undi t, k!!

MENGUNDI HAK ANDA & BIJAKLAH MEMANGKAH PILIHAN CALON YANG TEPAT SUPAYA TIDAK MENYESAL!

PILIHAN DI TANGAN ANDA _ MASA DEPAN GENERASI MALAYSIA  KEBIJAKSANAAN ANDA!

BUKU MENJANA KEPINTARAN KREATIF

SELAMAT MENGUNDI,buat SEMUA RAKYAT MALAYSIA..

 

Bicara ini Demi Ilahi

Alhamdulillah,

seronok tahu mengenai pelancaran buku terbaru Bicara ini Demi Ilahi karya Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan) terbitan Karya Bestari Sdn Bhd, anak syarikat Kumpulan Media Karangkraf yang telah selamat dilancarkan pada 15 April, 2013
Pelancaran tersebut adalah seiring dengan program anjuran Sinar Harian – wacana intelek – Bicara Minda yang kerap mendapat tempat sebagai medium alternatif terpecaya (orait le daripada yang sediada tuu… hee..) mengenai isu-isu semasa yang sangat relevan!

 SINOPSIS BUKU:

ALLAH Maha Benar.
Firman-NYA benar dan janji-NYA juga benar.
Cuma ada kala, sebagai hamba kita terlupa
merenungi kalam-NYA, al-Quran. Ya, di situlah kita
mengenali diri, di situ jugalah kita kenal siapa DIA…
Seorang Muslim, langkahnya adalah perjuangan.
Fikirannya adalah tajam. Bicaranya adalah kebaikan.
Ya, bicara yang penuh berhemah.
Namun, ada yang kurang mengerti. Teguran disangka bisa.
Nasihat dikatakan tiada gunanya.
Maka biarkanlah diri ini berbicara
hanya demi DIA, Maha Pencipta.
Moga BICARA INI DEMI ILAHI mampu menjentik rasa
untuk kita membimbing diri, menjadi Mukmin sejati.
Mudah-mudahan hidup di dunia diberkati,
di akhirat pula Jannah menanti. Insya-ALLAH.

Antara Pengisian Menarik:

• Izinkan Aku Berbicara
• Bicara Ini Demi DIA
• Bicara Ini Demi Umat
• Bicara Ini Demi Nurani
• Bicara Ini Demi Akhlak
• Bicara Ini Demi Anak Kita
• Bicara Ini Demi Hari Pengadilan
• Andai Mampu Lagi Aku Bicara

HARGA BUKU: RM19.90

ISBN : 978-967-86-0413-0
Halaman : 304 mukasurat
Berat : 400 gm
Tarikh Terbit : 31 Mac 2013
Kategori : Agama

MasyaAllah!

let’s explore it!

CARA MAKAN IKUT SUNNAH RASULULLAH saw.

Banyak penyakit bermula daripada penyalah-gunaan makanan seperti penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung & keracunan makanan. Diriwayatkan, Rasullulah s.a.w. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah saw., anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

cropped-ilmu.jpg


JANGAN MAKAN:

SUSU bersama DAGING; DAGING bersama IKAN; IKAN bersama SUSU; AYAM bersama SUSU; IKAN bersama TELURIKAN bersama DAUN SALAD; SUSU bersama CUKA; BUAH bersama SUSU ( i.e. KOKTEL)

SUNNATULLAH:

  MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU,sebelum MAKAN NASI.
 TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.

 JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . ( DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN BERGANDA)

 Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.

Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. Kerana akan cepat mendapat penyakit.

Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita. 

AMALKAN:

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

 Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa).

Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.

 Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah, so, bersujud membantu darah mengalir ke ruang tersebut.

 Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.

Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda dari yang  terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)

wallahu’alam..

JOM, mari berusaha sesama mengamalkannya!

amalan2 membawa ke syurga

nsyaAllah..

true

aduhai diri yang kerdil,

bagaimanakah diri tatkala tersua dengan mereka yang berumur lanjut…??

tentu terhiris juga perasaan pabila kita melihat memana kelibat warga emas yang seolah merempat di tempat-tempat yang sepatutnya bukan tumpuan mereka lagi bersama kedhaifan diri…

semoga Kisah Nenek Si Pemungut Daun yang dikongsi ini dapat menilai diri kita & mereka dengan terlebih mulus lagi… insyaAllah..

menarik untuk renungan Jumaat Barakah!

aameeen…

mutiara-kata.jpg

 

Kisah Nenek Si Pemungut Daun:

 

Dahulu di sebuah kota di Madura, ada seorang nenek tua penjual bunga cempaka. Ia menjual bunganya di pasar, setelah berjalan kaki cukup jauh. Usai jualan, ia pergi ke Masjid Agung di kota itu. Ia berwudhu, masuk masjid, dan melakukan salat Dzuhur. Setelah membaca wirid sekedarnya, ia keluar masjid dan membungkuk-bungkuk di halaman masjid. Ia mengumpulkan dedaunan yang berselerakan di halaman masjid. Selembar demi selembar dikaisnya. Tidak satu helaipun ditinggalkan. Tentu saja agak lama ia membersihkan halaman masjid dengan cara itu. Padahal matahari Madura di siang hari sungguh menyengat. Keringat membasahi seluruh tubuhnya.

Banyak pengunjung masjid jatuh hiba kepadanya. Pada suatu hari takmir masjid memutuskan untuk membersihkan dedaunan itu sebelum perempuan tua itu datang.

Pada hari itu, ia datang dan langsung masuk masjid. Usai salat, ketika ia ingin melakukan pekerjaan rutinnya, ia terkejut. Tidak ada satu pun daun terserak di situ. Ia kembali lagi ke masjid dan menangis dengan keras. Ia menanyakan mengapa daun-daun itu sudah dibersihkan sebelum kedatangannya. Orang-orang di situ menjelaskan bahawa mereka kasihan kepadanya.

“Jika kalian kasihan kepadaku,” kata nenek itu, “Berikan kesempatan kepadaku untuk membersihkannya!”

Disingkatkan cerita, nenek itu dibiarkan mengumpulkan dedaunan itu seperti biasa. Seorang kiai terhormat diminta untuk menanyakan kepada perempuan itu mengapa ia begitu bersemangat membersihkan dedaunan itu.

Perempuan tua itu mau menjelaskan sebabnya dengan dua syarat: pertama, hanya Kiai yang mendengarkan rahsianya; kedua, rahsia itu tidak boleh disebarkan ketika ia masih hidup.

Sekarang ia sudah meninggal dunia, dan anda dapat mendengarkan rahsia itu:

“Saya ini perempuan bodoh, Pak Kiai,” tuturnya. “Saya tahu amal-amal saya yang kecil itu mungkin juga tidak benar saya jalankan. Saya tidak mungkin selamat pada hari akhirat tanpa syafaat Kanjeng Nabi Muhammad saw. Setiap kali saya mengambil selembar daun, saya ucapkan satu salawat kepada Rasulullah (shalawat Nabi). Kelak jika saya mati, saya ingin Kanjeng Nabi saw. menjemput saya. Biarlah semua daun itu bersaksi bahawa saya membacakan salawat kepadanya.”

Kisah hikmah ini saya dengar dari Kiai Madura, D. Zawawi Imran, membuat bulu kuduk saya merinding. Perempuan tua dari kampung itu bukan sahaja mengungkapkan cinta Rasul saw. dalam bentuknya yang tulus. Ia juga menunjukkan kerendahan hati, kehinaan diri, dan keterbatasan amal di hadapan Allah swt. Lebih dari itu, ia juga memiliki kesedaran spiritual yang luhur: Ia tidak dapat menggandalkan amalnya. Ia sangat bergantung pada rahmat Allah. Dan siapa lagi yang menjadi rahmat semua alam selain Rasulullah SAW?

 SUMBER: (c,e & p)

Jalaluddin Rakhmat, Rindu Rosul [penerbit rosda-bandung]

http://disinidandisini.blogspot.com/2011/10/kisah-nenek-pemungut-daun.html

 

EKSPO SELANGKAH KE UiTM 2013 (23&24 MAC, 2013)

MESTI RAMAI YANG TERNANTI-NANTI KEDATANGAN EKSPO SELANGKAH KE UiTM’13 ini, terutamanya bakal-bakal siswa/i ; termasuklah ayah-bonda & famili masing-masing..

SILALAH DATANG BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN MUSIM PERMOHONAN BAGI KEMASUKAN AKADEMIK TERDEKAT @ UNTUK MENGETAHUI TERLEBIH LANJUT MENGENAI UiTM & KURSUS-KURSUS YANG DITAWARKAN BERSERTA SYARAT KELAYAKAN KEMASUKAN..

ENTRI ADALAH TOTALLY GRATIS!

😉

Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013

Attention: open in a new window. PDF Print E-mail

Universiti Teknologi MARA (UiTM) akan menganjurkan Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013 seperti butiran berikut:

Tarikh : 23 & 24 Mac 2013 (Sabtu & Ahad)
Masa : 8.30 pagi hingga 5.30 petang
Tempat : Dewan Agung Tuanku Canselor, UiTM Shah Alam~ datang awal untuk elak kesesakan, k~

Objektif Penganjuran Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013 adalah sebagai paltform untuk bakal mahasiswa khususnya mendapatkan informasi berkaitan program-program yang disediakan oleh UiTM dan secara langsung membantu bakal mahasiswa dalam memastikan mereka mempunyai pengetahuan dalam bidang yang dipilih serta mengurangkan kadar ‘tersalah pilih program’ dan ‘pertukaran program’. Bakal mahasiswa juga amat digalakkan untuk membuat semakan kelayakan melalui laman web http://www.selangkah.uitm.edu.my

Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013 turut menyediakan slot Taklimat Fakulti. Taklimat Fakulti ini  akan memberi pendedahan dan ruang kepada bakal mahasiswa untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai program yang disediakan oleh 25 buah fakulti di UiTM.

Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013 ini juga diadakan di seluruh UiTM Kampus Cawangan.

SUMBER: http://www.uitm.edu.my/images/stories/events/posterekspo2013.jpg

24/mac/2013 juga di Masjid UiTM ada tetamu jauh! MEET HIM!

MASJID UiTM SHAH ALAM ( 24MAC, 2013)

sharing is caring is sharing!

C, E & P…

Menangani Tipu Helah Makhluk Halus-saka

Ayat2 di bawah ini di susun oleh Rahim bin Md. Salleh atas keizinan Ustaz Prof Dr Ustaz Jumadi Mustar

Ayat Ruqyah:

Pesakit mula-mula baca
1) Al-Isti’adzah, kemudian bacalah
2) Wala haula wala kuuwata illa billahill aliyil azhim
3) Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai’un fil ardi wa laa fis samaa-i-wahuwas samii-‘ul-aliim 3x
4) A’u-dzu-bikalimaa-til-laa-hit-taam-maati minsh-sharri maa kholaq 3x

Kemudian baca ayat ayat Ruqyah:-

1) Surah Al-Fatihah ayat 1 – 7
2) Surah Al-Baqarah ayat 1 – 5
3) Surah A-Baqarah ayat 102 di ulang sebanyak 7x
4) Surah Al-Baqarah ayat 163 – 164
5) Surah Al-Baqarah ayat 255
6) Surah Al-Baqarah ayat 285 – 286
7) Surah Aali-Imraan ayat 18 – 19
Surah Al-‘Araf ayat 54 – 56
9) Surah Al-A’raaf ayat 117 – 122 di ulang sebanyak 7 x kemudian ayat 120 di ulang sebanyak 30x secara bersendirian
10) Surah Yunus ayat 81 – 82 di ulang 7 x, selepas itu di ulang ayat innallaha sayub tiluh sebanyak 7x bersendirian
11) Surah Taha ayat 69 di ulang 7x
12) Surah Al-Mukminin ayat 115 – 118
13) Surah As-Soffaat ayat 1 – 10
14) Surah Al-Ahqaaf ayat 29 – 32 ulang ayat pendek ini 7 x – yakau manaa ajiibuu daiyallah
15) Surah Ar-Rahman ayat 33 – 36
16) Surah Al-Hasyr ayat 21 – 24
17) Surah Al-Jin ayat 1 – 9
1 Surah Al-Ikhlas
19) Surah Al-Falaq, di ulang surah ini 9 x
20) Surah An-Naas

Ayat-ayat Wirid Mangsa Sihir:

1) Surah Yunus ayat 80 – 81
2) Surah Al-A’raf ayat 117 – 121
3) Surah Taha ayat 67 – 70
4) Surah Al-Furqan ayat 32
5) Surah Anbiya’ ayat 70
6) Surah An-Nur ayat 39
7) Surah Al-Israk ayat 81
Surah Fussilat ayat 42
9) Surah Fatir ayat 10
10) Surah Anbiya ayat 18
11) Surah Al-A’raf ayat 18
12) Surah Kahfi ayat 98
13) Surah Taha ayat 69
14) Surah Al-Falaq

Ayat-ayat Wirid Mangsa Hasad :

1) Surah Al Fatehah 7 x
2) Ayat Kursi 7 x
3) Surah Mulk 1 x
4) Surah Al-Qalam 7 x (ayat 51)
5) Ayat 3 Qul 7 X

Ayat-ayat Azab

1) Al-Baqarah surah 2 : ayat 206
2) Al Maidah surah 5 : ayat 33 – 37
3) An Nisa’ – surah 4 : ayat 166 – 169
4) Al Anfal – surah 8 : ayat 9 – 14
5) Al Isra’ – surah 17 : ayat 110 – 111
6) Al Hijr – surah 15 : ayat 16 – 18
7) Al Anbiya’ – surah 21 : ayat 70
As Saffat – surah 37 : ayat 1 – 10
9) Ad Dukhan – surah 44 : ayat 43 – 50
10) Al Jathiya – surah 45 : ayat 7 – 11
11) Al Ahqaf – surah 46 : ayat 29 – 34
12) Ar Rahman – surah 55 : ayat 32 – 44
13) Al Haqqah – surah 69 : ayat 25 – 37
14) Al Buruj – surah 85
15) Al A’la – surah 87
16) Az Zalzalah – surah 99
17) An Nasr – surah 110

Ayat-ayat Shifa’

1) At Taubah – surah 9 : ayat 14 – 15
2) Yunus – surah 10 : ayat 57
3) An Nahl – surah 16 : ayat 67 – 69
4) Al Isra’ – surah 17 : ayat 82
5) As Syu’ara – surah 26 : ayat 75 – 80
6) Al Fushilat – surah 41 : ayat 44

Pesakit yang tidak mampu membaca ayat2 ruqyah keseluruhannya atau yang tidak dapat membaca Al-Quran dengan baik cukup mengamalkan doa2 dan zikir di bawah ini sebagai perisai untuk dirinya :

1) Baca doa ini setiap selepas solat subuh dan solat asar:

A’u-dzu-bikalimaa-til-laa-hit-taam-maati minsh-sharri maa kholaq 3x
Aku berlindung dengan kalimah2 (ayat) Allah yang sempurna dari semua kejahatan yang di ciptakan-Nya.

2) dan doa ini

Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai’un fil ardi wa laa fis samaa-i-wahuwas samii-‘ul-aliim 3x
Dengan nama Allah yang dengan-Nya segala sesuatu yang ada dibumi dan langit tidak sekali2 akan membahayakan. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

3) dan zikir ini 100x pagi (lepas subuh) dan petang (lepas asar atau magrib)

Laa ilahaa illaulaah wahdahu laa shariika lah lahul mulku walahul hamdu wahuwa’ alaa kulli shai-inq-qodiir. 100x
Tiada tuhan selain Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya hanya Allah yang mempunyai semua kerajaan dan semua puji2an dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Selain doa di atas baca Ayat Kursi 313 x sekali gus dan banyakkan baca Tasbih Nabi Yunus

Laa ilaaha illa anta subhaanaka innii kuntu minadh-zhaalimiin
Tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah, Maha Suci Engkau, akulah orang yang membuat zalim atas diriku.

Kalau tak dapat membaca kerana gangguan terlalu kuat, boleh juga pasang CD ayat ruqyah dan ayat shifa, pasangkan di rumah dan konsentrasi sambil pejamkan mata. Jika keadaan sukar di kawal, saudari bacakan ayat kursi 70 x di dalam botol berisi air dan suruhlah suami minum sambil niat supaya Allah sembuhkannya, tetapi air itu jangan di tambah jika habis, buatlah yang baru. Selain pada itu bacalah Al-Fatehah 70 x dan Al Baqarah selama 40 hari, inshallah keadaan akan lebih baik……

4 pintu besar untuk jin memasuki tubuh manusia

1) Terlalu marah
2) Terlalu gembira
3) Terlalu sedih
4) Nafsu syahwat terlalu kuat

in progress

bermula di hati ~

indah sungguh pertemuan yang menyatu:

MasyaAllah

SubhanAllah..

Alhamdulillah,

ALLAHU AKBAR!!

~ bermula di hati ~

satu hala menuju ikhlas:

berperang nafsu

mengangkat tulus,

menebarkan sayap ilmu…

bermulanya di hati,

kalian berkelana ke serata alam;

menawan salaam,

di bumi ALLAH

Islam mesti diangkat!!

terimakasih saudara2ku..

semoga Allah membalas TERBAIK usaha kalian!

EBI (Ekspo Buku Islam) 6 @ PUTRAJAYA ‘s BACK!

 

JOM BERAMAI KE EBI6 BERMULA 24/2/2013!

(jika belum sampai lagi semalam/kelmarin..)

😉  

TARIKH: 22 FEBRUARI – 3 MAC, 2013 ( 10 HARI)

TEMPAT: DEWAN CEMPAKA SARI, KOMPLEKS PERBADANAN PUTRAJAYA PRESCINT 3.

MASA: 9 PAGI – 9 MALAM ( SABTU-AHAD );

: 9 PAGI – 8 MALAM ( ISNIN – JUMAAT )

Kesempurnaan Ilmu Mencorak Ketinggian Pekerti

http://ekspobukuislam.com/poster-ebi/

sihir & ruqyah syariah (c&P)

MAKLUMAT BERKAITAN SIHIR Takrif Dan Pengertian Sihir:

Syeikh al-Zahri menafsirkan sihir sebagai berikut: “Sihir ialah amal perbuatan yang dilakukan dengan cara mendekatkan diri kepada syaitan dan meminta tolong kepadanya.” Pengertian asal kalimat ‘sihir’ itu sendiri ialah ‘memalingkan sesuatu dari hakikatnya kepada selainnya.’ Maka, orang yang kena sihir melihat kebatilan sebagai kebenaran dan membayangkan sesuatu tidak menurut yang sebenarnya.

Pendapat Ibnu Qadamah: ‘Sihir ialah ikatan, jampi dan perkataan yang diucapkan atau ditulis atau dibuat sesuatu yang mendatangkan kesan dan akibat buruk terhadap tubuh orang yang disihir atau terhadap hati dan akalnya tanpa menyentuhnya secara langsung.’

Teknik Merawat Orang Yang Kena Sihir:

Doa Abu Darda'

Firman Allah s.w.t yang bermaksud. :

“Dan Kami turunkan dari Al Qur’an suatu yang menjadi penawar (penyembuh) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.” (QS. Al Israa’:82)

Sesetengah ulama mengatakan bahawa maksud ‘syifa’ (penawar) di sini ialah syifa’ maknawi (ubat spiritual) seperti keraguan, unsur syirik, kefasikan dan kejahatan. Ada juga mengatakan syifa’ maknawi sekaligus sebagai syifa’ hissi (ubat fizikal).

Dalam hadis yang diriwayatkan dari A’isyah r.ha. bahawa Rasulullah s.a.w. masuk kepadanya ketika ada seorang wanita yang sedang dirawat dan dibacakan ruqyah, lalu Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya:” Ubatilah dengan kitab Allah.’

Dari hadis di atas dapat diperhatikan Rasulullah s.a.w. menyebutkan secara umum dan baginda tidak menyebutkan ayat-ayat tertentu atau surah-surah tertentu. Dengan itu jelas sekali bahawa al-Quran seluruhnya adalah syifa’ (penawar/ubat). Pengertian Ruqyah: Ruqyah biasa dikenali sebagai jampi-jampi atau mantera. Ruqyah secara syar’i (Ruqyah Syar’iyah) adalah jampi-jampi yang dibacakan oleh seseorang untuk mengubati penyakit atau menghilangkan gangguan jin atau sihir atau untuk perlindungan dan sebagainya dengan HANYA menggunakan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa yang bersumber dari hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang dapat difahami maknanya selama tidak mengandungi unsur kesyirikan

. Jenis-jenis Sihir: 1.Sihir Pemisah

Takrif: Sihir pemisah ialah sihir yang digunakan untuk memisahkan pasangan suami-isteri atau untuk menimbulkan kebencian dan permusuhan antara dua sahabat atau antara dua rakan kongsi. Jenis-jenis Sihir Pemisah: – Memutuskan hubungan antara seseorang dengan ibunya. – Memutuskan hubungan antara seseorang dengan ayahnya. – Memutuskan hubungan antara seseorang dengan saudaranya. – Memutuskan hubungan antara seseorang dengan kawannya. – Memutuskan hubungan antara seseorang dengan rakan kongsinya dalam perniagaan atau seumpamnya. – Memisahkan hubungan antara seorang suami dengan isterinya. Inilah jenis yang palng bahaya dan paling banyak berlaku di dalam masyarakat. Tanda-tanda Sihir Pemisahan: – Perubahan tiba-tiba dari cinta menjadi benci. – Berlaku keraguan antara suami-isteri. – Enggan meminta maaf. – Membesar-besarkan perselisihan walaupun penyebabnya amat kecil. – Pandangan yang buruk seorang suami terhadap isterinya dan sebaliknya. sehingga seseorang suami melihat isterinya sangat hodoh, walalupun di mata orang lain isterinya itu sangat cantik. Berlaku juga isteri melihat suaminya dalam keadaan wajah yang menakutkan. – Orang yang kena sihir pemisah akan merasa benci setiap perbuatan yang dilakkan oleh isterinya atau suaminya. – Orang kena sihir pemisah ini benci kepada suaminya ada di rumah, misalnya isteri melihat suami di luar rumah seperti biasa, tetapi ketika masuk rumah, dia merasa amat benci

. Al-Hafiz Ibnu Kathir menjelaskan: Sebab perceraian antara suami isteri akibat sihir ialah bayangan suami atau isteri terhadap pasangannya dalam rupa atau perilaku yang buruk atau sebab-sebab lainnya yang boleh menimbulkan perceraian.

 

PROMOSI : ALQURAN PERKATA & INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT (STOK TERHAD)

RECOMMENDED!

BERMINAT x

NAK BELI

aLQURAN

PERKATA (1)

&

INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT (2)

DENGAN HARGA LESS DARI KLIBF

(PESTA BUKU ANTARABANGSA !!

 

NAPE, X CAYA??

HARGA PROMOSI KAMI :

(RM48 – RM97 =RM145 SAHAJA UNTUK 2BUKU)!!

CEPAT, STOK TERAMAT TERHAD!!

KOMEN & TINGGALKAN CONTACT :

TEL. NO. @ EMAIL ADD. UNTUK PESANAN…

HARGA MEMBER JE..

🙂

TQVM

Mega Reunion of STTJ’s coming ~

WANTED!!

tim n miss

Tentu ramai yang dah tau hal Mega Reunion of STTJ yang bakal diadakan di Dewan Besar STTJ pada 2 Mac, 2013 (8.30 malam), kan??

tapi, saya baru saja tau hal ni bila taip ‘sttj_reunion’ @ google.. Alhamdulillah, dapatlah info sikit ‘tang ni..

koma dah lama tau pun xhabaq …sampai ati korang.. uwahhh…

( xmo datang! uhh2..)

nape le korang wat malam2 reunion ni… siang kan cerah & panjang kit nak pok-pek2… leceh tol r camni..

“ada ssapa ke geng s’gor nk p, bole numpang skaki x?”

naai, art, neem, lat, mariah abdullah, rahmah, missripah & semua p2sttjspm80 (nak tulis sume orang nye name ke kat sni..hee..) _ jom r join.. (tim jer x sohih di mana…)..

tentu grand kalu sume kelas lama kita mai kan jue, zee..? suh neil reserved 2/3/2013 ni tau..

zainab, geng2 melaka, n9, selangor, johor, perak,, penang and ALL 1Malaysia’ pun jemput ye… hehe..

saya harap dapat join sama di STTJ’s gathering kali ni.. nsyaAllah…

aameeen..

 

..SMILE..

 

Image

contact BOSS di sini ye...

Kepada yang nak membuat pembayaran Mega Reunion STTJ 2013 samada bayar penuh atau partial payment boleh berhubung dengan Mansor Adam (AJK Proteem Mega Reunion STTJ 2013 di 017-3895082 / 019-3465394 untuk mendapatkan no akaun Maybank/CIMB Bank. Kos RM100/seorang atau RM150/couple. 

Kos adalah termasuk kutipan dana untuk projek menaik taraf rumah lama HM untuk dijadikan Pejabat Alumni.