Saranan2 amalan di bulan Rejab, jom semak!

1 REJAB, 1436h

hari ini ye? huhu..

Alhamdulillah… kita diiziniNya berada di bulan haram yang disucikan ini lagi..

mudah2an kita lebih bersemangat menambah ilmu di bulan2 barakah ini agar semakin bermakna amalan2 baik yang telah dimulai atau terus membaiki amalan2 lalu berpandukan ilmu yang benar! insyaAllah..

#keutamaanmenuntutilmu#

aameen..

SALAM BARAKAH RAJAB ye!

copy-ramadhan-kareem4.jpg

Why should we read the Quran, even when we do not understand even a single arabic word? (c&p)

RECITE IT EVERYDAY~

Masya Allah!

Have u read this article before? I found it 3 years ago somewhere; and republished it here again in the event of NUZUL QURAN! 

May Allah bless us always ~ recite alQuran daily – it’s a sunnah!

An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quran. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.

One day the grandson asked,

“Grandpa! I try to read the Quran just like you but I don’t understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur’an do?”

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied,

“Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water.”

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said, “You’ll have to move a little faster next time,” and sent him back to the river with the basket to try again.

This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said, “I don’t want a bucket of water; I want a basket of water. You’re just not trying hard enough,” and he went out the door to watch the boy try in.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house. The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breath, he said, “See Grandpa, it’s useless!”

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

Son, that’s what happens when you read the Qur’an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives.”

Mengaji-Alquran

mari bersedekah ~

Menghidupkan Ramadhan Kareem ikut wasiat Khutbah Rasulullah saw.

mencari panduan kaedah berpuasa sesebaiknya?? JOM, hayatilah mesej khutbah wasiat Rasulullah saw. pada 30 Sya’aban lalu! Semoga sempat kita perbaiki niat, amalan dan tindakan menjadi Muslim yang terlebih baik dari semalam… InsyaAllah.. aameen.. KHUTBAH RASULULLAH SAW. pada 30 SYA’ABAN( MENJELANG RAMADHAN ) : “Wahai manusia! … Continue reading Menghidupkan Ramadhan Kareem ikut wasiat Khutbah Rasulullah saw.

Rate this:

Mega Reunion of STTJ’s coming ~

WANTED!!

tim n miss

Tentu ramai yang dah tau hal Mega Reunion of STTJ yang bakal diadakan di Dewan Besar STTJ pada 2 Mac, 2013 (8.30 malam), kan??

tapi, saya baru saja tau hal ni bila taip ‘sttj_reunion’ @ google.. Alhamdulillah, dapatlah info sikit ‘tang ni..

koma dah lama tau pun xhabaq …sampai ati korang.. uwahhh…

( xmo datang! uhh2..)

nape le korang wat malam2 reunion ni… siang kan cerah & panjang kit nak pok-pek2… leceh tol r camni..

“ada ssapa ke geng s’gor nk p, bole numpang skaki x?”

naai, art, neem, lat, mariah abdullah, rahmah, missripah & semua p2sttjspm80 (nak tulis sume orang nye name ke kat sni..hee..) _ jom r join.. (tim jer x sohih di mana…)..

tentu grand kalu sume kelas lama kita mai kan jue, zee..? suh neil reserved 2/3/2013 ni tau..

zainab, geng2 melaka, n9, selangor, johor, perak,, penang and ALL 1Malaysia’ pun jemput ye… hehe..

saya harap dapat join sama di STTJ’s gathering kali ni.. nsyaAllah…

aameeen..

 

..SMILE..

 

Image

contact BOSS di sini ye...

Kepada yang nak membuat pembayaran Mega Reunion STTJ 2013 samada bayar penuh atau partial payment boleh berhubung dengan Mansor Adam (AJK Proteem Mega Reunion STTJ 2013 di 017-3895082 / 019-3465394 untuk mendapatkan no akaun Maybank/CIMB Bank. Kos RM100/seorang atau RM150/couple. 

Kos adalah termasuk kutipan dana untuk projek menaik taraf rumah lama HM untuk dijadikan Pejabat Alumni.

19 PERISTIWA di 10 MUHARRAM, tahukah anda?

MENGENANGI ~

10 MUHARRAM @ ASSYURA:

APAkah sekadar hari atau tersembunyi pelbagai indikasi?

renungkan & ambillah iktibar & rebutlah peluang sedaya berkesempatan….

nsyaAllah..

antara 19 PERISTIWA BERSEJARAH ISLAM 10 muharram yang tercatat dalam kitab Mukasyafatul Qulub inisiatif Imam al-Ghazali iaitu :

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala’.

(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.

(3) Dicipta Adam a.s.

(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.

(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.

(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.

(7) Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud.

(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.

(9) Lemasnya Firaun.

(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.

(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.

(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.

(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.

(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.

(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.

(16) Nabi Ya’kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.

(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.

(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.

(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.

PESAN IMAM AL-GHAZALI

BUAT RENUNGAN BERSAMA ~

Mutiara Kata Imam al-Ghazali,

Carilah hatimu sewaktu membaca al-Quran. Jika tidak kau temui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui, cari hatimu ketika duduk tafakur..”

Yang singkat itu “WAKTU”

Yang menipu itu“DUNIA”

Yang dekat itu”KEMATIAN”

Yang besar itu“HAWA NAFSU”

Yang berat itu“AMANAH”

Yang sulit itu“IKHLAS”

Yang mudah itu “BERBUAT DOSA”

Yang susah itu“SABAR”

Yang sering lupa itu“BERSYUKUR”

Yang membakar amal itu“GHIBAH”

Yang mendorong ke neraka itu “LIDAH”

Yang berharga itu “IMAN”

Yang mententeramkan hati itu “TEMAN SEJATI”

Yang ditunggu Allah Swt. itu“TAUBAT”

INGAT & BERHATI-HATI..

SUPAYA DIRI TIDAK RUGI!

NSYAALLAH..

SEMOGA BERMANFAAT JUA

 AaMEEN…

klik …more…

~ ulang berulang-ulang ~

jom..

ulang, berulang-ulang

KAU kusebut berulang-ulang

tanpa bilang.

ulang, berulang-ulang

namaMu hadir bertambah kepalang

buat hatiku girang…

aku ingin menyebutMu tanpa selang, tanpa penghalang

pada gerak bibir, pada detap hati, pada denyut nadi

biar ia terus berulang; berulang-ulang

sampai mata tergenang;

jiwa melapang!

aku ingin mengabdi:

pada kalimah suci_janji hakiki

milik Ilahi…

di kala senang @ malang ( siang mahupun malam);

sendiri @ mengerumuni

menyendiri @ dikelilingi

selamanya….

ameen…

watch?v=4QmNGr-N-kc&feature=related/

salam pagi jumaat

Selamat menjalani Penghulu Hari

yang diberkati:  Jumaat yang penuh rahmat..


semoga dalam peliharaan Allah selalu

………..ameeen………….


JOM KLIK UNTUK INFO LANJUT

TENTANG HARI JUMAAT

https://p2sttj.wordpress.com/?s=jumaat+-+kelebihan

OK?

TAHNIAH buat kalian yang TERPILIH,

mula menjejaki HARAMs sebagai

TETAMU ALLAH….

semoga dipermudahkanNya segala urusan kebaikan &

mendapat sesebaik keampunan/ keridhaan/ perlindungan &

pemeliharaan daripada kemurkaan, siksaan & azabNya….

INSYAALLAH…

AMEEN YA MUJIB… IRHAMNAA..

keutamaan bacaan surah di malam/hari jumaat : al-kahfi

 

Sabda Rasulullah s.a.w.

 “Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat & diampunkannya antara dua Jumaat”

(HR. Ibnu Katsir)

 

Daripada Mandzur Ibnu Zaid, Ibnu Khalid Al Juhani dari Ibnu Al Hussein dari bapanya daripada Ali Marfu’an:

 “Sesiapa membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat maka dia dihindari daripada segala fitnah selama lapan hari, dan jika Al-dajjal muncul, maka terhindar dia daripadanya”

(HR. Ibnu Katsir)

 

Rasulullah SAW selalu membaca surah Al-Kahfi pada malam Jumaat (sunnah nabi) dan kita digalakkan untuk mengamalkannya.

Pada kebiasaannya orang Melayu akan membaca Surah Yassin pada malam Jumaat sebagai adat. Perbuatan ini memang baik dan tidak salah. Sebagai seorang Islam kita mestilah berusaha meningkatkan amalan kita dari semasa ke semasa. Oleh itu cuba kita tukar bacaan dari surah Yassin kepada surah Al-Kahfi pada malam Jumaat. Kerana melakukan amalan sunnah nabi lebih utama daripada melakukan amalan sunat yang lain.

 moga-moga perkongsian maklumat ini memanfaatkan kita.

 

aameen…

 

njoy ur barokah nite..

 

..smile..

 smile is gratis... hee..

 klik ok:

https://p2sttj.wordpress.com/2011/04/29/jom-ameeen/

hitungan..

 

so true

hitungan.…,

 

banyaknya hari yang mengundur pergi, berlalu bersama kekalutan diri

mengabadi semalam yang suram dan kelmarin yang berbalam

sinar dalam kelam…

sendu yang dalam..

dilepaskan jua..

(begitu suratan alam: demikian terpahat di kalam!)

 

kita insan,

dicipta hanya untuk mengabdi & menyembah Ilahi

mematuhi suruhan, meninggal larangan

berpandu AlQuran yang jelas dan sirah Rasulullah saw. yang menjelaskan..

bukan milik kita apa2;

segalanya kepunyaan ALLAH!

 

DIA yang sebenarnya tempat berserah & pasrah!!

ros

Esok,

jika ditakdir usia masih berpanjangan,

semoga kita bertambah amal & kebajikan

diakhiri kesudahan dalam kebaikan,

diampuni segala kecelaan diri oleh sekelian yang pernah disakiti dan terhiris emosi,

dihalalkan segala yang telah tersuap haram mendaging diri,

(MAAF & HALALKAN, ye... andai masa hayat dulu belum tersebutkan lagi..)

sayyidul_istighfar

Mudah2an... Allah permudahkan lafaz kalimah syahadah buat kita,

beriringan salju airmata kecintaan untuk menemuiNya;

biar dunia kesedihan (?) kerana ketiadaan kita

tapi, kepuasan bersangatan jika diredhaiMU kami, Ya Wadood!!

images

Perkenankanlah,

sisa2 hidup ini dengan ketaatan tulus padaMu

bukan hak lelain

kecuali untukMu,

hanya kepadaMu...

Ya Rabb

irhamna, Ya KhaliQ!

Tuhanku..

time

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 Nasihat (wasiat) Imam Shafie:

sayyidul_istighfar

https://youtu.be/GM_rqeCi_qs

10 Nasihat Imam Syafie:

SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah,beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat Islam seluruhnya seperti berikut:

Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh (10) perkara.

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI.

Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT

Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat
persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA : HAK KEPADA KUBUR

Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR

Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)

Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.

KEENAM : HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)

Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH : HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)

Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN : HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)

Iaitu : Berasa redha dengan Qadha’ Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN : HAK KEPADA NABI S.A.W

Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH : HAK KEPADA ALLAH SWT

Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

http://cetusanmuallim.blogspot.my/2013/02/10-nasihat-imam-syafie.html

10 Wasiat Imam Shafie

 

ea793-indukhikmah

permudahkanlah, Ya Ilahi..

in syaa Allah, mudah2an dengan terbenamnya mentari hari ini (16 Syawal, 1437h) – memasuki waktu Maghrib di Malaysia, dapat mencukupkan posa qada’ Ramadhanku di tahun ini sebanyak 15 hari… aameen…

inilah ekspedisi pertamaku mengganti posa secara direct sejak Syawal ke-2!(dengan izinNya!)

images

Alhamdulillah…

tentulah tenang dan merasa layak sedikit untuk merayakan lebaran di tahun ini kerana posa dah cukup sebulan..aameen.. agar diterimaNya amalan kerdil ini yang tersangat celanya, Ya Ghafur.. Ya Rauf..

walau agak terlewat, pastinya akan terbit kepuasan dan kesyukuran kerana diberiNya kekuatan menjalaninya di lebaran ini.. hutang terbayar, mestilah lega kan?

aameen…

Ilahi, irhamni…

permudahkanlah… Ya Wadood!

images

rumi1

Raya lagi… batch I posa 6!

hee..

raya Syawal memanglah sebulan kan, tapi bagi yang telah selesai berposa 6 (sambung posa sunat Syawal 6hari sejak raye ke2!) tentu merasa lega, puas, syukur kerana berjaya mencukupkan @ melengkapkan posa Ramadhan mereka dengan sunat posa6,inilah sebenarnya masa sepatut bergumbira menyambut lebaran.. xheranlah, di kampung2 kebanyakan mereka menganyam ketupat dan masak rendang dll sakan merayakan Syawal ke2 ini yang terasa lebih puas menikmatinya!!

masya Allah..

  • niat puasa sunat Syawal (6 hari)

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ ِستَةٍ ِمنْ شَوَالٍ سُنَةً ِللَه تَعَالَي

nawaitu shouma ghodin ‘an sittatin min syawaalin sunnatan lillahi Ta’ala

maksud: sahaja aku berpuasa sunnah 6 hari bulan Syawal kerana Allah Ta’ala

atau;

  • Nawaitu shouma ghodin ‘an sittatin min syawwalin sunnatan lillahi Ta’ala

 

posa sunat 6hari Syawal ini amat digalakkan sebagaimana anjuran :

Image result for puasa 6 syawal

Abu Ayyub al-Ansari ada meriwayatkan satu hadith daripada Rasulallah s.a.w. di dalam menerangkan tentang kelebihan puasa enam Syawal yang maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” ( Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn. Majah ). Imam al-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih.

Imam al-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”

Dalil/Hadits Puasa Sunah Syawal selama 6 Hari

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa 6 (enam) hari bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti puasa satu tahun penuh. (HR. Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

جعل الله الحسنة بعشر أمثالها فشهر بعشرة أشهر وصيام ستة أيام تمام السنة

Allah menjadikan kebaikan dengan 10 kali lipat. Maka satu bulan sama dengan 10 bulan. Dan puasa enam hari sama dengan setahun penuh. (HR. Nasa’i)

 

صيام شهر رمضان بعشرة أمثالها وصيام ستة أيام بشهرين فذلك صيام السنة

Puasa sebulan Ramadan pahalanya 10x lipat. Puasa enam hari bulan Syawal sama dengan dua bulan. Maka jumlahnya sama dengan setahun penuh. (HR. Ibnu Khuzaimah)

ingat,

Puasa adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu’alaihiwasallam bersabda, Allah swt. berfirman dalam hadis Qudsi:

(( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلا الصِّيَامَ؛ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ

… وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ )) رواه مسلم.

Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah menjelaskan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.”

[Sahih Muslim no: 1151]

#posahanyabuatAllah

aameen…

berdoa dan berusahalah kita ye semoga diberikan kekuatan hati dan kesihatan tubuh badan agar dapat terus berpuasa (sunat) selain posa wajib Ramadhan…

😀

 

Raya’s time…

Raya’s time … how’r yours….?

me? mine?

huhu..

for me, raya is just a station u arrived at… after fulfilling ur fasting month (Ramadhan) successfully… u deserved it!

trying the fully best to achieve the Ramadhan is always subjective to u, urself! It’s ur submission to Allah and only He knows it well!

Alhamdulillah.. may we be granted the next Ramadhan with more preparation meaningfully… aameen..

just remember,

Raya’s not eating celebration only, k!

there’s much else to do than that… rekindling silaturrahmi is one of it! let’s go!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salam Eidul Fitri 1437h!

eid_mubarak3.jpg

assalaam wbt.

MAAF ZAHIR BATIN, YE!!

Saya mengambil peluang ini memohon kemaafan dari kalian atas segala ketelanjuran bicara dan sikap sepanjang perkenalan di sini..

eid_mubarak 1433h

Harap sudi juga dihalalkan segala bentuk perkongsian ilmu yang disentap tanpa rela.. uhh2x.. sekadar niat pengamatan diri untuk semua..

SALAM EID MUBARAK, 1433H

MAAF ZAHIR BATIN, k!

EID MUBARAK!

EID MUBARAK!

Eid-Mubarak-Greeting-Cards

wassalaam wbt.

#1Syawal,1437h=6Julai,2016(Khamis)