Salam Eidul Fitri 1437h!

eid_mubarak3.jpg

assalaam wbt.

MAAF ZAHIR BATIN, YE!!

Saya mengambil peluang ini memohon kemaafan dari kalian atas segala ketelanjuran bicara dan sikap sepanjang perkenalan di sini..

eid_mubarak 1433h

Harap sudi juga dihalalkan segala bentuk perkongsian ilmu yang disentap tanpa rela.. uhh2x.. sekadar niat pengamatan diri untuk semua..

SALAM EID MUBARAK, 1433H

MAAF ZAHIR BATIN, k!

EID MUBARAK!

EID MUBARAK!

Eid-Mubarak-Greeting-Cards

wassalaam wbt.

#1Syawal,1437h=6Julai,2016(Khamis)

 

Advertisements

Seri datang dari Hati!

Kerap kita lihat cahaya seri itu menyenangkan, bukan paksaan..

kelainan pada diri, ketenangan pada emosi, keceriaan pada wajah, kewaspadaan pada tindak-tanduk, yang kesemuanya memberikan kepuasan pada jiwa…

melahirkan syukur dalam diam & senang sendirian tatkala mengenangiNya..

indah! memang indah, bila seri datang dari hati dan bukan paksaan atau kepura-puraan!

bila pencarian bermula, dan diri sedari jatuh-bangunnya

rumi6

semalam..

semalam..

ya, sepatutnya diungkapkan semalam

tapi tidak semalam,

hanya di hari ini

yang bukan semalam,

kenangan tersentap.

haha..

saja je menakal semalam

yang bukan hari ini,

sementara menanti

buah hati

akan sampai dua jam lagi..

huhu..

terik mentari menanti teksi

yang jarang lalu di situ,

bosan menunggu

akan ke mana hendak kutuju?

Alhamdulillah, akhirnya

berhenti juga teksi merah itu

sama cerah dengan ceri merah bajuku,

yang x sempat kutukar semalam kerana bburu,

menumpang puteraku ke pusat itu..

dinihari kelmarin yang dingin

dek hujan keramat yang lebat,

melecunkan sandalku di luar sana,

lalu tanpa bicara,

ku sarungkan kaki bukan dengannya!

suka2 sahaja memeriahkan pagi dingin yang redup

dengan merah ceri bajuku

dan sandal crocs waterproof puteriku (saiz je)

ke pusat itu, tunaikan janjiku!

uhh2..

lega rasanya menunai hajat

orang jauh tapi dekat

selesai munajat..

semoga selamat

dan berkat..

aameen..

setelah stereng teksi mengiring,

tetiba bertukar ide ku ke tempat lain,

dan setelah dibawa berunding,

hehe..

ke ktm pj hala ditunding!

logo-koc-wanita

wah,

hajat asal hanya next 1 stesen,

tapi bila dah di koc wanita sahaja, setiap masa’

yang kosong banyak giler..

x mahu dilepas peluang yang ada (walau bayar untuk 1 stesen jer)

sampai ke last terminal, pertama kali ke sana!!

syukurlah, Alhamdulillah..

no inspection semalam dalam komuter ; ( kalu x bole naya den..haha)

btw, 

touch n go card dah standby

patahbalik naik train ke PK,

turun di SA & dijemput pulang,

tapi xbayar pape...

(x tau nk touch n Go kat mne?)

halalkan, ye!!

koc wanita

😀

p/s  seronok tau duduk area ladies coach- ladies ONLY!

cmno u all, jom wat reunion dlm LC –  ke selatan @ utara?

Jangan lupa temujanji kita eSok, ye!

hehe..

ngat tau,

Jangan lupa temujanji kita esok, ye?

insyaAllah.. sy akan usahakan datang ke sana..

syyyytt…. rahsia tau,

jangan bagi tau depa..

haha..

kita2 jer.. hee.. 2nd dating, wl dlu pnah bertemu wl bkn sume yang ada..

harap2 kali ni rmai lagi yang dpt jumpa..

huhu..

mkasih kerana menjemput kami

mkasih pada yang bsusah mbik cuti unt dating kita sok t,

wl sedih bukan sume juga yg dapat hadir krn hal2 x t’elakkan..

moga sumenya baik2 belaka

dan pertemuan kita diredhaiNya..

bertemu & berpisah & berjumpa kerana Allah..

jzkk sahabat2!

jumpa di sana!!

aameen..

mini ladies reunion @ sacc
mini ladies reunion @ sacc

Bulan Sya’aban yang sering dilalaikan pengisiannya?

betulkah demikian, Bulan Syaaban yang sering dilalaikan pengisiannya?

naudzubillahi…

JOM HAYATI KHUTBAH JUMAAT mengenai Sya’aban~ semoga bermanfaat jua!

sepatutnya, Syaaban adalah pemangkin Rejab kita; anjakan rindu ke Ramdhan!

Wah, sudah masuk hari ke 2 @ 3 Sya’aban 1436h hari ini, dan marilah kita menceriakan hidup dengan keberkatan bulan Sya’ban! indahnya Islam!

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah saw. bersabda,

“Apabila masuk bulan Sya’ban , (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu.”

Khutbah Jumaat 2015: Keutamaan Bulan Sya’ban

KHUTBAH PERTAMA

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَ النَّاسَ بِهَا مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوْرِ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ أَيـُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ أَمَّا بَعْدُ

Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Kini kita telah memasuki bulan Sya’ban. Bulan yang terletak di antara Rajab dan Ramadhan ini seringkali dilalaikan oleh banyak orang sebagaimana sabda Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam:

ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ

“(Sya’ban) ini adalah bulan yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia, yaitu (terletak) antara bulan Rajab dan Ramadhan”

(HR. An-Nasa’I; hasan)

Kelalaian manusia atas bulan Sya’ban bisa diketahui dari keterkejutan mereka ketika Ramadhan telah tiba. “Lho, kok sudah Ramadhan”, “Tiba-tiba sudah Ramadhan ya” dan komentar-komentar sejenisnya menggambarkan betapa Sya’ban telah dilalaikan. Ada pula yang sebenarnya tahu bahwa Sya’ban telah tiba. Ramadhan telah menjelang. Tetapi mereka justru meningkatkan kemaksiatan. “Semampang belum Ramadhan,” alasannya. Jamaah Shalat Jum’at yang dirahmati Allah,

Banyak orang yang melalaikan bulan Sya’ban. Padahal bulan ini adalah bulan yang istimewa. Di bulan Sya’ban inilah amal manusia diangkat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam kelanjutan hadits di atas:

وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ

“Di bulan inilah amal perbuatan manusia diangkat kepada Rabb semesta alam”

(HR. An-Nasa’I; hasan)

Inilah keutama’an pertama bulan Sya’ban. Bulan diangkatnya amal manusia kepada Allah Azza wa Jalla. Keutamaan kedua dari bulan Sya’ban ada pada pertengahannya, yakni Nisfu Sya’ban.

Rasulullah shallalahu ‘alaihi wasallam bersabda tentang keutamaan nishfu Sya’ban :

إِنَّ اللَّهَ لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلاَّ لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ

“Sesungguhnya Allah memeriksa pada setiap malam nishfu Sya’ban. Lalu Dia mengampuni seluruh makhluk-Nya, kecuali yang berbuat syirik atau yang bertengkar dengan saudaranya”

(HR. Ibnu Majah; sya’ban)

Itulah dua keutamaan bulan Sya’ban berdasarkan hadits shahih.

Dan cukuplah kita dengan hadits shahih meskipun di masyarakat berkembang banyak keutamaan bulan Sya’ban namun didasari oleh hadits dhaif bahkan maudhu’. Misalnya:

رجب شهر الله وشعبان شهري ورمضان شهر أمتي

“Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku”

(HR. Dailami)

Hadits ini derajatnya dha’if. Demikian pula hadits-hadits sejenis yang menyebut bahwa bulan Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulan Rasulullah dan Ramadhan bulan umat Islam. Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Lalu amal apa yang dicontohkan Rasulullah di bulan Sya’ban? Di antara amal yang pertama, yang dicontohkan oleh Rasulullah di bulan Sya’ban adalah memperbanyak puasa sunnah.

قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنْ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

Aku (Usamah bin Zaid) berkata kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, saya tidak melihat engkau berpuasa di satu bulan melebihi puasamu di bulan Sya’ban.” Rasulullah menjawab, “Ini adalah bulan yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia, yaitu antara bulan Rajab dan Ramadhan. Di bulan inilah amal perbuatan manusia diangkat kepada Rabb semesta alam. Karena itu aku ingin saat amalku diangkat kepada Allah, aku sedang berpuasa.” (HR. An-Nasa’I; hasan) Ummul Mukminin Aisyah radhiyallahu ‘anha juga meriwayatkan kebiasaan hadits yang menunjukkan amal di bulan Sya’ban ini.

لَمْ يَكُنِ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – يَصُومُ شَهْرًا أَكْثَرَ مِنْ شَعْبَانَ ، فَإِنَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah berpuasa sunnah di satu bulan yang lebih banyak daripada bulan Sya’ban. Sungguh, beliau berpuasa penuh pada bulan Sya’ban. (HR. Al Bukhari) Ketika menjelaskan hadits ini dalam Fathul Bari, Ibnu Hajar Al Asqalani menerangkan bahwa kalimat “berpuasa sebulan penuh” adalah ungkapan majaz. Dalam ungkapan bahasa Arab, seseorang boleh mengatakan “berpuasa sebulan penuh” padahal yang dimaksud adalah “berpuasa pada sebagian besar hari di bulan itu”. Dari keterangan tersebut, kita menjadi tahu bahwa berpuasa sunnah di bulan Sya’ban menjadi begitu istimewa karena pada bulan ini amal diangkat, bulan ini dilalaikan oleh banyak manusia, dan sekaligus puasa Sya’ban merupakan persiapan puasa Ramadhan. Sebagaimana dijelaskan oleh Syaikh Muhyidin Mistu, Mushthafa Al-Bugha, dan ulama lainnya dalam Nuzhatul Muttaqin. Ulama yang lain menjelaskan bahwa memperbanyak puasa sunnah di bulan Sya’ban itu maksudnya adalah puasa-puasa sunnah. Yakni puasa Senin Kamis, puasa ayyamul bidh, puasa Dawud dan puasa yang disunnahkan lainnya. Adapun mengkhususkan berpuasa pada satu atau dua hari terakhir Sya’ban hukumnya makruh. Kecuali puasa yang memang wajib akibat nadzar, qadha’ atau kafarat. Atau puasa sunnah yang biasa dilakukan baik Senin Kamis maupun puasa Dawud. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ يَتَقَدَّمَنَّ أَحَدُكُمْ رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ أَوْ يَوْمَيْنِ ، إِلاَّ أَنْ يَكُونَ رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمَهُ فَلْيَصُمْ

“Janganlah kalian mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari sebelumnya. Kecuali seseorang yang (memang seharusnya/biasanya) melakukan puasanya pada hari itu. Maka hendaklah ia berpuasa” (HR. Al Bukhari) Jamaah Jum’at yang dirahmati Allah, Amal kedua pada bulan Sya’ban ialah melunasi hutang-hutang puasa, khususnya bagi muslimah yang masih belum selesai mengqadha’ puasa Ramadhan. Aisyah mengatakan:

كَانَ يَكُونُ عَلَىَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِىَ إِلاَّ فِى شَعْبَانَ . قَالَ يَحْيَى الشُّغْلُ مِنَ النَّبِىِّ أَوْ بِالنَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم

Aku punya hutang puasa Ramadan, aku tak dapat mengqadhanya kecuali di bulan Sya’ban, karena sibuk melayani Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. (HR. Al Bukhari) Ma’asyiral muslimin hafidhakumullah, Amal ketiga pada bulan Sya’ban ialah memperbanyak ibadah dan amal shalih secara umum. Baik menggiatkan shalat rawatib, shalat malam, tilawah Al-Qur’an, sedekah, amal sosial dan lain-lain. Karena bulan Sya’ban merupakan bulan diangkatnya amal, maka alangkah baiknya ketika amal kita benar-benar bagus pada bulan ini.

KHUTBAH KEDUA

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ صَاحِبَ الْوَجْهِ اْلأَنْوَرِ، وَالْجَبِيْنِ اْلأَزْهَرِ، وَارْضَ اللهُمَّ عَنِ اْلأَرْبَعَةِ الْخُلَفَاءِ الرَّشِدِيْنَ وَاْلأَئِمَّةِ الْمَهْدِيِّيْنَ الَّذِيْنَ قَضَوْا بَالْحَقِّ وَبِهِ كَانُوْا يَعْدِلُوْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَعَلِى وَعَنِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، وَعِنَا مَعَهُمْ بِعَفْوِكَ وَكَرَمِكَ وَإِحْسَانِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّحِمِيْنَ

اَللهُمَّ أَعِزَّاْلإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُسْرِكِيْنَ، وَانْصُرْ عِبَادَكَ الْمُوَحِّدِيْنَ، اَللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْغَلاَءَ وَالْوَبَاءَ وَالرِّبَا وَالزِّنَا وَالزَّلاَزِلَ وَالْمِحَنَ وَسُوْءَالْفِتَنِ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَابَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَعَنْ سَائِرِ بِلاَدِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً يَارَبَّ الْعَالَمِيْنَ

رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَّفِى اْلاخِرَةِ حَسَنَةً وَّقِنَا عَذَابَ النَّارِ، رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ، عِبَادَاللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِلْعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ، وَأَوْفُوْا بِعَهْدِ اللهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلاَ تَنْقُضُوااْلأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيْدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللهُ عَلَيْكُمْ كَفِيْلاً، إِنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَاتَفْعَلُوْنَ فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاسْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَلَذِكْرُاللهِ أَكْبَرُ وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ

The post Khutbah Jumat 2015: Keutamaan Bulan Sya’ban appeared first on Bersama Dakwah.

Peristiwa-peristiwa penting di Bulan Syaaban…

1. Malam Nisfu Syaaban (15 Sya’aban)

(HR. Abu Hurairah): Kebesaran hari ini diterangkan oleh Rasulullah saw.

” Malaikat Jibril mendatangiku pada malam Nishfu (15) Sya’ban, seraya berkata, ” Hai Muhammad, malam ini pintu-pintu langit dibuka. Bangunlah dan Shalatlah, angkat kepalamu dan tadahkan dua tanganmu ke langit .”

Rasulullah saw bertanya,

” Malam apa ini Jibril ?”

Jibril menjawab.

” Malam ini dibukakan 300 pintu rahmat. Tuhan mengampuni kesalahan orang yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu, kecuali tukang sihir, tukang nujum, orang bermusuhan, orang yg terus menerus minum khamar (arak atau minuman keras), terus menerus berzina, memakan riba, durhaka kepada ibu bapak, orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan silaturahim. Tuhan tidak mengampuni mereka sampai mereka taubat dan meninggalkan kejahatan mereka itu .”

Rasulullah pun keluar rumah, lantas mengerjakan shalat (sendirian) dan menangis dalam sujudnya, seraya berdoa :

” Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari azab dan siksa-Mu serta kemurkaan-Mu Tiada kubatasi pujian-pujian kepada-Mu sebagaimana Engkau memuji diri-Mu Maka bagi-Mu lah segala pujian-pujian itu Hingga Engkau rela .” (HR Abu Hurairah)

Oleh karena itu sahabatku, malam tersebut sangatlah baik untuk beribadah dan memohon ampunan (bertaubat) atas segala hal buruk yang kita lakukan, dan semoga Allah swt menerima segala amal ibadah dan mengampuni dosa-dosa dan kesalahan kita. Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Asy’ari RA bahwa Rasulullah SAW bersabda:

“ “Sesungguhnya Allah pada malam Nishfu Sya’ban mengawasi seluruh mahluk-Nya dan mengampuni semuanya kecuali orang musyrik atau orang yang bermusuhan.” (HR Ibnu Majah)

2. Penukaran Arah Kiblat

Pada awal diwajibkan perintah solat kepada umat Islam, Rasulullah SAW dan para sahabat berkiblatkan Baitul Muqaddis. Ini telah menjadi satu kontroversi pada waktu itu. Umat Yahudi telah mendakwa bahawa agama mereka adalah benar dan diredhai oleh Allah SWT kerana umat Islam telah meniru arah ibadat mereka iaitu menghadap Baitul Muqaddis. Umat Islam telah ditohmah dengan berbagai-bagai tohmahan dan ujian. Para Sahabat RA telah mengadu kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW menyuruh mereka agar terus bersabar dengan ujian itu sehinggalah ada perintah baru dari Allah SWT. Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Mendengar tentang apa yang berlaku pada ketika itu. Allah SWT telah mewahyukan agar Rasulullah SAW mengadap ke Baitullah Kaabah. Sebahagian ulama sirah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW menerima wahyu perintah mengadap Baitullah pada 15 Syaaban semasa beliau mengimamkan solat. Sebahagian ulamak mengatakan pada solat Asar, ada yang mengatakan Maghrib dan ada yang meriwayatkan pada solat Isya’. Rasulullah SAW sebagai imam terus mengadap ke Baitullah dan diikuti oleh para sahabat sebagai makmum

3. Peperangan Bani Mustaliq (Muraisi’)

Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi. Peperangan ini adalah turutan dari peperangan bani Quraizah, kaum yahudi yang telah dihalau oleh Rasulullah SAW keluar dari Madinah. Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5H. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq. Sebagian pasukan Bani Mustaliq ada yang ditawan, termasuklah salah seorang puteri pemuka Bani Mustaliq yaitu Barrah, yang nama lengkapnya adalah Barrah binti al-Harris bin Dirar bin Habib bin Aiz bin Malik bin Juzaimah Ibnu al-Mustaliq. Al-Harris bin Dirar, ayah Barrah adalah pemimpin Bani Mustaliq. Barrah telah menjadi tawanan perang milik Sabit bin Qais. Disebabkan Barrah ini seorang perempuan yang cerdik, ia meminta untuk dibebaskan dari Sabit bin Qais, setelah diadakan pembicaraan, Sabit bin Qais meminta tebusan yang mahal. Tetapi, Barrah waktu itu langsung menemui Rasulullah SAW untuk membicarakan masalah tebusan bagi dirinya. Kemudian Rasulullah SAW pada waktu itu menyetujui membebaskan Barrah dan menebusnya dari Sabit bin Qais dan terus menikahi Barrah dan Rasulullah SAW mengganti nama Barrah menjadi Juwairiyah. Tindakan Rasulullah SAW ini telah memberi banyak faedah kepada umat Islam ketika itu, di antaranya ialah ramai dikalangan Bani Mustaliq yang memeluk Islam dan terpadamnya dendam permusuhan di antara umat Islam dan Bani Mustaliq. Juwairah meninggal dunia pada tahun 56H.

Doa Malam Nisfu Sya’ban

 

Berikut adalah Pendapat yang dikemukakan oleh Habib Habib Munzir Al Musawwa tentang Amalan-amalan yang dilakukan di Malam Nisfu Syaban: Doa dimalam nisfu sya’ban adalah sunnah, dan memang jelas riwayat dimalam itu adalah ditentukannya takdir-takdir ketentuan kita hingga 15 sya’ban yg akan datang, walaupun pendapat terkuat adalah malam lailatulqadar, demikian dijelaskan pd Tasfir Imam Attabari, tafsir Imam Ibn Katsir, Tafsir Imam Qurtubi dll. Maka doa di malam itu adalah amal yg mulia, namun mengenai membaca Yaasiin 3x itu adalah saran para ulama, jika hal itu dikatakan bid’ah maka hal itu adalah bid’ah hasanah, sebagaimana banyak bid’ah-bid’ah hasanah yg juga dilakukan oleh para sahabat ra, karena telah diperbolehkan oleh Rasul saw dg hadits beliau saw :

“Barangsiapa membuat kebiasaan baru berupa kebaikan maka baginya pahalanya dan pahala orang yg mengikutinya, dan barangsiapa yg membuat kebiasaan buruk berupa kebaikan maka baginya dosanya dan dosan orang yg mengamalkannya” (Shahih Muslim hadits no.1017).

Mengenai doa di malam nisfu sya’ban adalah sunnah Rasul saw, sebagaimana hadits2 berikut : Sabda Rasulullah saw :

“Allah mengawasi dan memandang hamba hamba Nya di malam nisfu sya’ban, lalu mengampuni dosa dosa mereka semuanya kecuali musyrik dan orang yg pemarah pada sesama muslimin” (Shahih Ibn Hibban hadits no.5755) berkata Aisyah ra : disuatu malam aku kehilangan Rasul saw, dan kutemukan beliau saw sedang di pekuburan Baqi’, beliau mengangkat kepalanya kearah langit, seraya bersabda : “Sungguh Allah turun ke langit bumi di malam nisfu sya’ban dan mengampuni dosa dosa hamba Nya sebanyak lebih dari jumlah bulu anjing dan domba” (Musnad Imam Ahmad hadits no.24825)

Menurut Imam Syafii rahimahullah :

“Doa mustajab adalah pada 5 malam, yaitu malam jumat, malam idul Adha, malam Idul Fitri, malam pertama bulan rajab, dan malam nisfu sya’ban” (Sunan Al Kubra Imam Baihaqiy juz 3 hal 319).

Yang paling pokok adalah berdoa, karena memang ada pendapat para Mufassirin bahwa malam nisfu sya’ban adalah malam ditentukannya banyak takdir kita, walaupun pendapat yg lebih kuat adalah pada malam lailatul qadar, namun bukan berarti pendapat yg pertama ini batil, karena diakui oleh para Muhadditsin.

c&p

SUMBER : http://www.iluvislam.com

http://www.pustakasekolah.com/malam-nisfu-saban.html

http://bersamadakwah.net/khutbah-jumat-2015-keutamaan-bulan-syaban/

Love grows here ~ Home Sweet Home!

Love grows here ~ Home Sweet Home!

HOME:

Home is the place that you decide
Home is the womb that holds the soul
Home is the place where one is whole

Home is the glow you hold in your eye
Home is the emotion that makes you cry
Home is safe and a place of peace
Home is where all striving cease

Home is protective against the others
Home is full of sisters and brothers
Home is where you find your rest
Home is where you feel your best

Home is a memory that follows your being
Home is a dream for those agreeing
Home is the place where reserves fall
Home is the place you yearn to call

Home is where the family meets
Home is a place of restful retreats
Home is the place you know you’ll be heard
Home is the pace where nothing blurs

Home is all these wonderful things
Home is the place you develop wings
Home is the place that you’ll find one day
Home is the place where your heart will stay

ISn’T IT?

....tOO…. 

sekejap je masa pantas berlalu…

Practice as if you are the worst,

perform as if you are the best!

time

Rabu & Khamis minggu ni sebok sikit ke hari anugerah sekolah anak.., tidaklah secemerlangan mana tapi, Alhamdulillah.. sempat jugak upenya dia naik ke pentas untuk sekolah pagi-petang, bagi tahun akhir persekolahan primari nya..

bukan tidak bersyukur di atas apa yang diperolehi, tapi agak terlalu kesal kerana lewat 4bulan lalu tidak sepenuhnya diisi dengan sepatutnya.. dan hampir 3 bulan dia sengaja x mahu ke sekolah.. bosan, cikgu x mengajarlah, ramai kawan2 x datanglah.. dsb alasannya..

sebenarnya jika dari dahulu lagi jika dia x mahu ke sekolahpun saya lebih suka jika dia mahu home school kat rumah.. insyaAllah, bole aje nak tunjukkan dia setakad subjek upsr/psra tuh.. bole je nak mumtaz..

saya x kisah dia xdapat any A pun kalu dia telah berusaha sesungguhnya… saya lebih suka begitu dari dia menidakkan kecerdikan yang Allah berikan sejak azali.. saya masih ingat dia telah bole respon ke anggota tubuhnya sewaktu umur hampir 3@4 bulan lagi.. telinga/uzunun/ear dll dapat disentuh sewaktu ditanya selepas memandikannya zaman bayi dulu..

awal 5 tahun dia telah bole texting kat hp membalas mesej ayahnya.. 1st kat tadika walau banyak hari x datang sekolah, full marked @ placement test tahun 1 untuk kelas pertama.. dia sering menjadi pilihan teman2 dan guru2 bila menganjurkan sesuatu event.. kerjanya pantas & cekap, tulisan bersih, kemas & pantas, tapi mereka x memilih dia sebagai ketua kelas kerana dia lembut hati.. tidak suka memarah/ mengarah orang! di bidang sukan juga dia terpinggir kerana cikgu memilih dia untuk sukan yang mudah walau sebenarnya dia cekap menangkap bola, badminton! kesian dia.. kerana saya memang tahu dia berbakat serba boleh! cikgu pilih dia dahulu untuk pertandingan bercerita dan kebanyakan aktiviti kelas!

tapi, semua itu sewaktu saya temannya yang satu.. selepas menginjaki tahap 2 dan mempunyai ramai peminat (hee..), dia semakin lalai dan kurang perhatian bila dinasihati.. results exam semakin merosot kerana buku jarang dibuka.. kalu ada homework baru sebok nak buat, itupun kadang2 tengah malam baru nak tanya ibunya ni.. (tapi saya tunjukkan jugak!)

selalunya, dia akan kami hantar bertuisyen intensif sewaktu cuti sekolah untuk revision pantas yang komprehensif. hantarkan juga dia mengikuti MAP untuk upgrade motivasi diri sebelum memasuki tahun 6! tapi, kurang berkesan jugak kerana x konsisten sikapnya.. inna lillahi… masyaAllah laquwata illa billah!

terasa amat sedih kerana banyak buku terbaik yang telah dibeli untuk ditunjukkan tidak tercapai disasarkan kerana keengganannya.. x banyak yang perlu dilakukan olehnya jika hendak berjaya sebab jika diusaha setiap hari mengulangkaji semua pelajaran sekali imbas & buat latihan maths, sains pun berbaloi untuk otak cair sepertinya! bab bm penulisan/pemahaman biasanya dia juara..

itulah sekilas kisah anakku yang menginjak remajanya.. terpaksa jugak saya selalu on9 untuk mengintai dunia siber ni.. kerana dia lebih advance dgn bermacam sosial group spt fb, whtsap, wchat, instag, line, telegr, dsb..

haha.. and i am her hacker! kih3..

syyyyt..

(sonyum @ songeh je bole..)

rumi88

smile

 S.M.I.L.E.

😀

ladies je..

hee..

rindu ke? haha..

agak lama jugak x mencoret di sini.. sibuk sikit kot.. hee..

sebenarnya, ada banyak perkara jugak nak dicatatkan, tetapi bila dilewatkan niat asal tu~menjadi hampir x menjadi pula! huhu..

banyak kisah yang telah berlaku ye … tragedi  MH17(tapi saya seronok mendengar khabar cerita tentang pilotnya)

masyaAllah.. beruntung sungguh insan2 yang menjadi pilihan Allah!

Alhamdulillah.. bukan di mana berakhirnya ajal, tetapi di mana amal sewaktu hayat dipinjamkanNya… SubhanAllah..!!

happy smiling, friends...

saya memang bercadang untuk terjah ke Intekma Resort UiTM selepas menerima sms jemputan dari Ain K. InsyaAllah.. berhajat gak nak jumpa geng2 sttjspm80 kita dulu jika Allah izinkan.., terlebihnya, sebab lokasi tersebut agak berhampiran ngan umah! tapi, bila lokasi bertukar ke Bukit Rahman Putra, Sg. Buloh, hati berbelah 2 samada nak g ke x.. hehe.. agak keberatanlah sebab jauh sedikit dari Shah Alam walau Art  dah volunteered suh sekete ngan dia.. haha.. bole gak… tapi 50-50!

pabila Lat telefon untuk usulan yang sama, saya bersetuju 75% untuk turut serta ke majlis reunion kita 20Sept, 2014 ini! hehe… kemudian, Neem lak menggesa (hehe)..supaya saya join ke gathering kali ni sebab dulu semasa saya joined dia x mai di Kelab Tasik Putrajaya; then masa dia p kat reunion di Klang tu den x dapat joined lak… nak wat guano?  😀

innalillahi..

camno yo?

InsyaAllah, apa yang boleh dikatakan memang saya akan pergi untuk kali ke2 dan terakhir ke gathering kita kali ni.. InsyaAllah.. diharap kengkawan sume ,  especially geng p2sttjspm80 dapat join sama ya! harap bertemu kalian di sana t! jangan tak kenal lak sebab saya dah 5XL .. HAHA.. susah nak control bila dah syok masakan sendiri tuu.. k3..

semalam (pagi) saya ada menerima calling dari Miss Rini S. Miss mintak maaf sebab x dapat join us t sebab ada urusan famili & kerjaya.. big boss kan..hee.. x mengapa.. insyaAllah, jika berumur panjang dan diiziniNya, akan bertemu jua…  aameen.. (Missripah berkirim her assalaam’ to u all!  hee… sebut awal2 ni sebab takut terlupa lak bila dah ramai2 nanti.. Hamrah Hussien too & apologised x dapat join us coz ada kelas petang tu..)

apa yang penting adalah ingatan yang suci kepada persahabatan kita semua! ianya lebik bermakna, right?

SMILE..

jumpa nanti!

p/s Rahmah Fadzlie jangan x mai lak t… pl do make it happen this time, k!

hehe..

ini kali lah!

SMILE.. sonyuuum yo! 4p2sttj...where it all begins...

MENUTUP AURAT DALAM ISLAM

Aurat (Bahasa Arabعورة‎) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya.
Kewajipan menutup aurat adalah wajib bagi perempuan dan lelaki yang telah baligh. Berpandukan dalil-dalil daripada Al Quran dan Hadis, aurat lelaki dan aurat perempuan adalah seperti berikut:
Mengikut mazhab Ahlul Sunnah Wal Jamaahaurat lelaki ialah di antara pusat dengan lutut. Maknanya, mereka seharusnya menutup alat kemaluan dan bahagian di antara pusat dan lutut setiap masa kecuali atas dasar privasi. Mereka juga wajib memakai pakaian yang longgar dan tidak jarang bagi mengelakkan warna kulit dan juga bentuk badan dilihat oleh golongan bukan ajnabi.
Wanita:
Aurat wanita sangat komplikated dan berubah mengikut situasi:Di hadapan mahram (saudara lelaki rapat), seseorang wanita itu wajib menutup seluruh badannya kecuali kepala dan tangan.
Di hadapan sesama wanita muslim, aurat perempuan ialah di antara pusat hingga lutut.
Aurat di hadapan sesama wanita bukan Islam menjadi perdebatan. Sesetengah ilmuwan menyatakan wajib menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan pergelangan tangan. Sementara, sesetengah ilmuwan lain berpendapat aurat perempuan muslim kepada bukan wanita bukan Islam ialah sama ketika mana mereka berada dengan sesama wanita Islam.
Aurat di hadapan lelaki yang tiada pertalian tidak kira Islam mahupun bukan Islam adalah menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.
Aurat ketika solat ialah wajib menutup seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan.Sesetengah ilmuwan berpendapat suara wanita juga adalah aurat.

DALIL Al-QURAN:

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Surah Al-A’raaf : Ayat 26)

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka (terjemahan langsung adalah: ‘dan hendaklah mereka menutup dada mereka dengan penutup’); dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada;
suami mereka atau
bapa mereka atau
bapa mertua mereka atau
anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka atau
saudara-saudara mereka atau
anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau
anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau
perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau
orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan
kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan
dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (Surah An Nur : Ayat 31)

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Ahzab : Ayat 59)

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (Surah An-Nur:31)

  HADIS NABI S.A.W

“Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya.” (Riwayat Bazzar dan At-Tirmizi)


“Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya.” (Riwayat Al-Bukhari)

3) Bahawa Asma’ bint Abi Bakr (kakaknya) datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: “Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini” (sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya). (Riwayat Abu-Dawud)

UNTUK huraian lanjut berkenaan aurat, silalah KLIK details AURAT di sini!

IKIM fm

IKIM fm?

tau x,  hari ini (6 Julai, 2014) genap 13 tahun IKIM fm berudara di corong2 radio di mana-mana ia boleh dijangkaui..

sekejap je rasenya tempoh 13 tahun kan? kini, siaran di IKIM fm, semakin mantap dengan pelbagai informasi bermanfaat terutamanya dalam penyaluran idea dan dakwah santai tapi menyentap lebih sejuta pendengarnya di serata dunia sekarang!

haha..

baru sekarang teringat nak post channel IKIM fm ni.. sorry le agak terlewat sangat tapi diharap ianya dapat membantu pelupa seperti saya yang selalu mencari halwa telinga pabila di luar liputan 91.5 fm

.. otw balik kampung ke.. tentu IKIM fm salah-satu penawar kebosanan perjalanan kita, tol x?

ikim fm

dengar2kan selalu:

IKIM fm – PILIHAN UTAMA ANDA!

HAPPY BIRTHDAY, IKIMfm!

HAPPY BIRTHDAY 2ME??

ad

MASYA ALLAH..

alhamdulillah...thank you, ALLAH!
YA ALLAH, PANJANGKANLAH UMUR KAMI DENGAN KESUDAHAN YANG BAIK… AAMEEN…

 

x sangka ek hari ni ,

12 Sya’aban, 1435h

 

adalah ulangtahun hari lahir den jugak..?? 

CH o CH!
CH o CH!

biar betul….  

😀

hehe… cam kembar lak..

img_4899-copy.jpg

anyway, doakan untuk semua sekalilah ye!

semoga Allah merahmati sisa usia kita yang berbaki & yang telah berlalu pergi!

aameen…

 

SMILE YO!

 


ladies je..

 

 

KLIBF o KLIBF!

KLIBF33-2014@ PWTC

innalillahi…

hampir jam 12 tgh tadi, kami memang telah masuk ke kawasan PWTC untuk acara ke KLIBF’14 hajatnya..  rempuh jugak kesesakan jalan untuk ke KL dari hala Damansara pada waktu tu… tapi, belum kesampaian masuk ke dalam bangunan PWTC untuk acara PBAKL’14!

banyak bas berderet parking menghalang laluan masuk ke kawasan parking di dalam PWTC tu.. spoilt je! kereta2 pun padat tapi sikap pemandu bas rombongan murid2 sekolah / persiaran x sepatutnya sesukahati je memakir di laluan masuk utama! hari Jumaat lagi.. issyy3..  so, setelah tawaf semua kawasan parking berhampiran yang tiada kekosongan (frust).., kami terpaksa patahbalik ke umah je untuk solat Jumaat t (men)! x lalupun area Masjid Negara sebab dah maklum kesesakan semasa hala datang ke KL tadi..

insyaAllah, nampaknya x larat nak bersesak ke KLIBF weekends ni.. tunda next week kot ke PBAKL’14 ni time opis hrs! 

huhu… inilah citer PBAKL yang menyedihkan tahun ni.. tapi, kami belum berpatah hati g…

insyaAllah, akan redah jugak ke situ sebab masih ada 7hari lagi minggu depan!

aameen…

😀

PESTA BUKU ANTARABANGSA KL’14 @ PWTC (ESOK)!

KLIBF33-2014@ PWTCPBA’14 @ KLIBF @ PWTC KL

SOK, BERMULA :

Kuala Lumpur International Book Fairs bertemakan “Buku Menjana Kepintaran Kreatif” sempena Pesta Buku Antarabangsa pada tahun 2014 ini, yang berlansung selama 11 hari di PWTC.

This 33rd Kuala Lumpur International Book Fairs will be started from 24th April 2014 to 4th May 2014 at Dewan Tun Hussein On, Dewan Tun Dr. Ismail, Dewan Tun Razak 3, 4 and Legar Putra Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.
The gate will be open to the public on 24th April 2014, from 10.00am to 9.00pm.
Admission is free. 

 

 

 

ada BERANI, 2KAR PAT.

Ekspo Selangkah ke UiTM, 2014 (sekarang!) c&p

terperasan poster Ekspo Selangkah ke UiTM, 2014′ petang tadi sewaktu nebeng p’we ke kelas terakhirnya di sana; selepas jenguk jap ke majlis perkahwinan anak member di Intec.. tapi x p ke ekspo tu sebab full & rasa penat lak and surely ‘parking menapak!

😉 

sok, ada lagi (hari terakhir!) ekspo tu.. so, kalu korang nak p situ, better gerak awai le untuk elak parking jauh! btw, ni ada c&p tentatif program tu.. klik link untuk more info, yo!

Universiti Teknologi MARA (UiTM) akan menganjurkan Ekspo Selangkah ke UiTM secara serentak di 15 lokasi seluruh negara pada 22 dan 23 Mac ini.

Program ini bertujuan memberi pendedahan dan menyalurkan maklumat terkini mengenai program-program yang ditawarkan kepada orang ramai terutamanya calon-calon lepasan SPM, STPM dan Matrikulasi dalam membuat pilihan yang tepat dan sesuai berdasarkan keputusan yang diperolehi.

Ekspo Selangkah ke UiTM juga memberi ruang kepada bakal calon bagi mengetahui secara keseluruhan program pilihan mereka dengan lebih teliti kerana sepanjang ekspo berlangsung, pensyarah dan staf yang terlibat akan memberi penerangan tentang program-program pilihan calon.

Taklimat fakulti, khidmat nasihat, semakan syarat kelayakan, ujian minat kerjaya dan perkhidmatan kaunter daripada 25 fakulti di UiTM adalah antara kemudahan yang akan disediakan untuk para pengunjung mendapatkan maklumat lebih lanjut.

Kaunter khas program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) turut dibuka bagi membantu calon-calon miskin dan tidak berkemampuan tetapi layak untuk melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi.

Sila bawa bersama:

  1. Salinan Sijil SPM/ STPM/ Diploma
  2. Salinan Semakan Syarat Kelayakan Program

JADUAL TAKLIMAT FAKULTI & LOKASI EKSPO BAGI KAMPUS NEGERI/CAWANGAN

http://www.uitm.edu.my/index.php/en/upcoming-event/688-ekspo-selangkah-ke-uitm-2014

sumber: 

http://www.uitm.edu.my/index.php/en/upcoming-event/688-ekspo-selangkah-ke-uitm-2014

 

IKHLAS dalam Beribadah kepada ALLAH

cropped-cropped-start-e13874311262461.jpg

Awal setiap amalan adalah niat; mutu kiraan ilmu, amalan dan penghayatan adalah IKHLAS! Di mataNya, mungkin terhapus ibadah selain niat ikhlas untukNya, rahmat Nya pula melebihi segala kerana ikhlas pendamping ihsan… justeru, mari kita berburu mencari identiti ikhlas dalam diri; apakah perisainya kita miliki?

Allahumma Ya Allah…

( tanpaMU, siapalah kami? )

mudah2an, perkongsian ini memanfaatkan…

aameen..

ghurrabaa..

Surau Al-Ansar, Lorong Kiri 5, Keramat Jaya, KL

adakah masjid di hatiku?
adakah masjid di hatiku?

cadangan untuk ke EBI’14 di Putrajaya petang semalam tidak kesampaian ~ innalillahi…sebaliknya kami menukar hala ke Kay Ell pula menjelang senjanya! Alhamdulillah, sempat berjemaah solat maghrib di Surau Al-Ansar, di Lorong Kiri 5, Keramat Jaya akhirnya. just on time!

ada perkara menarik tentang Surau Al- Ansar ini yang hendak dikongsi. Surau yang bersederhana besar ini memikat saya untuk ke sana lagi sekiranya diizinkanNya.. nak tahu kenapa? hee.. tanyalah..!? haha

awalnya, saya terasa janggal untuk masuk ke dalam surau itu bila kelihatan hanya beberapa muslimin sahaja di dalamnya, dan semakin bertambah tatkala azan berkumandang di sana! setelah kelihatan seorang makcik mula masuk dari bahagian belakang surau itu, saya memberanikan hati mengikutinya..

Alhamdulillah, saya berpuas-hati kerana ruangan dalam untuk muslimat; terutamanya ruang untuk berwudhu ‘terlindung’ dan melegakan kerana ianya bersambungan dengan ruang solat muslimah yang juga private untuk changing room/telekung! Telekung/  peralatan solat kelihatan tersusun, bersih dan menyenangkan! Alhamdulillah..

agak bertingkat sedikit ruangan ke changing telekung tu tetapi selesa seolah berada di bendul rumah yang boleh menjuntaikan kaki semacam sedang bersantai..hee..

saya terpana, usai solat maghrib bersama; di dindingnya baru terpandang tulisan bermaksud semacam ” adakah (damai) masjid di hati?”... memang.., maksud mendalam, tapi saya terlupa memfotonya & tidak menghafalnya kerana maksudnya telah saya kira pahaminya.. insyaAllah.. saya ingin mencatatnya jika berkesempatan ke situ lagi..

hee.., maaflah catatan ini sekadar nota personal saya kerana jarang saya lihat masjid/ surau yang menjaga privasi kaum hawa ketika di rumahNya! senibina ataupun struktur sesetengah surau/masjid kadangkala membelakangkan keselesaan aurat muslimat yang patut dijaga sewaktu hendak berwudhu; yang adakalanya memalukan mereka yang terpaksa melalui ruang ke tandas @ pintu masuk ke surau muslimat yang sama laluan dengan lelaki seperti pengalaman lalu di R&R Guthrtie! bagi saya, suasana sebegini amat menjengkelkan dan diharapkan keprihatinan semua membetulkan struktur agar keselesaan beramal dalam perjalanan mendapat barakahNya.. aameen..

syabas untuk warga Keramat umumnya, dan buat pihak pentadbiran/ pengurusan Surau Al-Ansar khasnya, juga istimewa buat jemaahnya sekelian!

kalian TERPILIH!

adakah Masjid di hatiku?

EKSPO BUKU ISLAM @ PUTRAJAYA P3 ( 28/2/2014 – 9/3/2014)

Neem, kita rasa, awaklah orang pertama yang mewakili kami ke P3 untuk ke Ekspo Buku Islam @ Putrajaya kali ni ‘kan? almaklum le, warga Putrajaya…

(huhu.. kami terlewat tahu tang EBI’14, ni pun baru je tahu selepas kawan kak long mengajaknya ke sana @ hari terakhir lak tuu.. nape x sound awal kat kami??) 

 😦

news @ mediamassa x sudah2 dengan updates MH370 lagi coz masih belum ditemui dan MISTERI! Walau ada desus dari sumber Vietnam yang menyaksi kesan tumpahan minyak di perairannya, tetapi sumber Malaysia menyangkalnya kerana pihak siasatan negara kita dari darat, laut & udara tidak melaporkannya?! wallahu’alam…

apa2pun, segala yang terjadi bukanlah pilihan kita (yang memang mengharap segala terbaik untuk diri) tetapi; penuh hikmah sebenarnya.. setiap musibah misteri hikmahnya – hanyalah si bijak arif memakluminya! bersabarlah & redha.. lambat-laun akan terungkai jua..

bersedialah untuk segala kemungkinan, mungkin itulah yang terbaik untuk memujuk keterbatasan diri berstatus insan ! berfikiran optimislah agar masih ada taman di hati ~ berserah & kembalikan persoalan ini kepada yang empunya SEGALA; insyaAllah, akan tersiram damai akhirnya…

‘ siapa kita yang dapat menandingi takdir yang telah ditetapkanNya? Namun, Allah Maha Baik, justeru marilah kita bersangka baik dan teruskan doa kita untuk kebaikan dan keselamatan semua yang terlibat! aameen..

jangan sesekali berputus-asa dari rahmat Allah kerana rahsiaNya melangkaui segala.. dalam duka terselit bahagia; setelah kesulitan itu pasti akan hadir kemudahan!! insyaAllah..

sabar, doa & solat penunjang munajat!

SUBMIT!

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

btw, ni ada info tentang EBI (Ekspo Buku Islam) 2014 di P3, Putrajaya:

DETAILS: 

Event: EKSPO BUKU ISLAM KE-10, PUTRAJAYA

Tarikh :28/02/2014 hingga 09/03/2014.

MASA: 9 pagi – 8malam (Sabtu, Ahad : 9 pagi – 9 malam)

Tempat : Dewan Cempaka Sari,Perbadanan Putrajaya.

JADUAL AKTIVITInya, klik di sini, ye!

02/03/2014 (Ahad) – Ustaz Zul Ramli
02/03/2014 (Ahad) – Heliza Helmi
02/03/2014 (Ahad) – Ustazah Fatimah Syarha
05/03/2014 (Rabu) – Datuk Dr. Mahmood Zuhdi
07/03/2014 (Jumaat) – Ustaz Don
08/03/2014 (Sabtu) – Ustaz Dr.Abu Hassan Din
08/03/2014 (Sabtu) – Puan Hajjah Rohani
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Muhadir Haji Joll
09/03/2014 (Ahad) – Ustaz Dr. Zulkifli Al-Bakri

sumber rujukan:

http://ekspobukuislam.com/v2/

https://ms-my.facebook.com/pages/Ekspo-Buku-Islam/257313144351802

Gambar: Assalamualaikum sahabat.Ayuh sama-sama kita meriahkan lagi EKSPO BUKU ISLAM 10 PUTRAJAYA.

Jakarta Islamic Book Fair (JIBF) 2014

Alhamdulillah, sempat juga  kami kunjungi Jakarta Islamic Book Fair (JIBF) 2014 yang bertempat di Istora Senayan pada hari pembukaannya  , Jumaat (28 Feb, 2014) ; iaitu selepas menyertai lawatan akademik ke Rumah Sehat Terpadu @Dompet Dhuafa’ di Bogor di paginya.

Walaupun sampai di JIBF hampir jam 6 petang waktu Indonesia (Malaysia: 5pm) tapi syukurlah keadaan di sana tidak terlalu sesak dan agak selesa kerana mungkin ramai  warga tempatannya telah beransur pulang… cuma agak terkilan kerana tidak sempat ketemu bapak OPICK yang khabarnya berjadual di pentas JBIF pada jam 4-6.30pm Jumaat itu! innalillahi…

Tema JIBF 2014 tahun ini adalah “Saatnya Umat Berkarakter Qur’ani”.

Jadwal Acara 13th Islamic Book Fair 2014 di Istora Senayan, Jakarta (28 Februari – 9 Maret 2014)

Tema ini kami angkat sejalan dengan kebutuhan bangsa ini akan hadirnya umat dan pemimpin yang bersandar pada nilai-nilai Qur’ani. Sekaligus mengawal proses yang telah dimulai untuk mewujudkan umat yang memiliki identitas atau karakter Qur’ani,”

1 Muharram, 1435h = 5 November, 2013

assalaam wbt.

bagaimana,

doa2 akhir tahun

telah bersediakah untuk explore 1435h selepas berlabuh tirai asar; 4 Nov, 2013 (Isnin) nanti?

sudahkah merenung & menghisab waktu2 yang berlalu pergi sebelum tamat 1434h menjelang maghrib hari ini?

semoga tahun ini terlebih baik daripada tahun2 sebelumnya...ameen....

ya, 

HIJRAH ADALAH DETIK PERMULAAN KEPADA PERUBAHAN

AYUH,

mari2lah teman..

kita buru kejayaan abadi yang ALLAH redhai..!!!

(masih belum terlambat lagi… insya Allah..)

jangan berkira2 untuk berHIJRAH, kerana kelewatan selalunya merugikan, terutama untuk kes2 kebaikan & kebajikan!

SALAM MAAL HIJRAH 1435,

 

MAAF ZAHIR BATIN…

~jangan lupa kami dalam doamu~

aameen…

hijrah i2 perjuangan..
hijrah i2 perjuangan..

Selamat Kembali ke PangkuanNya, wahai Sifu Hasly Husin

IMG_6757

Pagi semalam, saya amat terkejut  & terharu setelah mengetahui hampir sebulan lepas upenya ( meninggal pada 30 Ogos, 2013 /Friday) pemergian EN.HASLY HUSIN bekas pensyarah ITM [sewaktu suka-suka belajar Eastern / Western Cookery (EWC) short course dulu di Shah Alam (1997/8)] ke rahmatullah – selepas menjenguk rakan2 Puan Artinah ( my lecturer gak mase EWC ) di FB! Cik Mohaini dulu pernah memberitahu saya tentang almarhum yang berhenti awal sebab sakit dan telah pulang ke kampungnya di Melaka untuk berubat. Pernah dulu saya bercadang mengajak suami melawat beliau di Melaka (den pun orang Melaka gak 😀 ) tetapi tiada alamat jelas dinyatakan ( in Alor Gajah je tau..) so, terlupa tang ni… maafkan kami, Sifu Hasly!

Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fu ‘anhu wa akrim nuzulahu wa wassi’ madkhalahu waj’ali al-jannata maswahu.

Mohon doa untuk mengiringi kepergian almarhum.

“(Yaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami akan kembali.”

[TQS al-Baqarah (2):156]

Ya Allah, ampunilah kami, baik yang masih hidup maupun yang telah mati, yang hadir di sini maupun yang tidak hadir, yang kecil maupun yang besar, yang laki-laki maupun yang wanita. Engkau Maha Tahu tempat kami dan tempat istirahat kami. Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Ya Allah, barang siapa yang Engkau hidupkan diantara kami maka hidupkanlah di atas Islam dan sunnah (ahli sunnah, pent). Barang siapa yang Engkau matikan diantara kami maka matikanlah di atas Islam dan sunnah.

(HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Ya Allah ampunilah dia, rahmatilah dia, selamatkanlah dia, maafkanlah dia, baguskanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburnya, mandikanlah ia dengan air, salju dan embun, bersihkanlah ia dari dosa dan kesalahan sebagaimana kain putih dibersihkan dari kotoran. Jadikanlah rumah yang lebih baik dari rumahnya, pasangan yang lebih baik dari pasangannya, masukkanlah ia ke dalam sorga dan lindungilah ia dari azab kubur dan azab neraka. Lapangkanlah ia dalam kuburnya dan berilah ia cahaya di dalamnya.

(HR. Muslim)

Innalillahi…

###

Di dalam sunnah nabi kita Shalallah alaihi wassalam, disunnahkan mengucapkan Innalillah wainnailaihi rajiun (Sesungguhnya kita adalah milik Allah,dan sesungguhnya hanya kepada-Nya lah kita dikembalikan) untuk sebarang musibah dan amat digalakkan berdoa!

Di dalam riadhus Shalihin, terdapat 1 hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang mana menyatakan peristiwa wafatnya Abu Salamah,salah seorang sahabat nabi, Nabi Shalallah alaihi wassalam pergi untuk menziarahi Abu Salamah..Ketika Rasulullah Shalallah alaihi wassalam masuk, Rasulullah mendoakan untuk Abu Salamah dengan doa “Allahummaghfirlahu,Warhamhu, Wa’afihi,Wa’fu’anhu. Wa akrim nuzulahu..(ila akhir hadith)”

“Ya Allah, ampuni,sayangi,selamatkan dan maafkanlah ia, serta muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah kuburnya, mandikanlah ia dengan air sejuk dan ais dan sucikanlah ia dari dosa-dosa sebagaimana Engkau memutihkan baju dari kotoran, gantikanlah rumahnya dgn tempat tinggal yg lebih baik dan berilah ia ganti keluarga dan isteri yang lebih baik daripada keluarga yg ditinggalkannya serta masukkanlah ia ke dalam syurga dan jauhikan ia dari azab kubur atau azab neraka”

( Rujuk Buku Doa,Dzikir dan Wirid Sehari-hari menurut Al-Quran dan As-Sunnah(Hisnul Muslim),Bab Doa Ketika Menyolatkan Mayyit,m/surat 168,169)

Didalam hadith yg sama, Rasulullah mengajarkan kepada Ummu Salamah, apabila ditimpa musibah, berdoalah kepada Allah dengan cara yang diajar oleh Nabi..

“Innalillah wainnaa ilaihi raji’un,Allahumma ajurni fi musibati, wakhlufli khairan minha”

 Maksudnya:

“Sesungguhnya kita adalah milik Allah,dan sesungguhnya hanya kepada-Nya lah kita dikembalikan, Ya Allah berikanlah aku ganjaran atas musibah ini dan gantikanlah ia dengan sesuatu yg lebih baik”

(Ibid,Bab Doa Orang yg Ditimpa Musibah,mukasurat 166/167).

[Pada mulanya Ummu Salamah terdetik,mana mungkin ada yang lebih baik dari Abu Salamah. Namun sesudah itu Rasulullah sendiri yang datang untuk mengahwini beliau. Dan ternyata benarlah apa yang diajarkan oleh Rasululullah saw.]

Hadith ini shahih dan diriwayatkan oleh Imam Muslim didalam Shahihnya,jilid 2,hadith 632.

Namun, adat orang Melayu di Malaysia, apabila dikhabarkan tentang berita kematian seseorang saudara seIslam, mereka tidak berdoa seperti yang Rasulullah saw. ajarkan,tetapi mereka menyatakan  “mari kita sedekahkan Al-Fatihah kepada saudara kita yang baru meninggal dunia”

Dari mana datangnya amalan ini? kepada siapa disandarkan amalan ini?

Jika mereka mengatakan ini dari mazhab Syafie, sesungguhnya Imam Syafie tidak pernah menyatakan sedemikian. Imam Syafie berpendapat bahawa bacaan Al-Quran kepada si mati,pahalanya tidak sampai kepada si mati, begitu juga pendapat imam Hanbali dan Imam Hanafi.

Namun masih ada ulama’ yang mengatakan sampai pahala kepada si mati, tapi dengan syarat tidak ada unsur upah. Ulama yang menyatakan sedemikian adalah Imam Ibn Qayyim al-Jauzi di dalam kitabnya Ar-Ruh dan Imam Malik..

Hal ini ulama berbeza pendapat, tetapi jika berdoa para ulama sepakat bahwa doa akan sampai pada si mati..

Sekarang pada kita ada 2 pilihan di mana 1 perkara yang jelas dan lebih yakin untuk diamalkan dan 1 perkara yang masih tidak tahu kebenarannya ( Hanya Allah mengetahui)..

buatlah pilihan yang bijak!

credit to:

http://adiwahab.blogspot.com/2009/06/ketika-musibah-menimpa.html

http://hizbut-tahrir.or.id/2012/08/22/berita-duka-innalillahi-wa-inna-ilaihi-rojiuun/

berakhir sudah deritanya…

Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fu ‘anhu wa akrim nuzulahu wa wassi’ madkhalahu

waj’ali al-jannata maswahu.

semoga dia berbahagia…cukuplah dia menahan derita … kembalilah ke pangkuan Penciptanya!

saya hanyalah pemerhati sekali-sekala.. d musim politik lewat lalu.. simpatiku tertumpah pada Ustaz Azizan Razak, mantan MB Kedah yang pada jam 11:10 pagi tadi diwartakan telah kembali ke rahmatullah,,, innalillahi wainna ilaihi rajiiun.. 

saya simpati bukan kerana kekalahannya mempertahankan jawatan MB Kedah, tetapi simpati kerana sampai hati pengundi2 Kedah menolak undi buatnya..!! pernah dulu saya mendengar ceramah tentangnya yang bersederhana & berhemah berbelanja demi meningkatkan $$$$$ Kedah dan menjelaskan sebahagian besar hutang terdahulunya.. dalam pembentangan di Dewan Rakyat?? wallahu’alam.. ( kene review semula bab ni..  lupa figure!)

peristiwa di mana kakinya terpaksa dipotong & dikebumikan dahulu juga menyayat hati… dan saya nampak wajah beliau masih jugak tersenyum di balik duka deritanya.. innalillahi…

alangkah… 

pabila disoroti kisah pemergian Almarhum Ustaz Azizan Razak ini, saya rasa lega kerana Allah menjemputnya kembali.. lega kerana lenyaplah derita zahir & batinnya…

semoga Allah ridha, ampun, lindung, rahmat, belas dan kasihinya sebagai penolong agamaNya! aameen..  x tergamak melihat keringat perjuangannya dipersenda sedang jasadnya uzur merana !

 details lanjut berkenaan kehilangan tokoh Islam kita, Ustaz Azizan boleh baca di sini!

POKOK SENA:Jenazah mantan Menteri Besar Kedah, Tan Sri Ustaz Azizan Razak selamat dikebumikan di Muassasah Darul Ulum, dekat sini pada jam 5.50 petang tadi dengan disaksikan para pemimpin dan ribuan rakyat negeri ini.  Talkin dibacakan Ketua Urusan Ulamak PAS Jerlun, Ustaz Mat Rejab Mat Akhir.

Antara yang hadir memberikan penghormatan terakhir ialah Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din; mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad; Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir; Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad dan Ustaz Salehen Mukhyi; Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamaruddin Jafar; Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli dan mantan Menteri Besar, Tan Sri Mahdzir Khalid.

Solat jenazah dilaksanakan di Markaz PAS Pokok Sena, Jalan Langgar jam 4.15 petang dengan diimamkan anak lelaki Allahyarham, Izzatul Islam Azizan manakala doa dibacakan ulama tempatan, Tuan Guru Haji Salleh Musa.

Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah turut berangkat menziarahi jenazah Allahyarham .

kenali Ustaz Azizan sepintas lalu , klik di sini,,,

aku yang terlewat

Ya Rabb

aku yang selalu terlewat

untuk menyapaMu selalu,,

dalam sunyi dan sibukku

kemudian  berlalu..

sungguh aku terlalu….

membiar inginku termangu,

kelu lidah hati membeku

bila x tersebutkan kalimah syahdu

cinta buatMu

yang aku rindu..

hijrah i2 perjuangan..
hijrah i2 perjuangan..

~innalillahi wainna ilahi rajiun ~

Ya Tuhan,

pilu x keruan – bukan itu impian

aku ingin bersamaMu

dalam setiap waktu & keadaan

meski sendirian…

Dikaulah pujaan,

yang menguat hayatku

menyegar rongga terhidu

penuh malu

dhoifku!

ampun & maafkanlahlewatku!

9.9.2011 – 9.9.2013 ( 2 tahun qamariyyah) genap pemergianmu x kembali, Bonda!

alfatihah buat Allahyarhamah Bonda yang pergi x kembali..

IMG_6757

Allahummaghfirlaha warhamha wa ‘afiha wa’fu ‘anha , wa akrim nuzulaha wawassi’ madkhalaha waj’alil jannata maswaha .

Allahumma la tahrimna ajraha,  wa la taftinna ba’daha waghfir lana wa laha!

semalam ke pusaramu,

lewat senja yang mencumbu

memaksa langkahku mengunduri

dalam sebak yang tersimpan,

dan rindu yang menyendiri..

tak terungkapkan!

aku bukan permata yang kau impikan

setelah penat-jerih mu membesarkan tanpa soal & bosan;

tiada silauan bakti jua buat seri sekian kesepian..

hanyalah kerdilku mendoakan dalam kedhoifan;

memohon keampunan, rahmat, perlindunganNya  &  kebahagiaan ayahbonda di sana..

agar terselamat dari segala bencana & azab x terdaya;

dengan izinNya_yang tersangat belas ihsan & penyantun lagi penyayang!

irhamna, Ya KhaliQ!

aameen..

tektik & Strategi musuh menghancurkan Islam, sedarkah anda?

Islam datang dalam keadaan dagang,

dan kembali dalam keadaan dagang jua!

ghurrabaa..

 

Waspada kita akan rancangan jahat musuh,

 

tektik & strategi mereka untuk menghancurkan  Islam & 

menjahanamkan umat Islam secara halus.. (c&p).

 

Bagaimanakah kita memandang hal ini –

apakah dengan kerlingan di hujung mata sahaja?

 

AYUH, saudara2ku,

 

SEDARLAH ..,

 

BANGKIT & LURUSKAN BARISAN !

 

KLIK LINK PILIHAN, k?

 

http://www.arrahmah.com/read/2012/07/15/21646-beginilah-mereka-menghancurkan-kita-lalu-bagaimana-sikap-kita.html

 

http://www.youtube.com/watch?v=YYURW49wzUs

 

come 0n, men!

Why should we read the Quran, even when we do not understand even a single arabic word? (c&p)

RECITE IT EVERYDAY~

Masya Allah!

Have u read this article before? I found it 3 years ago somewhere; and republished it here again in the event of NUZUL QURAN! 

May Allah bless us always ~ recite alQuran daily – it’s a sunnah!

An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quran. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.

One day the grandson asked,

“Grandpa! I try to read the Quran just like you but I don’t understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur’an do?”

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied,

“Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water.”

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said, “You’ll have to move a little faster next time,” and sent him back to the river with the basket to try again.

This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said, “I don’t want a bucket of water; I want a basket of water. You’re just not trying hard enough,” and he went out the door to watch the boy try in.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house. The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breath, he said, “See Grandpa, it’s useless!”

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

Son, that’s what happens when you read the Qur’an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives.”

Mengaji-Alquran

IQra’ : Terapi Ruhani untuk Semua

jika telah memulai bacaan di peringkat awal buku Terapi Ruhani untuk Semua karya Habib Ali al-Jufri ini , pastinya diri akan tersentuh kerana dihiburkan bahawa kita yang terpaut membaca karya indah ini adalah jemputan dari Allah Tuhan Seru Sekelian Alam…. MasyaAllah… memang itulah yang sebenarnya berlaku, teman! Terkedu dan sendu di hati hanya DIA  yang tahu..betapa, bersyukur dan terharunya kerana diri sebenarnya tidak ditinggalkan, malah dalam proses penyaringan menujuNya… InsyaAllah.. justeru, terpanggillah catatanku di sini ingin berkongsi info ~ semoga kalian yang sedang bertarung mencari nilai diri tidak patah semangat dan terus mencari, meminta, menyembah, dan menyerah kepada Pemilik Segala yang Maha Memiliki dan Menguasai Sesuatu!! SubhanAllah… sungguh hati teramat cemas dengan segala episod lewat kini; berlawanan dengan apa yang pernah digenggam dan berjauhan dari rona-rona  kehidupan yang diimpi!! naudzubillahi… rupanya,, inilah realiti  yang mesti ditelan tanpa putus-harap dari Tuhan! Tidak diberati seseorang melain kadar kesanggupannya sahaja…. janjiNya yang BENAR & YAKINlah segala dari ALLAH ITU BAIK kerana DIA MAHA BAIK!! Inilah antara sinopsis Buku Terapi Ruhani untuk Semua yang memanggil naluriku membelinya ketika berkunjung ke  Jakarta Islamic Book Fair, Mac’2013 lalu.. gerakan dengan izin Allah ~ buku pilihan antara jutaan buku-buku Islamik di JIBF’13!! Alhamdulillah..

Tanpa disadari, banyak yang terlewat dalam hari-hari kita. Kemarin adalah waktu yang telah berlalu; apa yang telah kita selipkan pada waktu yang tak lagi kita kuasai itu? Kemarin adalah rentangan hari yang telah lewat; apa yang sudah kita tambahkan pada masa yang tak akan pernah kembali itu? Apabila hari demi hari berlalu begitu saja tanpa ada upaya pendekatan diri kepada Tuhan, tanpa kita mampu menjadikannya titian menuju-Nya, lalu apa tujuan hidup kita? Pernahkah terbesit di benak kita pertanyaan-pertanyaan semacam itu dan kita melewatkannya tanpa jawaban? Kenapa? Di antara persoalannya adalah kita tak punya teman dekat yang berbicara dari hati ke hati. Inilah buku yang membidik hati. Untaian kata dan seruan bijaksana dalam buku ini seperti mengetuk pintu kesadaran. Sesekali ketukan itu terdengar kencang, membuat kita segera terjaga; sesekali terdengar lembut, membuat kita ingin lekas menyambut. Menyadarkan kita bahwa hidup adalah menapaki jalan Tuhan; mengingatkan bahwa ada rambu-rambu perintah dan larangan yang harus diperhatikan.

Hardcover, 352 pages
Published 2011 by Zaman (first published 2007)
original title
معالم السلوك للمرأة المسلمة
ISBN13
9789790242944
edition language
Indonesian

di mana harus bermula…??

ya, di mana harus bermula…??

agak canggung jugak sebab lama tidak mencatat di sini ~ kesibukan atau mungkin tidak berkesempatan.. wallahu’alam..

ladder of success - be practical!

c’est la vie ~

banyak peristiwa terjadi, pelbagai pengalaman ditempuhi, bermacam hal yang ditangani… semuanya mewarnai kehidupan kerdilku..

ada suka, duka dan ngeri, gembira dan tragedi.. ada pertemuan..ada perpisahan, ada kelahiran baru & juga pemergian yang tidak dijangka..

segalanya beredar mengikut paksi kehidupan, kesaksian atas perjuangan yang nanti dipersoalkan… dhoifnya diri pabila mengadapMu yang Maha Penyantun lagi Maha Belas…

Ya Allah,

aku mengaku salah-silap, dhoif ketelanjuran dosa2ku yang nyata & tersembunyi..

kini aku datang menghadap kepada-Mu, ya Illahi

setelah semua kecerobohan dan pelanggaranku atas diriku
memohon maaf, mengungkapkan penyesalan dengan hati luluh
merasa serik, mengharap ampunan menginsafi kesalahan
mengakui kelalaian, menyedari kecerobohan menginsafi kesalahan
tiada kutemui tempat melarikan diri, dari (dosa-dosa) yang telah kulakukan
dan tiada tempat berlindung agar kuterlepas dari segala noda dan beban
melainkan Kau kabulkan permohonan ampunanku
dan memasukkan daku ke dalam lautan kasih-Mu

……

Illahi, Tuhanku

Aku memohon kepada-Mu dengan kodrat yang telah Engkau tentukan
Dengan Qadha yang telah Engkau tetapkan dan putuskan
Dan yang telah Engkau tentukan berlaku pada orang yang berkenaan
Limpahkanlah (ampunan-Mu) padaku di malam ini, disaat ini
Pada semua nista yang pernah aku kerjakan
Pada semua dosa yang pernah aku lakukan
Pada semua kejelekan yang pernah aku rahsiakan
Pada semua kejahilan yang pernah aku kerjakan
Yang aku sembunyikan atau aku tampakkan
Yang aku tutupi atau aku tunjukkan
(ampuni) semua keburukan yang telah Engkau suruhkan malaikat yang mulia mencatatnya
mereka yang Engkau tugaskan untuk merakam segala yang ada padaku
mereka yang Engkau jadikan saksi-saksi bersama seluruh anggota badanku
dan Engkau sendiri pengawas di belakang mereka
dan saksi bagi apa yang tak terpantau oleh mereka
dengan rahmat-Mu sembunyikanlah (keburukan-keburukan itu)
dengan kurnia-Mu tutupilah itu
dan perbanyaklah bahagianku pada setiap kebaikan yang Engkau turunkan
atau setiap kurnia yang Kau limpahkan
atau setiap keberuntungan yang Kau sebarkan
atau setiap rezeki yang Kau curahkan
atau setiap dosa yang Kau ampunkan
atau setiap kesalahan yang Kau sembunyikan
Wahai Tuhanku, wahai yang menciptakanku, wahai yang memeliharaku
Ya Illahi, Tuhanku, Pelindungku, Pemilik Nyawaku
Wahai Zat Yang di Tangan-Nya ubun-ubunku
Wahai Yang mengetahui kesengsaraan dan kemalanganku
Wahai Yang mengetahui kefakiran dan kepapaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku, Wahai Yang memeliharaku
Aku memohon kepada-Mu demi kebenaran dan kesucian-Mu
Dan demi keagungan sifat dan asma-Mu
Jadikan waktu malam dan siangku dipenuhi dengan dzikir pada-Mu
Senantiasa mengabdi kepada-Mu
Diterima amal-amalku di sisi-Mui
Sehingga perbuatan dan ucapan-ucapanku seluruhnya menyatu
Dan kekekalan selalu keadaanku dalam berbakti kepada-Mu
Wahai Tuanku, Wahai Zat yang kepada-Nya aku percayakan diriku
Yang kepada-Nya aku adukan keadaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku,Wahai Yang memeliharaku 3X

Kokohkan anggota badanku untuk berbakti kepada-Mu
Teguhkan tulang-tulangku untuk melaksanakan niatku
Kurniakan kepadaku kesungguhan agar takut kepada-Mu
Sentiasa untuk berbakti kepada-Mu
Sehingga aku bergegas menuju-Mu bersama pendahulu
Dan berlari ke arah-Mu bersama orang-orang yang berpacu
Merindukan dekat kepada-Mu bersama yang merindukan-Mu
Jadikan daku dekat pada-Mu, dekatnya orang-orang yang ikhlas
Dan takut pada-Mu, takutnya orang-orang yang yakin
Dan berkumpul di hadirat-Mu bersama kaum mukminin

Ya Allah siapa saja bermaksud buruk kepadaku, tahanlah dia
Siapa saja yang memperdayaku, perdayakanlah dia 3X

Jadikan aku hamba-Mu yang paling baik nasibnya di sisi-Mu
Yang paling dekat kedudukannya dengan-Mu
Yang paling istimewa tempatnya di dekat-Mu
Sungguh semua ini tidak akan tercapai kecuali dengan karunia-Mu

Limpahkan kepadaku kemurahan-Mu
Sayangi daku dengan kebaikan-Mu
Jaga diriku dengan rahmat-Mu
Gerakkan lidahku untuk selalu berdzikir pada-Mu
Penuhi hatiku supaya selalu mencintai-Mu
Berikan kepadaku dari yang terbaik dari ijabah-Mu
Hapuskan bekas kejatuhanku
Ampunilah ketergelinciranku

Hanya Engkau

Sungguh Engkau telah wajibkan hamba-hamba-Mu beribadah kepada-Mu
Dan Engkau perintahkan mereka untuk berdoa kepada-Mu
Dan Engkau jaminkan kepada mereka ijabah-Mu
(kerana itu) kepada-Mu ya Rabbi kini kuhadapkan wajahku
kepada-Mu ya Rabbi kupanjatkan tanganku

demi kebesaran-Mu perkenankanlah doaku sampaikan daku pada cita-citaku
jangan putuskan harapanku akan karunia-Mu
lindungi aku dari kejahatan jin dan manusia musuh-musuhku

Wahai Yang Maha Cepat ridha-Nya

Ampunilah orang yang tidak memiliki apa pun kecuali hanya doa
Kerana sesungguhnya Engkau akan melakukan apa-apa yang Kau kehendaki

Wahai Yang Asma-Nya adalah penawar dan dzikir (pada-Nya) adalah obat dan ketaatan kepada-Nya adalah kekayaan
Sayangilah orang yang modalnya hanya harapan dan senjatanya hanya tangisan

Wahai Penabur kurnia, Wahai Penolak Bencana
Wahai Nur yang menerangi mereka yang terhempas dalam kegelapan
Wahai Yang Maha Tahu tanpa diberitahu

Kurniailah Muhammad s.a.w. dan keluarga Muhammad s.a.w.
Lakukan padaku apa yang layak bagi-Mu

sesungguhnya Engkau layak memberi ampunan

Semoga Allah melimpahkan kesejahteraan kepada Rasul-Nya serta pada Imam yang mulia dari keluarganya dan sampaikan sebanyak-banyaknya salam kepada mereka, dengan rahmat-Mu wahai Dzat yang Paling Pengasih di antara para pengasih.

Dengan Rahmat-Mu Wahai Yang Maha Pengasih…

irhamna…

aameen…

allah-knows.jpg

perginya sukar diganti: Ustaz Fadzil Nor segar di lipatan hati & memori!

Al-Fatihah.. 

Genap 11 tahun kini kepulangan beliau ke rahmatullah pada 23 Jun, 2013 ini .. perginya seorang Ulamak yang sukar diganti! Almarhum Ustaz Fadzil Nor segar di lipatan hati & memori..

Ada banyak kisah menarik beliau yang low-profile ini dikongsikan bersama sebagai lambang perpaduan & keharmonian sejagat.. kisah perjuangan dan prinsip tegasnya tentang Islam yang disanjung teman dan lawan,kesederhanaan beliau yang memikat hati umum !

Hala tuju dakwah almarhum Ustaz Fadzil Nor yang jelas; kebijaksanaannya menangani isu2 semasa secara kolektif sangat menambat teman dan menggerun lawan!

Betapa, episod kematiannya pun berjaya menambat seseorang memeluk Islam dengan izin Allah – setelah menyaksi peristiwa flight yang membawa jenazah beliau pulang ke daerahnya dilindungi awan; Masya Allah! SubhanAllah!

Maafkan saya, maafkan saya, maafkan saya, ya!!

rumi11

uhh2… maafkan saya ye, kerana buat awak tertunggu di sacc siang tadi selama hampir 5 jam… sian awak! x sangka xde ssapa yang free nak p sacc hari ahad ni untuk jumpa2.. atau setidaknya contact awak memaklumkan ketidakhadiran mereka seawalnya di fb atau messaging di hp ke pape… saya rasa sangat bersalah sebab saya yang cadangkan pertemuan itu kerana mengira kelapangan awak yang menetap jauh di utara, so susah sikit nak jumpa2 selalu… kawan2 lain kebanyakannya di midvalley; senang sikit kalu pakat nak terjah jumpa!

rumi7

do pl 4give, me!

innalillahi….

rumi-5

rumi81

lahaulawala……..

rumi13

rumi6

rumi8

rumi001rumi4rumi88 rumi89

 

 

 

 

 

doa kumail (doa Nabi Hidhir)

DOA KUMAIL @

DOA HADRAT HIDHIR):

Mungkin baiknya dikongsi bersama berkenaan doa Kumail ni agar dapat kita praktikkan bersama.. terlebih di malam Jumaat – malam ini!! doa yang amat berhalus, bersantun dan penuh sayu & hiba doa ini bila dihayati bagi sesiapa yang tulus mahu mendamba kebaikannya..nsyaAllah..

ameen..

“Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi Hidhir (as). Doa Kumail diajarkan oleh Imam Ali bin Abi Thalib (ra) kepada Kumail bin Ziyad salah seorang murid dan sahabat kepercayaannya.

Menurut Sayyid Ibn Thawwus dalam kitab Iqbal,riwayat ini disampaikan oleh Kumail:

” Pada suatu hari, saya duduk di masjid Basrah bersama Maulana Amirul Mu’minin Ali ra. membicarakan hal Nisfu Sya’ban. Ketika ditanya tentang ayat,

” Fiha yufraqu kullu amrin hakim,” (Surah al-Dukhaan:4),

Imam Ali ra. mengatakan bahawa ayat ini mengenai Nisfu Sya’ban; orang yang beribadat di malam itu, tidak tidur, dan membaca Doa Hadrat Hidhir ra. akan diterima doanya.”

“Ketika Imam Ali pulang ke rumahnya, di malam itu, saya menyusulinya. Melihat saya, Imam Ali bertanya,” Apakah keperluan anda ke mari?” Jawab saya, ” Saya ke sini untuk mendapatkan Doa Hadrat Hidhir.”
” Imam mempersilakan saya duduk, seraya mengatakan,

” Ya Kumail, apabila anda menghafal doa ini dan membacanya setiap malam Juma’at,cukuplah itu untuk melepaskan anda dari kejahatan, anda akan ditolong Allah, diberi rezeki, dan doa ini akan dimakbulkan.

Ya Kumail, lamanya persahabatan serta perkhidmatan anda, menyebabkan anda dikurniai nikmat dan kemuliaan untuk belajar (doa ini).”

Terjemahan DOA KUMAIL:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah saw.dan keluarganya

Ya Allah, aku bermohon pada-Mu dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu
Dan dengan Kekuatan-Mu yang dengannya Engkau taklukkan segala sesuatu
Dan merunduk segala sesuatu
Dan merendah segala sesuatu
Dan dengan keagungan-Mu yang mengalahkan segala sesuatu
Dan dengan kemuliaan-Mu yang tak tertahankan oleh segala sesuatu
Dan dengan kebesaran-Mu yang memenuhi segala sesuatu
Dan dengan kekuasaan-Mu yang mengatasi segala sesuatu
Dan dengan wajah-Mu yang kekal setelah fana segala sesuatu
Dan dengan asma-Mu yang memenuhi tonggak segala sesuatu
Dan dengan ilmu-Mu yang mencakup segala sesuatu
Dan dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari segala sesuatu
Wahai Nur, Wahai Yang Maha Suci

Wahai Yang Awal dari segala yang awal dan Wahai Yang Akhir dari segala yang akhir,
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang meruntuhkan penjagaan
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku penyebab hukum karma
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merusak nikmat
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merintangi doa
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menurunkan bencana
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang memutuskan tali harapan
Ya Allah, ampunilah segala dosa yang telah kulakukan
Dan segala kesalahan yang telah kukerjakan

Ya Allah, aku datang menghampiri-Mu dengan berdzikir (kepada)-Mu
Kumohon pertolongan pada diri-Mu
Aku bermohon kepada-Mu dengan kemurahan-Mu agar Kau dekatkan daku ke haribaan-Mu
Sempatkan daku untuk bersyukur kepada-Mu
Bimbinglah daku untuk selalu mengingat-Mu
Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu dengan penuh kerendahan, hina dan kekhusyukan
Agar Engkau maafkan dan sayangi daku
Dan jadikan daku rela dan puas akan pemberian-Mu
Dan dalam segala keadaan tunduk dan patuh (kepada-Mu)

Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu laksana permohonan orang-orang yang terdesak oleh kesulitannya
Yang menghampiri-Mu ketika terpojok urusannya
Yang besar dambaannya untuk meraih apa yang ada disisi-Mu

Ya Allah, Maha Besar kekuasaan-Mu
Maha Tinggi kedudukan-Mu
Selalu tersembunyi rencana-Mu
Selalu tampak kuasa-Mu
Selalu tegak kekuatan-Mu
Selalu berlaku kodrat-Mu
Tak mungkin lari dari kekuasaan-Mu

Ya Allah, tiada kudapat pengampun bagi dosa-dosaku
Tiada penutup bagi kejelekan-kejelekanku
Dan tiada yang dapat menggantikan amalku yang jelek dengan kebaikan melainkan Engkau

Tiada Tuhan selain Engkau Maha Suci Engkau dengan segala puji-Mu
Telah aku aniaya diriku
Dan telah berani aku melanggar, kerana kebodohanku
Tetapi kusandarkan diri pada ingatan dan karunia-Mu yang berkekalan atasku

Ya Allah, pelindungku
Betapa banyak kejelekanku yang Kau tutupi
Betapa banyak malapetaka yang telah Kau hindarkan
Betapa banyak rintangan yang telah Kau singkirkan
Betapa banyak bencana yang telah Kau gagalkan
Betapa banyak pujian baik yang tak layak bagiku telah Kau sebarkan

Ya Allah, besar sudah bencanaku
Berlebihan sudah kejelekan keadaanku
Sedikit sekali amal-amalku
Berat benar belenggu (kemalasan)ku
Angan-angan panjang telah menahan manfaat dariku
Dunia telah memperdayaku dengan tipuannya
Dan jiwaku (telah terpedaya) oleh pengkhianatan serta kelalaian

Wahai Junjunganku, kumohon kepada-Mu dengan kemuliaan-Mu janganlah Kau halangi doaku pada-Mu
(oleh kerana) kejelekan amal dan perangaiku
jangan Kau ungkap dengan pantauan-Mu rahsiaku yang tersembunyi
jangan Kau segerakan siksa atas perbuatanku dalam kesendirianku
dari jeleknya perbuatanku dan kejahatanku
dan berkekalannya aku dalam dosa dan kebodohanku
dan banyaknya nafsu dan kelalaianku

Ya Allah, dengan kemuliaan-Mu, sayangilah aku dalam segala suasana
Dan kasihi aku dalam segala perkara

Illahi, Rabbi, siapa lagi bagiku selain Engkau yang kumohon
Agar melepaskan deritaku dan memperhatikan urusanku
Illahi, Pelindungku, akankah Kau tetapkan hukuman padaku kala kuikuti hawa nafsuku
Dan ketidakwaspadaanku terhadap tipuan musuhku
Hingga kuterbujuk oleh (selera) nafsuku
Dan terlena dalam impianku
Lalu kulanggar sebahagian peraturan-peraturan yang Kau tetapkan bagiku
Dan kulanggar sebahagian perintah-perintah-Mu

Cukup sudah bagi-Mu bukti (dalam menjatuhkan hukuman) padaku atas semua kelakuanku itu
Dan tiada alasan bagiku (menolak) hukuman yang akan Kau jatuhkan padaku atas semua salahlaku itu
(demikian pula) atas hukum dan bencana yang harus menimpaku

kini aku datang menghadap kepada-Mu, ya Illahi
setelah semua kecerobohan dan pelanggaranku atas diriku
memohon maaf, mengungkapkan penyesalan dengan hati luluh
merasa serik, mengharap ampunan menginsafi kesalahan
mengakui kelalaian, menyedari kecerobohan menginsafi kesalahan
tiada kutemui tempat melarikan diri, dari (dosa-dosa) yang telah kulakukan
dan tiada tempat berlindung agar kuterlepas dari segala noda dan beban
melainkan Kau kabulkan permohonan ampunanku
dan memasukkan daku ke dalam lautan kasih-Mu

Ya Allah, terimalah alasan (pengakuan)ku ini
Dan kasihanilah beratnya kepedihanku
Dan bebaskanlah daku dari kekuatan belengguku

Ya Rabbi, kasihanilah kelemahan tubuhku 3X

Kelembutan kulitku dan kerapuhan tulangku
Wahai Yang mula-mula menciptakanku, menyebut dan mendidikku
Memperlakukanku dengan baik dan memberiku kehidupan
Berikanlah aku kurnia-Mu kerana Engkau telah mendahuluiku dengan kebaikan-Mu kepadaku

Ya Illahi, Tuhanku, Pemeliharaku
Apakah Engkau akan menyiksaku dengan api-Mu setelah aku mengesakan-Mu
Setelah hatiku tenggelam dalam makrifat-Mu
Setelah lidahku bergetar menyebut-Mu
Setelah jiwaku terikat dengan cinta-Mu
Setelah segala ketulusan pengakuanku dan permohonanku seraya tunduk bersimpuh pada kekuasaan-Mu?

Tidak, Engkau terlalu mulia untuk mencampakkan orang yang Engkau belai
Atau menjauhkan orang yang Engkau dekatkan
Atau menyisihkan orang yang Kau naungi
Atau menjatuhkan pada bencana orang yang Engkau cukupi dan sayangi

Aduhai diriku, ya Tuhanku, Illahi, Pelindungku
Apakah Engkau akan melemparkan ke neraka wajah-wajah yang tunduk rebah kerana kebesaran-Mu?
Dan lidah-lidah yang dengan tulus mengucapkan keesaan-Mu
Dan dengan pujian mensyukuri nikmat-Mu?
Kalbu-kalbu yang dengan sepenuh hati mengakui ketuhanan-Mu?
Hati nurani yang dipenuhi ilmu tentang Engkau sehingga bergetar ketakutan?
Tubuh-tubuh yang telah biasa tunduk untuk mengabdi-Mu?
Dan dengan merendah memohon ampunan-Mu?

Tidak sedemikian itu dugaan (kami) pada-Mu
Dan juga tidak demikian kami diberitahukan tentang kemuliaan-Mu
Wahai Pemberi Kurnia, Wahai Pemelihara 3X

Engkau mengetahui kelemahanku dalam menanggung beban dunia serta (derita) akibatnya
Serta kesusahan-kesusahan yang menimpa penghuninya
Padahal semua bencana dan kesusahan itu singkat masanya
Sebentar lalunya, pendek usianya

Maka apakah mungkin aku sanggup menanggung bencana akhirat
Dan siksaan-siksaan yang dahsyat di sana … ?
Bencana yang panjang masanya
Dan kekal posisinya
Serta tidak diringankan bagi penghuninya
Sebab semuanya tidak terjadi kecuali kerana murka, balasan dan amarah-Mu
Inilah yang bumi dan langit pun tak sanggup memikulnya

Wahai Tuhanku, bagaimana (mungkin) aku (menanggungnya)?
Padahal aku hamba-Mu yang lemah, rendah, hina, malang, dan papa
Ya Illahi, Rabbi, Tuhanku, Pelindungku
Urusan apa lagi kiranya yang aku adukan kepada-Mu
Mestikah aku menangis, menjerit
Apakah kerana pedihnya azab dan beratnya siksa … ?
Ataukah kerana lamanya derita dan langgengnya bencana … ?

Sekiranya Engkau siksa aku beserta musuh-musuh-Mu
Dan Kau himpunkan aku bersama penghuni siksa-Mu
Dan Engkau ceraikan aku dari para kekasih dan kecintaan-Mu

Oh,  seandainya aku, Ya Illahi, Tuhanku, Pelindungku, Pemeliharaku
(anggaplah) aku dapat bersabar menanggung siksa-Mu
mana mungkin aku mampu bersabar berpisah dari-Mu?

Dan (anggaplah) aku dapat bersabar menahan panas api-Mu
Mana mungkin aku dapat bersabar melihat pada kemuliaan-Mu?
Mana mungkin aku tinggal di neraka padahal harapanku hanyalah maaf-Mu?

Demi kemuliaan-Mu, wahai Tuhanku, Pelindungku
Aku bersumpah dengan tulus
Sekiranya Engkau biarkan aku berbicara (di sana)
Di tengah penghuninya aku akan menangis, seperti tangisan mereka yang menyimpan harapan
Aku akan menjerit, jeritan mereka yang memohon pertolongan
Aku akan merintih, rintihan orang yang kehilangan (harapan)
Sungguh aku akan menyeru-Mu di manakah Engkau, wahai Pelindung kaum mukminin
Wahai tujuan harapan kaum arifin
Wahai Lindungan kaum yang memohon perlindungan 3X
Wahai Kekasih hamba-hamba(Mu) yang tulus
Wahai Tuhan seru sekalian alam
Akankah Engkau perlakukan demikian … ?

Maha Suci Engkau Ya Illahi, dengan segala puji-Mu
Kala Kau dengar suara hamba muslim (di dalam neraka) yang terkurung kerana keingkarannya
Yang merasakan siksa kerana kedurhakaannya
Yang terperosok ke dalamnya kerana dosa dan nistanya …?
Sedangkan ia merintih kepada-Mu dengan mendambakan rahmat-Mu
Ia menyeru-Mu dengan lidah ahli tauhid-Mu
Ia bertawassul kepada-Mu dengan Ketuhanan-Mu

Wahai Pelindungku, bagaimana mungkin ia kekal dalam siksa …?
Padahal ia berharap pada kebaikan-Mu yang dahulu
Mana mungkin neraka menyakitinya …?
Padahal ia mendambakan kurnia dan kasih-Mu
Mana mungkin jilatannya menghanguskannya …?
Padahal Engkau dengar suaranya dan Engkau lihat posisinya
Mana mungkin kobarannya mengurungnya …?
Padahal Engkau mengetahui kelemahannya
Mana mungkin ia jatuh bangun di dalamnya …?
Padahal Engkau mengetahui ketulusannya
Mana mungkin Malaikat Zabaniyyah menghempaskannya …?
Padahal ia memanggil-Mu Ya Rabbi … Ya Allah …
Mana mungkin ia mengharapkan kurnia kebebasan daripadanya
Lalu Engkau meninggalkannya di sana … ?

Tidak, tidak demikian itu sangkaku kepada-Mu
(juga) tidak pula menunjukkan kesohoran kurniaan-Mu
(juga) tidak seperti itu dengan kebaikan serta kurniaan-Mu Engkau akan perlakukan orang-orang yang bertauhid
dengan yakin ..

aku berani berkata; kalau bukan kerana keputusan-Mu untuk menyiksa orang yang mengingkari-Mu
dan ketetapan dari-Mu agar mengekalkan di sana orang-orang yang melawan-Mu
niscaya Kau jadikan neraka seluruhnya sejuk dan damai
tidak akan ada lagi di situ tempat tinggal dan menetap bagi siapa pun
tetapi Maha Kudus asma-Mu
Engkau telah bersumpah untuk memenuhi neraka dengan orang-orang kafir dari golongan jin dan manusia seluruhnya
Engkau akan mengekalkan di sana kaum durhaka
Engkau dengan segala kemuliaan puji-Mu, Engkau telah berkata
Setelah menyebut nikmat yang Engkau berikan,
“Akan samakah orang mukmin seperti orang durjana/fasiq? Sungguh tidak sama mereka itu.”

Illahi, Tuhanku
Aku memohon kepada-Mu dengan kodrat yang telah Engkau tentukan
Dengan Qadha yang telah Engkau tetapkan dan putuskan
Dan yang telah Engkau tentukan berlaku pada orang yang berkenaan
Limpahkanlah (ampunan-Mu) padaku di malam ini, disaat ini
Pada semua nista yang pernah aku kerjakan
Pada semua dosa yang pernah aku lakukan
Pada semua kejelekan yang pernah aku rahsiakan
Pada semua kejahilan yang pernah aku kerjakan
Yang aku sembunyikan atau aku tampakkan
Yang aku tutupi atau aku tunjukkan
(ampuni) semua keburukan yang telah Engkau suruhkan malaikat yang mulia mencatatnya
mereka yang Engkau tugaskan untuk merakam segala yang ada padaku
mereka yang Engkau jadikan saksi-saksi bersama seluruh anggota badanku
dan Engkau sendiri pengawas di belakang mereka
dan saksi bagi apa yang tak terpantau oleh mereka
dengan rahmat-Mu sembunyikanlah (keburukan-keburukan itu)
dengan kurnia-Mu tutupilah itu
dan perbanyaklah bahagianku pada setiap kebaikan yang Engkau turunkan
atau setiap kurnia yang Kau limpahkan
atau setiap keberuntungan yang Kau sebarkan
atau setiap rezeki yang Kau curahkan
atau setiap dosa yang Kau ampunkan
atau setiap kesalahan yang Kau sembunyikan
Wahai Tuhanku, wahai yang menciptakanku, wahai yang memeliharaku
Ya Illahi, Tuhanku, Pelindungku, Pemilik Nyawaku
Wahai Zat Yang di Tangan-Nya ubun-ubunku
Wahai Yang mengetahui kesengsaraan dan kemalanganku
Wahai Yang mengetahui kefakiran dan kepapaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku, Wahai Yang memeliharaku
Aku memohon kepada-Mu demi kebenaran dan kesucian-Mu
Dan demi keagungan sifat dan asma-Mu
Jadikan waktu malam dan siangku dipenuhi dengan dzikir pada-Mu
Senantiasa mengabdi kepada-Mu
Diterima amal-amalku di sisi-Mui
Sehingga perbuatan dan ucapan-ucapanku seluruhnya menyatu
Dan kekekalan selalu keadaanku dalam berbakti kepada-Mu
Wahai Tuanku, Wahai Zat yang kepada-Nya aku percayakan diriku
Yang kepada-Nya aku adukan keadaanku
Wahai Tuhanku, Wahai Yang menciptakanku,Wahai Yang memeliharaku 3X

Kokohkan anggota badanku untuk berbakti kepada-Mu
Teguhkan tulang-tulangku untuk melaksanakan niatku
Kurniakan kepadaku kesungguhan agar takut kepada-Mu
Sentiasa untuk berbakti kepada-Mu
Sehingga aku bergegas menuju-Mu bersama pendahulu
Dan berlari ke arah-Mu bersama orang-orang yang berpacu
Merindukan dekat kepada-Mu bersama yang merindukan-Mu
Jadikan daku dekat pada-Mu, dekatnya orang-orang yang ikhlas
Dan takut pada-Mu, takutnya orang-orang yang yakin
Dan berkumpul di hadirat-Mu bersama kaum mukminin

Ya Allah siapa saja bermaksud buruk kepadaku, tahanlah dia
Siapa saja yang memperdayaku, perdayakanlah dia 3X

Jadikan aku hamba-Mu yang paling baik nasibnya di sisi-Mu
Yang paling dekat kedudukannya dengan-Mu
Yang paling istimewa tempatnya di dekat-Mu
Sungguh semua ini tidak akan tercapai kecuali dengan karunia-Mu

Limpahkan kepadaku kemurahan-Mu
Sayangi daku dengan kebaikan-Mu
Jaga diriku dengan rahmat-Mu
Gerakkan lidahku untuk selalu berdzikir pada-Mu
Penuhi hatiku supaya selalu mencintai-Mu
Berikan kepadaku dari yang terbaik dari ijabah-Mu
Hapuskan bekas kejatuhanku
Ampunilah ketergelinciranku

Sungguh Engkau telah wajibkan hamba-hamba-Mu beribadah kepada-Mu
Dan Engkau perintahkan mereka untuk berdoa kepada-Mu
Dan Engkau jaminkan kepada mereka ijabah-Mu
(kerana itu) kepada-Mu ya Rabbi kini kuhadapkan wajahku
kepada-Mu ya Rabbi kupanjatkan tanganku

demi kebesaran-Mu perkenankanlah doaku sampaikan daku pada cita-citaku
jangan putuskan harapanku akan karunia-Mu
lindungi aku dari kejahatan jin dan manusia musuh-musuhku

Wahai Yang Maha Cepat ridha-Nya

Ampunilah orang yang tidak memiliki apa pun kecuali hanya doa
Kerana sesungguhnya Engkau akan melakukan apa-apa yang Kau kehendaki

Wahai Yang Asma-Nya adalah penawar dan dzikir (pada-Nya) adalah obat dan ketaatan kepada-Nya adalah kekayaan
Sayangilah orang yang modalnya hanya harapan dan senjatanya hanya tangisan

Wahai Penabur kurnia, Wahai Penolak Bencana
Wahai Nur yang menerangi mereka yang terhempas dalam kegelapan
Wahai Yang Maha Tahu tanpa diberitahu

Kurniailah Muhammad s.a.w. dan keluarga Muhammad s.a.w.
Lakukan padaku apa yang layak bagi-Mu

sesungguhnya Engkau layak memberi ampunan

Semoga Allah melimpahkan kesejahteraan kepada Rasul-Nya serta pada Imam yang mulia dari keluarganya dan sampaikan sebanyak-banyaknya salam kepada mereka, dengan rahmat-Mu wahai Dzat yang Paling Pengasih di antara para pengasih.

Dengan Rahmat-Mu Wahai Yang Maha Pengasih…

irhamna…

ameeen….

terasa ingin mengenalimu… huhu..

pwtc1
pertemuan di KLIBF @ PWTC kelmarin dulu ( hari terakhir ) bukanlah kebetulan atau memang ditakdirkan..

meski sedikit kehairanan kerana namamu, dipamer di sana semacam diagungkan…

turkey

JALAL.DIN.RUMI

tidak begitu tererat untuk membeli karya berjodol namamu kerana kejahilanku,

uhhh2.. malunya..

RUMI,

maaf, hanya sempat kuabadikan mutiara katamu di sini ..

j.rumi

JALAL.D.RUMI

Alhamdulillah, foto bicaramu yang menyentuh hati menyeret naluri ingin mengenali..

lanjutnya, aku terpana dengan mu yang jauh pergi tapi mendekati..

betapa, besarnya perjuangan seangkatan kalian menebar kalam Ilahi

menelusi hati nurani

menidakkan diri..

berbahagialah dalam dakap ridha Ilahi….

aameen…

MasyaAllah… a must link u should CLICK, k!

SubhanAllah… Alhamdulillah…

i’m sure this is not a coincidence in life … it’s gifted & destined on this blissful nite of Jumaat… may Allah blesses us ALL for sharing this…

a wonderful link :

http://www.youtube.com/watch?v=PDHI-coE2og&list=UUIuUOdkiW3uUD3ITS5PCK_A

come on ALL,

my dearest brothers & sisters….

nsyaAllah..

u won’t regret by clicking to this site!!

 

SPREAD THIS….

NJOY UR SHARING!

true

 

 aameeen..

KLIBF ‘s BACK!! DON’T MISS IT!

huhu…

dalam sibuk2 hari penamaan calon PRU13 bermula sok;  kita janganlah terlupa untuk set a date for KLIBF@ PWTC tau..

KLIBF 2013 @ PWTC
KLIBF 2013 @ PWTC

KLIBF’13 tu bout a week after hari penamaan calon PRU13 sok (starts on 26 April’13) and ends on 5 May, 2013 (HARI MENGUNDI!) @ PWTC!

Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Ministry of Education (Malaysia) in collaboration with 6 Industry association in this Country will be organizing International Book Fairs, the theme for this year is “Buku Menjana Kepintaran Kreatif”. This 32nd Kuala Lumpur International Book Fairs will be started from 26th April 2013 to 5th May 2013 at Dewan Tun Hussein On, Dewan Tun Dr. Ismail, Dewan Tun Razak 3, 4 and Legar Putra Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

The gate will be open to the public on 26th April 2013, from 10.00am to 9.00pm. Admission is FREE. The opening ceremony of this Kuala Lumpur International Book Fairs will be held on 27thApril 2013 (3.00pm) at Main Stage of Legar Putra, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur

meskipun, KLIBF tu akan tamat pada hari mengundi (5.5), tapi,diharapkan tiada sesiapa yang ketinggalan menunaikan kewajiban mengundi pada hari membuang undi t, k!!

MENGUNDI HAK ANDA & BIJAKLAH MEMANGKAH PILIHAN CALON YANG TEPAT SUPAYA TIDAK MENYESAL!

PILIHAN DI TANGAN ANDA _ MASA DEPAN GENERASI MALAYSIA  KEBIJAKSANAAN ANDA!

BUKU MENJANA KEPINTARAN KREATIF

SELAMAT MENGUNDI,buat SEMUA RAKYAT MALAYSIA..

 

CARA MAKAN IKUT SUNNAH RASULULLAH saw.

Banyak penyakit bermula daripada penyalah-gunaan makanan seperti penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung & keracunan makanan. Diriwayatkan, Rasullulah s.a.w. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah saw., anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

cropped-ilmu.jpg


JANGAN MAKAN:

SUSU bersama DAGING; DAGING bersama IKAN; IKAN bersama SUSU; AYAM bersama SUSU; IKAN bersama TELURIKAN bersama DAUN SALAD; SUSU bersama CUKA; BUAH bersama SUSU ( i.e. KOKTEL)

SUNNATULLAH:

  MAKANLAH BUAH TERLEBIH DAHULU,sebelum MAKAN NASI.
 TIDUR 1 JAM SETELAH MAKAN TENGAH HARI.

 JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . ( DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN BERGANDA)

 Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.

Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. Kerana akan cepat mendapat penyakit.

Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosak usus kita. 

AMALKAN:

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

 Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa).

Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.

 Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah, so, bersujud membantu darah mengalir ke ruang tersebut.

 Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.

Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda dari yang  terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)

wallahu’alam..

JOM, mari berusaha sesama mengamalkannya!

amalan2 membawa ke syurga

nsyaAllah..

MIHAS 2013 @ KLCC (berlansung sekarang sehingga 6April, 2013)

http://www.utusan.com.my/utusan/Korporat/20130401/ko_02/Mihas-2013-himpun-457-syarikat
MIHAS 2013 KLCC
TEMPAT: KLCC 
TARIKH: 3APRIL – 6APRIL, 2013 INI..
Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia 2013 (Mihas 2013) edisi kesepuluh bakal menghimpunkan 457 buah syarikat dengan 38 peratus daripadanya daripada luar negara.
MIHAS 2013 KLCC

KLIK TAU: REALITI SENSASI!

Alhamdulillah… akhirnya,

3April, 2013– diumumkan rasmi– Parlimen Malaysia dibubar –

welcome PR13!

GEMPAQ GAK.. hihi.. terkejut gak den bila Pak Najib umumkan tadi di tv..

DENGAQ HATI2, BUKAK HATI-BIAR TELITI, JAGA HATI JANGAN MATI!

 😀

xcaya, bukak tv, tenet ke pape.. tgok sendirile.. hee..

 

Berkenaan pilihanraya di Malaysia, infonya klik di sini, ye!