tersendu bila terkenangkanmu…

tersendu bila terkenangkanmu…   seringkalinya aku lupa, betapa banyak nikmatNya yang tidak terhitung telah dikurnia tapi masih lagi aku alpha mengucap syukur tanda terimakasih, sedang ramai lagi di belakangku menata tangis, mendupang doa menghitung duka, menitip lara… mengharap belas ihsanMu, Ya Rabb.. Hinanya aku; bila tidak menyukai rezeki pemberianMU, aku teringat pada Baginda Muhammad ﷺ yang…

Rate this:

verba volant, scripta manent!

Yup, greatly agreed! VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!! Rasulullah Saw menganjurkan umatnya untuk mengikat ilmu dengan tulisan, sebagaimana diriwayatkan Ibnu ‘Abdil Barr dari Anas bin Malik. “Qoyyidul ‘ilma bil-kitabi” (ikatlah ilmu dengan tulisan) Anas bin Malik pun pernah berkata kepada anaknya, “Ya Bunayya, qoyyidul ‘ilma bil-kitabi” (Wahai anakku, ikatlah ilmu dengan tulisan!). Menurut Imam Syafi’i, “Ilmu adalah…

Rate this:

eh, betul ke ni?

ahah, pernah dengar x kabo ni lately? eh, betul ke ni?? gapo ye??? haha.. sOnYuum dulu.. 😀 hee.. bukan apo2 ..cuma ‘tang kisah kat bawah ni… bole caya kah? Mulai 1 oktober 2015 semua salinan/cabutan rekod samada kelahiran@kematian@kad pengenalan akan dinaikan dari rm5 ke rm50..mane2 yg belum update sijil terutama sijil kelahiran@kematian yg dulu2 ……

Rate this:

merunduk malu…

merunduk malu, padaMu terkedu, %% merembes kali, mendayu, tersendu. ^^^ melewati waktu, yang sangat terbatas itu dalam dhoifku.. ^^^ mohon ampunan.. Illahi, Ya Rauf, Ya Kareem irhamna!! ###

Rate this:

MAAF ZAHIR BATIN, ye awak!

assalaam wbt. Maafkan saya, ye kengkawan.. di atas segala ketelanjuran bahasa & budibicara juga tingkahlaku yang mungkin telah, sedang & akan mengguris rasa selama persahabatan kita.. samada sengaja atau sebaliknya.. saya hanyalah insan kerdil & dhaif yang selalu lalai berbuat dosa terlebih kepada Sang Maha Pencipta.. di hari baik, bulan baik terutamanya di hari Malam…

Rate this:

JOM, it’s Sya’aban !

JOM, it’s Sya’aban again… ceriakan Sya’aban dengan perbaiki amalan & perbanyakkan kesyukuran! tingkatkan istighfar ~ pemutih kehidupan!! it’s still available… Don’t miss it, my dear! ..

Rate this:

Bulan Sya’aban yang sering dilalaikan pengisiannya?

betulkah demikian, Bulan Syaaban yang sering dilalaikan pengisiannya? naudzubillahi… JOM HAYATI KHUTBAH JUMAAT mengenai Sya’aban~ semoga bermanfaat jua! sepatutnya, Syaaban adalah pemangkin Rejab kita; anjakan rindu ke Ramdhan! Wah, sudah masuk hari ke 2 @ 3 Sya’aban 1436h hari ini, dan marilah kita menceriakan hidup dengan keberkatan bulan Sya’ban! indahnya Islam! Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah…

Rate this:

Nota belum bernoktah!

Nota belum bernoktah yang tercatat di sini, Adalah irama hati yang bersenandung lagi Mencari nilai diri di mata sendiri,  Menunduk malu pada Pemilik Abadi! Teraba di kepekatan malam x berbintang, Kelabu pada siang hari yang kekalutan… Amat malang dikau diri yang tidak sedar diri, Sedang cctv ajal terus mengekori tanpa henti! Wahai Pemilik Buana segala…

Rate this:

Saranan2 amalan di bulan Rejab, jom semak!

1 REJAB, 1436h hari ini ye? huhu.. Alhamdulillah… kita diiziniNya berada di bulan haram yang disucikan ini lagi.. mudah2an kita lebih bersemangat menambah ilmu di bulan2 barakah ini agar semakin bermakna amalan2 baik yang telah dimulai atau terus membaiki amalan2 lalu berpandukan ilmu yang benar! insyaAllah.. #keutamaanmenuntutilmu# aameen.. SALAM BARAKAH RAJAB ye! ❤

Rate this:

Solat Dhuha buat hati yang tidak lalai

Solat Dhuha dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat. :عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من…

Rate this:

O Jumaat!

~UNTUKMU LELAKI ~ ~ ANDAI KAU TAHU ~ ‘sejuknya hati melihatmu berlari’ merembat kasih di rumahNya sesama berhimpun menghamba sujud hanya padaNya yang ESA dalam kepirukan arus masa & debu kota berburu mengatasi detik yang cemburu berteleku bersepadu; penuh rindu ~ aduhai dikau lelaki… ikatlah diri dengan rumah Pemilik Hakiki ( biar terserlah peribadi Mukmin…

Rate this:

sekejap je masa pantas berlalu…

Practice as if you are the worst, perform as if you are the best! Rabu & Khamis minggu ni sebok sikit ke hari anugerah sekolah anak.., tidaklah secemerlangan mana tapi, Alhamdulillah.. sempat jugak upenya dia naik ke pentas untuk sekolah pagi-petang, bagi tahun akhir persekolahan primari nya.. bukan tidak bersyukur di atas apa yang diperolehi,…

Rate this:

amazing …

it’s so amazing, ~ how wonderful is the affair of the believer ~   The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him): “How wonderful is the affair of the believer, for his affairs are all good, and this applies to no one but the believer. If something good happens to him,…

Rate this:

MENUTUP AURAT DALAM ISLAM

Aurat (Bahasa Arab: عورة‎) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya. Kewajipan menutup aurat adalah wajib bagi perempuan dan lelaki yang telah baligh. Berpandukan dalil-dalil daripada Al Quran dan Hadis, aurat lelaki dan aurat perempuan adalah seperti…

Rate this:

DOA PENGGERAK

Bismillahirrahmanirrahiim..   Ayat Penggerak:   “Bismillahillazi La Yadhurru Ma’as Mihi Syai’un Fil Ardhi Wa la FisSamaa_i wahuas Samiiul ‘Aliim” Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan di sepanjang hari tersebut (doa Penggerak di atas) …

Rate this:

HAPPY BIRTHDAY 2ME??

MASYA ALLAH..   x sangka ek hari ni , 12 Sya’aban, 1435h   adalah ulangtahun hari lahir den jugak..??  biar betul….   😀 hehe… cam kembar lak.. anyway, doakan untuk semua sekalilah ye! semoga Allah merahmati sisa usia kita yang berbaki & yang telah berlalu pergi! aameen…   SMILE YO!      

Rate this:

IKHLAS dalam Beribadah kepada ALLAH

Awal setiap amalan adalah niat; mutu kiraan ilmu, amalan dan penghayatan adalah IKHLAS! Di mataNya, mungkin terhapus ibadah selain niat ikhlas untukNya, rahmat Nya pula melebihi segala kerana ikhlas pendamping ihsan… justeru, mari kita berburu mencari identiti ikhlas dalam diri; apakah perisainya kita miliki? Allahumma Ya Allah… ( tanpaMU, siapalah kami? ) mudah2an, perkongsian ini…

Rate this:

Surau Al-Ansar, Lorong Kiri 5, Keramat Jaya, KL

cadangan untuk ke EBI’14 di Putrajaya petang semalam tidak kesampaian ~ innalillahi…sebaliknya kami menukar hala ke Kay Ell pula menjelang senjanya! Alhamdulillah, sempat berjemaah solat maghrib di Surau Al-Ansar, di Lorong Kiri 5, Keramat Jaya akhirnya. just on time! ada perkara menarik tentang Surau Al- Ansar ini yang hendak dikongsi. Surau yang bersederhana besar ini memikat…

Rate this:

masya Allah…

terpana aku, mendengar khabar yang bukan bualan biasa menerokai paksi cerita yang bikin syahdu jiwa & terkesima airmata yang bukan paksa ~ namun mesra! ALLAHUMMAGHFIR LAHU WARHAMHU WA ‘AAFIHI WA’FU ‘ANHU WA AKRIM NUZULAHU WA WASSI’ MUDKHALAHU WAGHSILHU BILMAA`I WATS TSALJI WAL BARADI WA NAQQIHI MINAL KHATHAAYAA KAMAA NAQQAITATS TSAUBAL ABYADLA MINAD DANASI WA ABDILHU DAARAN…

Rate this:

1 Muharram, 1435h = 5 November, 2013

assalaam wbt. bagaimana, telah bersediakah untuk explore 1435h selepas berlabuh tirai asar; 4 Nov, 2013 (Isnin) nanti? sudahkah merenung & menghisab waktu2 yang berlalu pergi sebelum tamat 1434h menjelang maghrib hari ini? ya,  HIJRAH ADALAH DETIK PERMULAAN KEPADA PERUBAHAN… AYUH, mari2lah teman.. kita buru kejayaan abadi yang ALLAH redhai..!!! (masih belum terlambat lagi… insya Allah..)…

Rate this:

Selamat Kembali ke PangkuanNya, wahai Sifu Hasly Husin

Pagi semalam, saya amat terkejut  & terharu setelah mengetahui hampir sebulan lepas upenya ( meninggal pada 30 Ogos, 2013 /Friday) pemergian EN.HASLY HUSIN bekas pensyarah ITM [sewaktu suka-suka belajar Eastern / Western Cookery (EWC) short course dulu di Shah Alam (1997/8)] ke rahmatullah – selepas menjenguk rakan2 Puan Artinah ( my lecturer gak mase EWC…

Rate this:

aku yang terlewat

aku yang selalu terlewat untuk menyapaMu selalu,, dalam sunyi dan sibukku kemudian  berlalu.. sungguh aku terlalu…. membiar inginku termangu, kelu lidah hati membeku bila x tersebutkan kalimah syahdu cinta buatMu yang aku rindu.. ~innalillahi wainna ilahi rajiun ~ Ya Tuhan, pilu x keruan – bukan itu impian aku ingin bersamaMu dalam setiap waktu & keadaan meski…

Rate this:

ISLAM YANG DAGANG – BERUNTUNGLAH SANG PEDAGANG!

BAGAIMANA, PERNAH DENGAR  X ISTILAH GHURABAA‘? huhu.. lambatnya saya mendengar istilah tersebut.. u ALL nak tau maksudnya, jom dengar & hayati mesej tersurat & tersiratnya di sini.. semoga perkongsian ini memanfaatkan.. aameen..

Rate this:

tektik & Strategi musuh menghancurkan Islam, sedarkah anda?

Islam datang dalam keadaan dagang, dan kembali dalam keadaan dagang jua!   Waspada kita akan rancangan jahat musuh,   tektik & strategi mereka untuk menghancurkan  Islam &  menjahanamkan umat Islam secara halus.. (c&p).   Bagaimanakah kita memandang hal ini – apakah dengan kerlingan di hujung mata sahaja?   AYUH, saudara2ku,   SEDARLAH ..,   BANGKIT…

Rate this:

Menghidupkan Ramadhan Kareem ikut wasiat Khutbah Rasulullah saw.

mencari panduan kaedah berpuasa sesebaiknya?? JOM, hayatilah mesej khutbah wasiat Rasulullah saw. pada 30 Sya’aban lalu! Semoga sempat kita perbaiki niat, amalan dan tindakan menjadi Muslim yang terlebih baik dari semalam… InsyaAllah.. aameen.. KHUTBAH RASULULLAH SAW. pada 30 SYA’ABAN( MENJELANG RAMADHAN ) : “Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah…

Rate this:

IQra’ : Terapi Ruhani untuk Semua

jika telah memulai bacaan di peringkat awal buku Terapi Ruhani untuk Semua karya Habib Ali al-Jufri ini , pastinya diri akan tersentuh kerana dihiburkan bahawa kita yang terpaut membaca karya indah ini adalah jemputan dari Allah Tuhan Seru Sekelian Alam…. MasyaAllah… memang itulah yang sebenarnya berlaku, teman! Terkedu dan sendu di hati hanya DIA  yang…

Rate this:

di mana harus bermula…??

ya, di mana harus bermula…?? agak canggung jugak sebab lama tidak mencatat di sini ~ kesibukan atau mungkin tidak berkesempatan.. wallahu’alam.. c’est la vie ~ banyak peristiwa terjadi, pelbagai pengalaman ditempuhi, bermacam hal yang ditangani… semuanya mewarnai kehidupan kerdilku.. ada suka, duka dan ngeri, gembira dan tragedi.. ada pertemuan..ada perpisahan, ada kelahiran baru & juga…

Rate this:

Ahlan wa sahlan, Ya Rajab 1434h!

Alhamdulillah, esok 1 RAJAB, 1434h! Malam ini bermula malam pertama Rajab (tonite?) ( 5 malam barakah )yang sedang dinanti penuh rindu oleh sang pencinta kalbu! Malam penyucian yang diberkahi – JOM PERBAHARUI NIAT, ILMU, AMAL & IMAN dengan CEPUMAS ini! memasuki bulan2 mulia Rejab, Sya’aban & Ramadhan…ibarat membeli tiket ke syurga… ??? Banyak hadis Rasulullah…

Rate this:

doa kumail (doa Nabi Hidhir)

DOA KUMAIL @ DOA HADRAT HIDHIR): Mungkin baiknya dikongsi bersama berkenaan doa Kumail ni agar dapat kita praktikkan bersama.. terlebih di malam Jumaat – malam ini!! doa yang amat berhalus, bersantun dan penuh sayu & hiba doa ini bila dihayati bagi sesiapa yang tulus mahu mendamba kebaikannya..nsyaAllah.. ameen.. “Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi…

Rate this:

terasa ingin mengenalimu… huhu..

pertemuan di KLIBF @ PWTC kelmarin dulu ( hari terakhir ) bukanlah kebetulan atau memang ditakdirkan.. meski sedikit kehairanan kerana namamu, dipamer di sana semacam diagungkan… tidak begitu tererat untuk membeli karya berjodol namamu kerana kejahilanku, uhhh2.. malunya.. RUMI, maaf, hanya sempat kuabadikan mutiara katamu di sini .. Alhamdulillah, foto bicaramu yang menyentuh hati menyeret…

Rate this:

4 Mei, 2013 : hari terakhir KLIBF @ PWTC!

MAKLUMAN: HARI INI ( SABTU: 4MEI, 2013 ) ADALAH HARI TERAKHIR KLIBF @ PWTC! (sepatutnya tamat esok – jadual asal 5/5/2013) so, JOM, P KLIBF @ PWTC hari ini..  JANGAN TERLEWAT lak, t…  sebab; PARKING  DEKAT2 bese2nye udey FULLY OCCUPIED .. coz, Malaysian loves last minute bargains very2 much… ELAKKAN~KESESAKAN… & PILIH UNDI TEPAT & BIJAK di hari PRU13 ; ESOK (5.5.2013)…..

Rate this:

KLIBF ‘s BACK!! DON’T MISS IT!

huhu… dalam sibuk2 hari penamaan calon PRU13 bermula sok;  kita janganlah terlupa untuk set a date for KLIBF@ PWTC tau.. KLIBF’13 tu bout a week after hari penamaan calon PRU13 sok (starts on 26 April’13) and ends on 5 May, 2013 (HARI MENGUNDI!) @ PWTC! Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Ministry of Education (Malaysia) in collaboration…

Rate this:

Bicara ini Demi Ilahi

Alhamdulillah, seronok tahu mengenai pelancaran buku terbaru Bicara ini Demi Ilahi karya Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan) terbitan Karya Bestari Sdn Bhd, anak syarikat Kumpulan Media Karangkraf yang telah selamat dilancarkan pada 15 April, 2013 Pelancaran tersebut adalah seiring dengan program anjuran Sinar Harian – wacana intelek – Bicara Minda yang kerap…

Rate this:

CARA MAKAN IKUT SUNNAH RASULULLAH saw.

Banyak penyakit bermula daripada penyalah-gunaan makanan seperti penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung & keracunan makanan. Diriwayatkan, Rasullulah s.a.w. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah saw., anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan. JANGAN MAKAN: SUSU bersama DAGING; DAGING bersama IKAN; IKAN…

Rate this:

Kisah Nenek Si Pemungut Daun:

aduhai diri yang kerdil, bagaimanakah diri tatkala tersua dengan mereka yang berumur lanjut…?? tentu terhiris juga perasaan pabila kita melihat memana kelibat warga emas yang seolah merempat di tempat-tempat yang sepatutnya bukan tumpuan mereka lagi bersama kedhaifan diri… semoga Kisah Nenek Si Pemungut Daun yang dikongsi ini dapat menilai diri kita & mereka dengan terlebih…

Rate this:

wahai anak kesayanganku..

  “Wahai anak kesayanganku, dirikanlah solat, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang amat besar dan penting untuk dilakukan”. [Luqman 31: 17] Ibnu Abbas ra. berkata: Nabi saw. bersabda: Allah ta’ala berfirman: “Sesungguhnya Aku hanya…

Rate this:

sharing is caring is sharing!

C, E & P… Menangani Tipu Helah Makhluk Halus-saka Ayat2 di bawah ini di susun oleh Rahim bin Md. Salleh atas keizinan Ustaz Prof Dr Ustaz Jumadi Mustar Ayat Ruqyah: Pesakit mula-mula baca 1) Al-Isti’adzah, kemudian bacalah 2) Wala haula wala kuuwata illa billahill aliyil azhim 3) Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai’un fil…

Rate this:

sihir & ruqyah syariah (c&P)

MAKLUMAT BERKAITAN SIHIR Takrif Dan Pengertian Sihir: Syeikh al-Zahri menafsirkan sihir sebagai berikut: “Sihir ialah amal perbuatan yang dilakukan dengan cara mendekatkan diri kepada syaitan dan meminta tolong kepadanya.” Pengertian asal kalimat ‘sihir’ itu sendiri ialah ‘memalingkan sesuatu dari hakikatnya kepada selainnya.’ Maka, orang yang kena sihir melihat kebatilan sebagai kebenaran dan membayangkan sesuatu tidak…

Rate this:

Ayat 46: Surah alKahfi

Semua kita akan berhitungan dengan segala kurniaanNya yang dipinjamkan di dunia ini –  barangkali kita menyukai sesuatu tapi ianya padah bagi kita dan sebaliknya; mungkin apa yang kita perlekehkan kini adalah alat yang menghampirkan kita kepadaNya… mari sesama kita prakira tindakan yang telah kita lalui selama ini – apakah ianya mendekatkan kita ke pintu syurga…

Rate this:

aku tanpa kacamataku ~

bagaimana aku ingin menatap; bait-bait indah ayat-ayat cinta tanpamu kacamataku~ apakah akan terungkap kalimah syurgaNya dalam sebokku…? aku bagai si buta kehilangan tongkat; meragau di kepekatan black-out… mencari sinar dalam kalut; TAKUT?? uhh2.. sedihnya sebab dahulu kurang dikau kujaga membacapun ikut selera kalu tererat rasa; sehinggakan kini bila keinginan itu menjelma ~ terangkak-rangkak menekan keyboard…

Rate this:

posa sunat 9 & 10 muharram (assyura) : tuntutan, kelebihan & ganjaran

Seafdhal-afdhal puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa di bulan Allah yang diharamkan (Muharram). Seafdhal-afdhal solat selepas solat fardhu ialah solat malam.   kisah sirahnya KLIK di sini…   اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُوْرَاءَ فَقَالَ : يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَّةَ “Bahawasanya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam ditanya tentang puasa Assyura, maka Baginda saw.bersabda:…

Rate this:

2012/2013 posa2 sunat ‘CHECKLIST’… udey ke lom?

ramadhan almubarak telahpun berlalu, dan kelansungan ibadah serupanya bolehlah diteruskan melalui posa2 sunat yang tidak kurang pahalanya jika dilakukan dengan penuh ikhlas dan sebaik mungkin…nsyaAllah.. ngat, ibadah posa hanyalah kerana Allah untuk meraih ridhaNya…  aamiiin.. so, meh kita scan check-list posa2 sunat  2012/13, yang masih berbaki, k… (dari awal syawal, 1433h – 30 syaaban, 1434h!…

Rate this:

amalan paling utama di bulan ramadhan ~

EVER…. Amirul mukminin Ali Bin Abu Thalib bertanyakan Rasulullah saw . tentangAMALAN yang PALING UTAMA di bulan RAMADHAN: “Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama di bulan ini?” Jawab Nabi SAW: “Ya Abal Hasan! (Ali). Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah”. MUNAJAT HARI KE-6 : Ya…

Rate this: