Labbaik Allahumma Labbaik

Ya Allah, Engkau sumber keselamatan, dari-Mu datangnya keselamatan dan kepada-Mu kembalinya keselamatan. Maka hidupkanlah kami, wahai Tuhan kami, dengan selamat sejahtera dan masukkanlah kami ke dalam surga negeri keselamatan. Maha banyak anugerah-Mu dan Maha Tinggi Engkau Wahai Tuhan yang memiliki keagungan dan kehormatan. Ya Allah, limpahkan shalawat dan salam kepada junjungan kami Muhammad dan keluarganya….

Rate this:

bagaimana dia sekarang, ye?

QS 13:11 ( Ar-Ra’d ayat 11)  ….إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ …. “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” . Masya Allah…  sungguh terkesima membaca info ini semalam… dia yang dulunya lebih dikenali sebagai Ali Setan kini berubah…

Rate this:

Solat Tasbih & keutamaannya..

Solat sunat Tasbih ini amat dianjurkan dilakukan pada setiap malam / minggu – Jumaat / bulan / tahun / atau paling kurang dan setidak2nya sekali seumur hidup!! Masya Allah.. hebatkan pelawaan Allah buat kita semua bagi meraih keampunanNya?? terbuka pada setiap masa – terutamanya melalui solat sunat Tasbih yang dilakukan secara ikhlas …. SubhanAllah.. Dinamakan […]

Rate this:

pekabo kengkawan..?? hee..

pkabo sume? lama x citer kat sni ye.. harap sume sihat, gembira dan berbahagia di Ramadhan Mubarak ni, k! aameen.. semoga kita dapat menjalani ibadat di bulan mulia ini dengan terlebih baik lagi.. beruntunglah jiwa yang mensucikan amalan dan beristiqamah memburu ridha Allah.. semoga kita termasuk insan2 yang dimaksudkan tersebut.. aameen… maafkan zahir batin, ye?…

Rate this:

hitungan..

hitungan.…,   banyaknya hari yang mengundur pergi, berlalu bersama kekalutan diri mengabadi semalam yang suram dan kelmarin yang berbalam sinar dalam kelam… sendu yang dalam.. dilepaskan jua.. (begitu suratan alam: demikian terpahat di kalam!)   kita insan, dicipta hanya untuk mengabdi & menyembah Ilahi mematuhi suruhan, meninggal larangan berpandu AlQuran yang jelas dan sirah Rasulullah…

Rate this:

10 Nasihat (wasiat) Imam Shafie:

https://youtu.be/GM_rqeCi_qs 10 Nasihat Imam Syafie: SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah,beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat Islam seluruhnya seperti berikut: Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh (10) perkara. PERTAMA: HAK KEPADA DIRI. Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada. KEDUA:…

Rate this:

permudahkanlah, Ya Ilahi..

in syaa Allah, mudah2an dengan terbenamnya mentari hari ini (16 Syawal, 1437h) – memasuki waktu Maghrib di Malaysia, dapat mencukupkan posa qada’ Ramadhanku di tahun ini sebanyak 15 hari… aameen… inilah ekspedisi pertamaku mengganti posa secara direct sejak Syawal ke-2!(dengan izinNya!) Alhamdulillah… tentulah tenang dan merasa layak sedikit untuk merayakan lebaran di tahun ini kerana posa…

Rate this:

Raya lagi… batch I posa 6!

hee.. raya Syawal memanglah sebulan kan, tapi bagi yang telah selesai berposa 6 (sambung posa sunat Syawal 6hari sejak raye ke2!) tentu merasa lega, puas, syukur kerana berjaya mencukupkan @ melengkapkan posa Ramadhan mereka dengan sunat posa6,inilah sebenarnya masa sepatut bergumbira menyambut lebaran.. xheranlah, di kampung2 kebanyakan mereka menganyam ketupat dan masak rendang dll sakan…

Rate this:

Raya’s time…

Raya’s time … how’r yours….? me? mine? huhu.. for me, raya is just a station u arrived at… after fulfilling ur fasting month (Ramadhan) successfully… u deserved it! trying the fully best to achieve the Ramadhan is always subjective to u, urself! It’s ur submission to Allah and only He knows it well! Alhamdulillah.. may we…

Rate this:

Salam Eidul Fitri 1437h!

assalaam wbt. Saya mengambil peluang ini memohon kemaafan dari kalian atas segala ketelanjuran bicara dan sikap sepanjang perkenalan di sini.. Harap sudi juga dihalalkan segala bentuk perkongsian ilmu yang disentap tanpa rela.. uhh2x.. sekadar niat pengamatan diri untuk semua.. MAAF ZAHIR BATIN, k! EID MUBARAK! EID MUBARAK! wassalaam wbt. #1Syawal,1437h=6Julai,2016(Khamis)  

Rate this:

Solat Tasbih & keutamaannya..

Solat sunat Tasbih ini amat dianjurkan dilakukan pada setiap malam / minggu – Jumaat / bulan / tahun / atau paling kurang dan setidak2nya sekali seumur hidup!! Masya Allah.. hebatkan pelawaan Allah buat kita semua bagi meraih keampunanNya?? terbuka pada setiap masa – terutamanya melalui solat sunat Tasbih yang dilakukan secara ikhlas …. SubhanAllah.. Dinamakan…

Rate this:

Memburu Malam al-Qadr

Memburu Malam al-Qadr -https://youtu.be/0X0MmIVRLY4 JOM, REVIEW! Ustaz Pahrol Mohd Juoi – Islam Itu Indah (Radio IKIMfm) DJ : Fairuz Hj Noordin Published on Jun 29, 2016 RADIO IKIMfm

Rate this:

Menjelang Kepergian Ramadhan: Mari Kerahkan Seluruh Kemampuan Kita

Saudaraku, sekarang ini adalah saat-saat kita akan melepas kepergian Ramadhan yang sudah ada di hadapan kita. Maka jangan engkau sibukkan diri dengan dunia, namun sibukkan diri untuk mencari bekal akhirat. Kerahkan seluruh kemampuannmu untuk ibadah kepada Allah Ta’ala di akhir Ramadhan ini, jangan sampai kita kalah cerdas dari kuda yang apabila di akhir pertandingan semakin…

Rate this:

2016 my Ramadhan’s remarks

huhu.. bukan apa, sekadar mencatat kenangan, mencoret peristiwa supaya esok tidak lupa ~ bisa dikenang lelama… memori posa di musim ini (yang separuh telah terhutang kini!)..  begitulah, kesayangan … ;D special cuti kurniaan Ilahi.. jangan jealous, k! MasyaAllah laquwwata illa billah! Rencana Allah Baik, Dia mengetahui yang terbaik buat hamba kerdil ini.. Apa sahaja yang…

Rate this:

hikmahMu di mana-mana…

Originally posted on P2STTJ.. where it ALL begins..:
sewaktu maluku bercambah dan sendi bersepai betapa hiba mengaku rindu.. padaMu… kugagahi mulut yang terkunci, dan kuakui lidah yang kelu menyapa… penuh kekerdilan milikku jua… awal ramadhan ini yang tiada daya untuk dirai’ hanya pasrah & redha di atas ketentuan kuyakini kasihMu tidak tercemar.. menjemputku di…

Rate this:

Nikmat2 yang sering dilupakan:

alangkah banyaknya nikmat yang telah dikurniakan kepada kita sejak kita dipilih sebagai penduduk alam ini.. nikmat Islam, Iman dan Ihsan… nikmat2 yang sering masih sering dilupakan… naudzubillahi mindzaliik.. jom, refleks diri mengikuti ceramah Syeikh Ali Jaber berkenaan hal ini! Rasulullah bersabda: “Barang siapa yang takut kepada Allah, maka segala sesuatu akan takut kepadanya, dan barang…

Rate this:

9 HARI lagi…

assalaam wbt. Ramadhan is just around d’corner.. 9 HARI jer lagi…   huhu… cepat2 sikit bagi yang belum settled posa terakru tuu.. in syaa Allah…, kita akan memulai puasa Ramadhan 1438h pada 6.6.2016 (lawo x angka 6 tu??)  😉   justeru, saya memohon kemaafan dari semua pihak di atas segala ketelanjuran sikap & bicara yang…

Rate this:

13 Sya’aban, 1438h today!

Nisfu Sya’aban bermula masuknya maghrib 21 MEI, 2016 (malam esok), ye? huhu.. dah sedia ke? posa x hari ni, sok & lusa (13, 14 & 15 Sya’aban) @ hari putih?

Rate this:

“Jika kamu mencintai Allah…

“Jika kamu mencintai Allah, ikutlah (dan cintai dan hormati) aku, dan Allah akan mencintai kamu” (3:31)

Rasulullah (s.a.w) telah bersabda,

“Tidak sempurna iman kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada anak, ibu bapa dan manusia seluruhnya.”

(hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Rate this:

sahabat:

  SAHABAT…   sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar, sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan, sahabat sejati menjadi pendorong impian, sahabat berhati mulia membawa kita ke mihrab Tuhan… in syaa Allah.. semoga kita tergolong di dalamnya ~ ….ameen….

Rate this:

apa kata anda?

ahah, cer tengok kat bawah ni dan komen, tau? apa kata anda? setuju ke? camno ngan yang gambo satu lagi kat bawah ni? betui ke?? awak pilih yang mane? mana lebih power; bluetooth ke wifi? hihiik.. suka-suka jer.. sonyuum lah sikit!!

Rate this:

Sonyuum yo!

hee.. SONYUUM YO!! SMILING IS INFECTIOUS… The Smile Starter : Smiling makes you happy When you are feeling blue. When someone smiled at me today, I started smiling too. I passed around the corner And someone saw me grin. When he smiled, I realized I’d passed it on to him. I thought a lot about…

Rate this:

Tirai 2016 disingkap!

  xtahu ke mane ghoibnye mukaddimah Tirai 2016 disingkap sebentar tadi!? huhu.. malaslah nak ulang typing semula.. hee.. inna lillahi wa inna ilaihi raji’un… btw, saya mengucapkan salam ceria 2016 untuk semua yang sudi berkunjung ke sini.. terimakasih kerana sudi (bertahan) bertandang lagi.. lama x jenguk di sini, sejak pc meragam selepas musim hujan ribut…

Rate this:

The Book of Wisdoms: Al-Hikam

Masya Allah..terjumpa buku Al-Hikam ( The boòk of Wisdom ) karya Ibnu Atha’illah al-Iskandari ini sewaktu kebetulan, atau memang telah ditentukan?  Huhu… Hanyalah buku comel ini ditemukan di rak buku di rumah sendiri. Mungkin ianya antara puluhan buku dalam list utama yang perlu didahulukan pembacaan (penghayatannya?) i.Allah.. Amat menarik kandungannya, sewaktu menyelak-nyelak helaiannya secara rambang!…

Rate this:

PIIACUF 2015 ( 29/10/2015 – 8/11/2015)

PIIACUF 2015 (SEHINGGA 8/11/2015 -AHAD ini) ada sesiapa yang sampai ke sini, tak? hehe.. share lah info ye? dah tertinggal ketapi ni.. x done nek commuter ke Putrajaya International Islamic Arts & Culture Festival (PIIACUF 2015).. baru sedar hari ni hari terakhirnya..uhh2.. boleh rujuk info di sini..dan di sini 

Rate this:

as always… (dedicated to Mar..)

“Dan Sungguh akan Kami berikan cobaan kepada mu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada orang-orang yang sabar,yaitu orang-orang yang jika ditimpa suatu musibah mereka berkata,”Sesungguhnya kita ini milik Allah dan kepada-Nya lah kita kembali”, ”merekalah orang-orang yang mendapat salam kesejahteraan dan rahmat dari Rabb mereka. Dan merekalah orang-orang…

Rate this:

tersendu bila terkenangkanmu…

tersendu bila terkenangkanmu…   seringkalinya aku lupa, betapa banyak nikmatNya yang tidak terhitung telah dikurnia tapi masih lagi aku alpha mengucap syukur tanda terimakasih, sedang ramai lagi di belakangku menata tangis, mendupang doa menghitung duka, menitip lara… mengharap belas ihsanMu, Ya Rabb.. Hinanya aku; bila tidak menyukai rezeki pemberianMU, aku teringat pada Baginda Muhammad ﷺ yang…

Rate this:

JOM, POSA SUNAT 9 &10 @ 10 & 11 Muharram, 1437h (2015)!!

JOM, POSA SUNAT 9 &10 @ 10 & 11Puasa Sunat Muharram!! Para ulama telah bersepakat bahawa puasa Asyura dan Tasu`a adalah puasa sunat. Puasa Asyura adalah puasa pada 10 Muharram, manakala puasa Tasu`a pula adalah pada 9 Muharram. Rasulullah saw. pernah bersabda: Berpuasalah pada hari Asyura, dan berbezalah dengan orang Yahudi dengan berpuasa sebelumnya selama…

Rate this:

‘aina Zainab @ Aina?

‘aina Zainab @ Aina?? tau x d mana Aina @ Zainab? uhh2.. teringat kamu juga walau lelain geng dah bersatu.. di mana awak, ye? awak, awak, awak kat mane?? meh lah visit kami kat sini pun bole juga.. awak tau, sume members kelas kita dah ditemu,  kecuali awak sahaja – kini membisu buat kami terharu…..

Rate this:

sekali-sekala

sekali-sekala ingin dengarkan ceritamu jua, celotehkanlah apa sahaja… coretkan bersahaja; kisah lepas yang pergi tapi masih bertahta di hati, nota masin-pahit-masam-manis yang mencuit emosi.. mungkin akan menyumbu kerdil kami yang sepi, menceria siang ke malam bersama senyum sendiri.. haha… sekali-sekala bukan selalu juga, sekali-sekala tidak terasa dah bersiri lima upenya kita, memang persahabatan menyegar jiwa; lebih2 kalian penglipur laranya…..

Rate this:

verba volant, scripta manent!

Yup, greatly agreed! VERBA VOLANT, SCRIPTA MANENT!! Rasulullah Saw menganjurkan umatnya untuk mengikat ilmu dengan tulisan, sebagaimana diriwayatkan Ibnu ‘Abdil Barr dari Anas bin Malik. “Qoyyidul ‘ilma bil-kitabi” (ikatlah ilmu dengan tulisan) Anas bin Malik pun pernah berkata kepada anaknya, “Ya Bunayya, qoyyidul ‘ilma bil-kitabi” (Wahai anakku, ikatlah ilmu dengan tulisan!). Menurut Imam Syafi’i, “Ilmu adalah…

Rate this:

KELEBIHAN 10 HARI TERAWAL BULAN ZULHIJJAH

SILA KLIK LINK, k? http://pusatislam.unimap.edu.my/index.php/en/component/content/article?id=84:kelebihan-10-hari-awal-bulan-zulhijjah (copied & pasted)___________________________________________________________________ KELEBIHAN 10 HARI AWAL BULAN ZULHIJJAH POSTED IN ILMIAH Antara kelebihan dan kurniaan Allah untuk hamba-Nya ialah dijadikan bagi mereka beberapa musim untuk memperbanyakkan amal ibadat dengan dijanjikan pahala yang berganda banyaknya. Salah satunya ialah 10 hari yang terawal pada bulan Zulhijjah. Beberapa dalil daripada al-Quran dan…

Rate this:

Ahlan Wasahlan, wa Marhaban Bikum, ya Ukhti Tim!

Alhamdulillah… cer teka sapo ni?? huhu.. Berita gembira , kemunculan Tim setelah sekian lamanya kami mencari.. Terdengar desus daripada Naai melalui mesejnya tadi, wah, Nickey dah dapat jejaki geng Pilah  tuu..!! X sabar nak tau… Pl. Share lah ngan kami ye awak.. Bolehkah Tim joining our next gathering this 12th September, 2015? Please do, okay?…

Rate this:

eh, betul ke ni?

ahah, pernah dengar x kabo ni lately? eh, betul ke ni?? gapo ye??? haha.. sOnYuum dulu.. 😀 hee.. bukan apo2 ..cuma ‘tang kisah kat bawah ni… bole caya kah? Mulai 1 oktober 2015 semua salinan/cabutan rekod samada kelahiran@kematian@kad pengenalan akan dinaikan dari rm5 ke rm50..mane2 yg belum update sijil terutama sijil kelahiran@kematian yg dulu2 ……

Rate this:

Seri datang dari Hati!

Kerap kita lihat cahaya seri itu menyenangkan, bukan paksaan.. kelainan pada diri, ketenangan pada emosi, keceriaan pada wajah, kewaspadaan pada tindak-tanduk, yang kesemuanya memberikan kepuasan pada jiwa… melahirkan syukur dalam diam & senang sendirian tatkala mengenangiNya.. indah! memang indah, bila seri datang dari hati dan bukan paksaan atau kepura-puraan! bila pencarian bermula, dan diri sedari…

Rate this:

Tahniah buat batch 1 posa 6!

Tahniah buat kalian yang berjaya menamatkan posa sunat 6 Syawal secara terus bermula dari Raye ke-2 hingga ke Raye ke-7 hari ini (1st Syawal : HARAM berpuasa!)! hanya beberapa minit sahaja lagi genaplah posa 6 Syawal hari ini! Alhamdulillah… semoga Allah menerima amalan posa kalian dan kami di sisiNya sebagai amal soleh yang bole diperkirakan…

Rate this:

Raye Day~

huhu.. i raye @ my own kampung yesterday! huhu.. smpai gak hjat walau smp a bit lewat! bertolak bout 3pm fo kmman on 2nd rye n smp mlka bout 3pagi (3rd rye!)… kesian kNgah sorang je yg mndu! jzkk. opqrst…..xyz, banyak kesah rye thun ni… i.A. lpang2 t den smbung citer kat sni lg! penat…

Rate this:

Kelainan Beraya di tahun ini@ 1436h.

assalaam wbt. Eid Mubarak, all! Wah, sekejap jer rasanye berposa tahun inikan, kini Syawal pula muncul kembali .. Alhamdulillah… Bagaimanakah kita  di malam raya semalam (malam mustajab doa, tau?) Hee.. Tak balik kampung ke? nGeH… Surely we all sume nk balik kampung kan walau parents dah tiada lagi, but, some of our siblings are still there, including…

Rate this:

bagaimanakah diri sesudah madrasah ramadhan kali ini?

Originally posted on P2STTJ.. where it ALL begins..:
tidak sudikah bertanya jiwa, bagaimanakah diri sesudah madrasah ramadhan kali ini? tetamu mulia kita telah hampir 5 hari mengundur diri… apakah tidak terasa kerinduan kehilangannya di sisi? laungan takbir eidul fitri sejak diputuskan raya esoknya juga telah tidak segah dulu lagi…rata-rata laungan ALLAHUAKBAR…seolah hanya bergema di sebalik…

Rate this:

merunduk malu…

merunduk malu, padaMu terkedu, %% merembes kali, mendayu, tersendu. ^^^ melewati waktu, yang sangat terbatas itu dalam dhoifku.. ^^^ mohon ampunan.. Illahi, Ya Rauf, Ya Kareem irhamna!! ###

Rate this:

semalam..

semalam.. ya, sepatutnya diungkapkan semalam tapi tidak semalam, hanya di hari ini yang bukan semalam, kenangan tersentap. haha.. saja je menakal semalam yang bukan hari ini, sementara menanti buah hati akan sampai dua jam lagi.. huhu.. terik mentari menanti teksi yang jarang lalu di situ, bosan menunggu akan ke mana hendak kutuju? Alhamdulillah, akhirnya berhenti juga…

Rate this:

meninggalkan maksiat kerana Allah swt. (copied n pasted)

Originally posted on P2STTJ.. where it ALL begins..:
MENINGGALKAN MAKSIAT KERANA ALLAH SWT Segala puji bagi Allah semata, kita memuji, memohon pertolongan, dan ampunan kepada -Nya. Kita berlindung kepada Allah SWTdari kejahatan diri kita dan keburukan amal perbuatan kita. Barangsiapa yang Allah SWT memberikan petunjuk kepadanya maka tidak ada yang bisa menyesatkannya, dan barangsiapa…

Rate this: