Solat Tasbih & keutamaannya..

Solat sunat Tasbih ini amat dianjurkan dilakukan pada setiap malam / minggu – Jumaat / bulan / tahun / atau paling kurang dan setidak2nya sekali seumur hidup!! Masya Allah.. hebatkan pelawaan Allah buat kita semua bagi meraih keampunanNya?? terbuka pada setiap masa – terutamanya melalui solat sunat Tasbih yang dilakukan secara ikhlas …. SubhanAllah.. Dinamakan […]

Rate this:

10 Nasihat (wasiat) Imam Shafie:

https://youtu.be/GM_rqeCi_qs 10 Nasihat Imam Syafie: SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah,beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat Islam seluruhnya seperti berikut: Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh (10) perkara. PERTAMA: HAK KEPADA DIRI. Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada. KEDUA:…

Rate this:

Salam Eidul Fitri 1437h!

assalaam wbt. Saya mengambil peluang ini memohon kemaafan dari kalian atas segala ketelanjuran bicara dan sikap sepanjang perkenalan di sini.. Harap sudi juga dihalalkan segala bentuk perkongsian ilmu yang disentap tanpa rela.. uhh2x.. sekadar niat pengamatan diri untuk semua.. MAAF ZAHIR BATIN, k! EID MUBARAK! EID MUBARAK! wassalaam wbt. #1Syawal,1437h=6Julai,2016(Khamis)  

Rate this:

Solat Tasbih & keutamaannya..

Solat sunat Tasbih ini amat dianjurkan dilakukan pada setiap malam / minggu – Jumaat / bulan / tahun / atau paling kurang dan setidak2nya sekali seumur hidup!! Masya Allah.. hebatkan pelawaan Allah buat kita semua bagi meraih keampunanNya?? terbuka pada setiap masa – terutamanya melalui solat sunat Tasbih yang dilakukan secara ikhlas …. SubhanAllah.. Dinamakan…

Rate this:

Raye Day~

huhu.. i raye @ my own kampung yesterday! huhu.. smpai gak hjat walau smp a bit lewat! bertolak bout 3pm fo kmman on 2nd rye n smp mlka bout 3pagi (3rd rye!)… kesian kNgah sorang je yg mndu! jzkk. opqrst…..xyz, banyak kesah rye thun ni… i.A. lpang2 t den smbung citer kat sni lg! penat…

Rate this:

MENUTUP AURAT DALAM ISLAM

Aurat (Bahasa Arab: عورة‎) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya. Kewajipan menutup aurat adalah wajib bagi perempuan dan lelaki yang telah baligh. Berpandukan dalil-dalil daripada Al Quran dan Hadis, aurat lelaki dan aurat perempuan adalah seperti…

Rate this:

DOA PENGGERAK

Bismillahirrahmanirrahiim..   Ayat Penggerak:   “Bismillahillazi La Yadhurru Ma’as Mihi Syai’un Fil Ardhi Wa la FisSamaa_i wahuas Samiiul ‘Aliim” Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan di sepanjang hari tersebut (doa Penggerak di atas) …

Rate this:

doa kumail (doa Nabi Hidhir)

DOA KUMAIL @ DOA HADRAT HIDHIR): Mungkin baiknya dikongsi bersama berkenaan doa Kumail ni agar dapat kita praktikkan bersama.. terlebih di malam Jumaat – malam ini!! doa yang amat berhalus, bersantun dan penuh sayu & hiba doa ini bila dihayati bagi sesiapa yang tulus mahu mendamba kebaikannya..nsyaAllah.. ameen.. “Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi…

Rate this:

Bicara ini Demi Ilahi

Alhamdulillah, seronok tahu mengenai pelancaran buku terbaru Bicara ini Demi Ilahi karya Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat (Menteri Besar Kelantan) terbitan Karya Bestari Sdn Bhd, anak syarikat Kumpulan Media Karangkraf yang telah selamat dilancarkan pada 15 April, 2013 Pelancaran tersebut adalah seiring dengan program anjuran Sinar Harian – wacana intelek – Bicara Minda yang kerap…

Rate this:

CARA MAKAN IKUT SUNNAH RASULULLAH saw.

Banyak penyakit bermula daripada penyalah-gunaan makanan seperti penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung & keracunan makanan. Diriwayatkan, Rasullulah s.a.w. tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. Insya Allah kalau anda ikut diet Rasullullah saw., anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan. JANGAN MAKAN: SUSU bersama DAGING; DAGING bersama IKAN; IKAN…

Rate this:

Kisah Nenek Si Pemungut Daun:

aduhai diri yang kerdil, bagaimanakah diri tatkala tersua dengan mereka yang berumur lanjut…?? tentu terhiris juga perasaan pabila kita melihat memana kelibat warga emas yang seolah merempat di tempat-tempat yang sepatutnya bukan tumpuan mereka lagi bersama kedhaifan diri… semoga Kisah Nenek Si Pemungut Daun yang dikongsi ini dapat menilai diri kita & mereka dengan terlebih…

Rate this:

EKSPO SELANGKAH KE UiTM 2013 (23&24 MAC, 2013)

MESTI RAMAI YANG TERNANTI-NANTI KEDATANGAN EKSPO SELANGKAH KE UiTM’13 ini, terutamanya bakal-bakal siswa/i ; termasuklah ayah-bonda & famili masing-masing.. SILALAH DATANG BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN MUSIM PERMOHONAN BAGI KEMASUKAN AKADEMIK TERDEKAT @ UNTUK MENGETAHUI TERLEBIH LANJUT MENGENAI UiTM & KURSUS-KURSUS YANG DITAWARKAN BERSERTA SYARAT KELAYAKAN KEMASUKAN.. ENTRI ADALAH TOTALLY GRATIS! 😉 Ekspo Selangkah Ke UiTM 2013    …

Rate this:

sharing is caring is sharing!

C, E & P… Menangani Tipu Helah Makhluk Halus-saka Ayat2 di bawah ini di susun oleh Rahim bin Md. Salleh atas keizinan Ustaz Prof Dr Ustaz Jumadi Mustar Ayat Ruqyah: Pesakit mula-mula baca 1) Al-Isti’adzah, kemudian bacalah 2) Wala haula wala kuuwata illa billahill aliyil azhim 3) Bismillaa-hil ladzii laa yadurru ma asmihii shai’un fil…

Rate this:

sihir & ruqyah syariah (c&P)

MAKLUMAT BERKAITAN SIHIR Takrif Dan Pengertian Sihir: Syeikh al-Zahri menafsirkan sihir sebagai berikut: “Sihir ialah amal perbuatan yang dilakukan dengan cara mendekatkan diri kepada syaitan dan meminta tolong kepadanya.” Pengertian asal kalimat ‘sihir’ itu sendiri ialah ‘memalingkan sesuatu dari hakikatnya kepada selainnya.’ Maka, orang yang kena sihir melihat kebatilan sebagai kebenaran dan membayangkan sesuatu tidak…

Rate this:

posa sunat 9 & 10 muharram (assyura) : tuntutan, kelebihan & ganjaran

Seafdhal-afdhal puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa di bulan Allah yang diharamkan (Muharram). Seafdhal-afdhal solat selepas solat fardhu ialah solat malam.   kisah sirahnya KLIK di sini…   اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُوْرَاءَ فَقَالَ : يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَّةَ “Bahawasanya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam ditanya tentang puasa Assyura, maka Baginda saw.bersabda:…

Rate this:

pat SAHUR, JOM POSA 9 Zulhijjah, 1433h @ 25 Oktober,2012(posa sunat Arafah/Wukuf)!

nsyaAllah… Mahkamah Agung Arab Saudi Tetapkan Wukuf Di Arafah 25 Oktober 2012 M JOM SAHUR  PAT … DON’T MISS IT … POSA SUNAT ARAFAH 25/10/2012 (KHAMIS) – today lah..   Disunnahkan berpuasa pada hari Arafah bagi selain orang yang melakukan haji berdasarkan hadits riwayat Abu Qatadah bahwa Rasulullah shallallohu ‘alaihi wasallam bersabda, صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ…

Rate this:

Ihya’ Ramadhan ~ Khutbah Rasulullah saw.

KHUTBAH RASULULLAH SAW. pada 30 SYA’ABAN( MENJELANG RAMADHAN ) : “Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat&maghfirah~ Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama. Inilah bulan ketika kalian diundang menjadi…

Rate this:

doa pendinding diri, keluarga, hartabenda

DOA ABU DARDA’ :   “Ya Allah,  Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan bagiku kecuali hanya Engkau. Pada-Mu aku bertawakkal, dan Engkau Tuhan ‘arasy yang Agung. Apa yang dikehendaki Allah pasti terjadi, dan apa yang tidak dikehendaki-Nya pasti pula tidak akan terjadi. Tiadalah daya upaya dan tiada pula kekuatan kecuali hanya dengan Allah yang Maha Tinggi dan…

Rate this:

sttj- where it all begins….

@@@ di sini segala bermula ~ sttj yang masih terpahat di hati nostalgia kenakalan alam persekolahan yang bermula segalanya di sini… TERIMAKASIH STTJ!!   YES,   STTJ ~ WHERE IT ALL BEGINS!!!     lagu sekolah – sttj bergerak STTJ SEKOLAH KAMI BAGAIKAN PELITA ILMU MELALUI TEKNOLOGI BERGERAK MAJU AMALKANLAH NILAI MURNI PADA NUSA TABUR…

Rate this:

Apakah DOA anda TERPILIH??

masih menunggu…, mimpi @ doa yang belum kesampaian?? jemu menanti?? harapan yang belum terpenuhi hasrat yang menggunung tinggi… cita & cinta yang menrencam hari??? perbanyakkanlah berDOA! berSABARlah… dan mohonlah pertolongan pada ALLAH dengan jalan sabar & SOLAT!…. kita cuma merancang, ALLAH sahaja sesebaik PERENCANA ~ POHON HANYA PADA DIA yang MEMILIKI SEGALA ~ BerDOAlah kepada…

Rate this:

ingin tahu tentang puasa sunat asyura Muharram?

seandai diberi pilihan: antara ilmu & amal – dahulukan ilmu supaya tahu duduknya amal sekira dibanjir puji & cela mencaci _ kajiselidiklah hati2 supaya tidak memakan diri akal memenangi pilihan dengan hidayah ilmu kurniaan, nafsu tertewas kerana kebijaksanaan ikhlas menyaring amalan.. LAA HAWLAWA LAA QUWWATA ILLA BILLAA HIL A’LI YIL A’ZIM tiada daya kekuatan selain…

Rate this:

pameran buku @ kapal MV Logos Hope @ West Port,Klang vs Bigbadwolf Book Fair @ MAEPS

Logo’s Hope Floating Book Fair in Port Klang Port Klang Cruise Centre, West Port, Klang. (former Star Cruises Terminal) 29th September –  23rd October 2011 Tuesday to Saturday 10.00am to 10.00pm Sunday  only     ~        3.00pm to 10.00pm Monday             ~        CLOSE Logos Hope, the world’s largest floating book fair is now at West…

Rate this:

mencari halaman juzuk alQuran kaedah matematik~

Alhamdulillah… saya baru tahu kaedah ini dan ianya menarik untuk dikongsikan (sekiranya korang pun belum tau lagi…tapi, kalu dah tau tuu…sonyap2 je jap, k!) SubhanAllah…. indahnya ilmu yang dititipNya buat kita ~ dalam sedar & jaga; tersurat mahupun tersirat!! MasyaAllah… Tahukan kita semua bahawa kehebatan Al-Quran merangkumi semua aspek, baik luaran mahupun dalaman. Al-Quran juga…

Rate this:

~ munajat ramadhan ~

Hari Pertama “Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan Maha Pengampun daripada segala dosa.” Hari Kedua “Ya Allah, dekatkan aku kepada keredaan Mu dan jauhkan aku daripada…

Rate this:

ingin berkenalan?

huhu.. saya rasa saya tidak tersilap pandangan dalam menilai dia, sekalipun tidak pernah bersapa atau bertentang mata… dari jauh sebagai pemerhati sesekali, cukup buat hati terpaut dan ingin berkenalan.. haha… sapa ye, insan yang telah mencuri pandangan & membuka persepsi minda ini? syyyyytt….baca sampai habih tau.. ada komen agak menarik tentang insan pilihan yang dirasa…

Rate this:

welcoming ..1st rejab, 1432H!

….alhamdulillah…. so it comes again…. the beginning of a blissful month on a wonderful day – the BEST FRIDAY..  it’s TODAY…. 1st REJAB, 1432H ~DON’T YOU AWARE??? a Menjelang Bulan Rejab Ya Allah! Berkatilah kami dalam bulan Rejab dan dalam bulan Syaaban dan sampaikanlah kami ke dalam bulan Ramadhan.Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha lembut…

Rate this:

cinta dengar pertama ‘ilaika’mu..

( mula mengenalimu dalam malu…tapi ingin lebih mendekat..dalam sipuku..) Imam Syafie: sekilas lalu: Nama lengkapnya Abu Abdullah bin Idris As-Syafie Al-Mutthalibi Al-Quraisyi. Lahir di Gazza, Palestin pd tahun 150 H, tempat wafat Hasyim nenekanda Rasulullah SAW. Ketika masih anak2, ayahnya meninggal dunia. Ia diasuh oleh ibunya. Kehidupannya sangat sulit. Ketika berumur 2 tahun dibawa ke…

Rate this:

DOA ANGIN AHMAR (C&P)

FADHILAT DOA ANGIN AHMAR 1. Selamat Dari Terkena Penyakit. Barangsiapa membaca doa Angin Ahmar ini walaupun sekali dalam seumur hidupnya, Insya Allah nescaya terselamat dari terkena penyakit Angin Ahmar atau Angin Merah. 2. terSelamat Dari Mengalami Penyakit Angin   Ahmar Dari Berterusan. Diriwayatkan bahawa ketika cucunda Rasulullah SAW Saidina Hasan sakit, Rasulullah SAW membaca doa Angin…

Rate this:

happening…??

assalamualaikum wbt… kabare kengkawan? semoga bahagia bersama famili …. ameeen.. huhu…ttiba je ase nk call chaep _isabella ( gurau, k).. so, i did it… Alhamdulillah, orait lah no.lame dia tu…!! dpt citer mcm2 gak.. chaep baru 3minggu balik melaka lpas wat phd @ melbourne… so, Dr. Safiah lah yo… her eldest daughter, Hajar pun wat…

Rate this:

THURSDAY @ FRIDAY’S SPECIAL

(Munajat pembuka orang bertaubat) Doa Imam Ali Zainal Abidin Dengan menyebut Asma Allah Yang Maha Kasih dan Maha Penyayang Ya Allah, aku bermohon pada-Mu hendaklah Kau jaga aku sehingga aku tidak lagi menentang-Mu Sungguh, aku bingung dan ketakutan karena banyaknya dosa dan kemaksiatan bersamaan dengan banyaknya Anugerah-Mu dan kebaikan Lidahku telah kelu karena banyaknya dosa-dosaku…

Rate this:

doa kumail 3-in-1

DOA KUMAIL 3-IN-1 بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل على محمد وآل محمد اَللَّهُمَّ اِنِّيْ أَسْئَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِيْ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء Allâhumma innî as-aluka birahmatikal latî wasi‘at kulla syây’ Ya Allah,  aku bermohon kepada-Mu, dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu وَبِقُوَّتِكَ الَّتِيْ قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْءٍ wa biquwwatikal latî qaharta bihâ kulla syây’ dengan kekuasaan-Mu…

Rate this:

cantiknya… subhanAllah..

The Beauty of Mathematics ! 1 x 8 + 1 = 9 12 x 8 + 2 = 98 123 x 8 + 3 = 987 1234 x 8 + 4 = 9876 12345 x 8 + 5 = 98765 123456 x 8 + 6 = 987654 1234567 x 8 + 7 = 9876543 12345678…

Rate this:

25 PESANAN PENTING: LUKMANUL HAKIM

25 PESANAN LUKMANUL HAKIM (C&P) 01. 02 – Orang – orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga. 03 – Hai anakku; orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri…

Rate this:

ayat2 ibadur-rahman..(al-furQan:25:63-77)

tafsir tentang ciri-ciri ibadur-rahman yang boleh menyuntik peribadi, emosi, jatidiri! selamilah maksud tersurat-tersirat, mudah2an ditunjuki kita selamanya dalam kebenaran & keridhaan Tuhan yang Satu; Tempat Meminta/Merujuk/Merajuk..segalanya.. alhamdulillah…  dengan izinNya jua, tertemukan karya lewat Buya Hamka yang dikarangnya pada tahun kelahiranku dahulu; etafsir alQuran al-Azhar yang indah susunan bicaranya & menyentak nurani.. masyaAllah… silakan ke link…

Rate this:

wukuf di Arafah 9Zulhijjah…

arafah bersama lautan tangisan, penyesalan & kehambaan!! ampuni lah kami, Ya Ghafurr… irhamnaa, Ya Kareem..Ya Raheem… Ya Haleem.. ……………………………………………………………………………………………. KEISTIMEWAAN 10 HARI PERTAMA ZULHIJJAH BULAN ZULHIJJAH: Dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a, Rasullullah s.a.w telah menerangkan tentang fadilat di bulan Zulhijjah iaitu : Tanggal 1 Zulhijjah kesalahan Nabi Adam as telah diampunkan…

Rate this:

mari sesama ingat-mengingati…(c&p)

10 WASIAT IMAM AL-SYAHID HASSAN AL-BANNA 1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walaubagaimana keadaan sekalipun. 2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah. 3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya…

Rate this:

Allah loves you..(c&p)….

YES, HE DOES!! Allah LOVES you~  اللهم صلي على نبينا محمد و على آله و صحبه و سلم بسم الله الرحمن الرحيم Assalamu Alaikkum (Peace be upon you) Every Friday afternoon, after the “Jumma” congregational prayers, the Imam (mosque leader) and his eleven year old son would go out into their town and hand out…

Rate this:

…mari kita sama2 bermunajat… (c&p)

  Dengan nama Allah Yang Maha Kasih Yang Maha Sayang llahi Apakah orang yang telah mencicipi manisnya cinta-Mu akan menginginkan pengganti selain-Mu Apakah orang yang telah bersanding di samping-Mu akan mencari penukar selain-Mu llahi Jadikan kami di antara orang yang Kau pilih untuk pendamping dan kekasih-Mu yang Kau ikhlaskan untuk memperoleh cinta dan kasih-Mu yang…

Rate this:

di perhentian ini…

tertemukan sebuah nukilan yang menyentuh perasaan, c&p dari saudara sekampungan yang sedang memburu jaya.. terpaku aku padanya… ( maaflah, isinya dicedok’ tanpa izin…sudi dimaafkan ye, semoga ada manfaatnya jua… nsyaAllah).. Biar kepahitan itu pergi, agar kemanisan mengisi. Biarkan kekecewaan berlalu, agar kegembiraan mewarnai. Biarkan kegelisahan lenyap, jangan kita hilang semangat. Biar penderitaan itu menyapa, agar…

Rate this:

umat Islam itu bersaudara…

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا “Perumpamaan persaudaraan orang2 yg beriman bagaikan sebuah bangunan yg sebagian menguatkan yg lain.” مَثَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى سَائِرُ الْجَسَدِ بِالْحُمَّى وَالسَّهَرِ “Perumpamaan orang2 yg beriman dlm cinta dan berkasih sayang mereka bagaikan satu jasad…

Rate this:

HITLER benci yahudi, sokong ISLAM!!

Ini adalah fakta yang ditemui melalui kajian mengenainya; dimajukan emel tentangnya oleh kengkawan.. Jamili should smile sokmo bila tengok mesej ni…hehe… betul x hitler p2? haha… smile… ……………………………………………………………………………………………………………………………. Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini… “Aku tidak bunuh ke semua yahudi di dunia ini. Aku tinggalkan sedikit untuk kamu tahu…

Rate this:

keutamaan bersegera menunaikan solat… (copied n pasted)

assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah….saya temui artikel yang sangat menarik ini (bagi firasat saya) di http://www.islamhouse.com & berbesar hati lagi bersyukur ingin mengongsinya bersama kalian di sini.. semoga ada manfaatnya jua. insyaAllah.. solat adalah perintah Allah yang tersangat berat dilaksanakan kecuali bagi mereka yang kusyuk.. tapi malunya mengaku padaMu Ilahi cinta, tangis & harap sedangkan solat yang…

Rate this:

penjagaan diri…

    ayat2 manzil : Manzil adalah kumpulan beberapa ayat yang mempunyai makna dan khasiat yang sangat mustajab jika diamalkan dengan penuh tawajjuh oleh pengamalnya dengan niat untuk menghindari diri dari gangguan sihir, malapetaka buruk,penyakit2 kronik dan sebagainya. menurut susunan yang terdapat dalam ayat2 manzil karangan Maulana Muhammad Zakaria mengandungi ayat2 berikut:- [1] al-Fatihah [2]…

Rate this:

sifat wajib bagi Allah : sifat 20 (copied n pasted)

Sifat 20 Sheikh Abu Hassan ‘Ali Al-Asy’ari Imam Abu Mansur Al-Mathuridi Nafsiah Salbiah Ma’ani Ma’nawiyah Wujud Qidam Qudrat Kaunuhu Qadiran Baqa’ Iradat Kaunuhu Muridan Mukhalafatuhu Lilhawadith Ilmu Kaunuhu ‘Aliman Qiyamuhu Binafsih Hayat Kaunuhu Hayyan Wahdaniat Sama’ Kaunuhu Sami’an Bashar Kaunuhu Bashiran Kalam Kaunuhu Mutakalliman Sifat Nafsiah Sifat Nafsiah iaitu dari zat itu sendiri, bukan sifat…

Rate this:

pelbagai zikir amalan penting untuk kekebalan diri

Perbanyaklah membaca Istighfar dan shalawat, karena Istighfar dan shalawat adalah ibarat dua sayap untuk terbang bagi pengembara spiritual. “Jika engkau mengirim banyak shalawat dalam hidupmu, maka Rasulullah saw. akan mencium bibirmu pada saat engkau meninggal.” [ucapan Syekh Rajab Ali Khayyat] ZIKIR MENGATASI/MENEKAN HAWA NAFSU: 1. Tekun dalam berzikir hawqalah: la hawla wa la quwwata illa billahi…

Rate this:

doa i2 senjata mukmin

1.DO’A APABILA MELIHAT ORANG YANG MENGALAMI COBAAN:   الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ عَافَانِيْ مِمَّا ابْتَلاَكَ بِهِ وَفَضَّلَنِيْ عَلَى كَثِيْرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيْلاً. “Segala puji bagi Allah Yang menyelamatkan aku dari sesuatu yang Allah memberi cobaan kepadamu. Dan Allah telah memberi kemuliaan kepadaku, melebihi orang banyak.”   2.DO’A TA’ZIAH:   إِنَّ لِلَّهِ مَا أَخَذَ، وَلَهُ مَا أَعْطَى…

Rate this:

selamat menghayati doa kumail di malam jumaat ini…

DOA KUMAIL: The Supplication of Imam Ali bin Abi Talib     بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحيمِ (Bismillahir Rahmanir Rahim) In the name of Allah, the Beneficent, the merciful.   اللّهُمّّ إنِّي أسألك بِرَحمَتِكَ الّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيءٍ (Allahomma inni as’alokabirahmatikal-lati wasi’at kolla shay’,) O Allah! I beseech You; by Mercy, which embraces all things;  …

Rate this:

7 Ways to Grow the Action Habit

1.Don’t wait until conditions are perfect If you’re waiting to start until conditions are perfect, you probably never will. There will always be something that isn’t quite right. Either the timing is off, the market is down, or there’s too much competition. In the real world there is no perfect time to start. You have…

Rate this: